Cum așteaptă Grecia turiștii români
Reading Time: 5 minuteS-a spus că turismul nu va mai fi niciodată ca înainte de pandemie, dar ospitalitatea grecilor și grija lor pentru turiști sunt neschimbate. Așa cum neschimbate sunt și prețurile la mâncare și cazare, deși costurile pentru respectarea regulilor împotriva răspândirii coronavirusului
nu sunt de neglijat.
Plaje pentru toate gusturile, un număr mare de insule cu ape turcoaz și ofertele variate ale agențiilor de turism au făcut din Grecia una dintre cele mai populare destinaţii turistice pentru români. Anul trecut, 1,4 milioane de români și-au făcut vacanțele în Grecia și în multe stațiuni, în sezon, româna este cea mai vorbită limbă. Am fost de multe ori în Grecia, cu avionul sau autocarul, pe continent sau în insule și nicăieri în altă parte nu m-am simțit mai în vacanță. Așa că, atunci când am primit invitația Hello Holidays într-un press trip în Halkidiki, am vrut să văd cum se face turism în pandemie.
Cu o pondere de 25% în PIB a turismului, Grecia a deschis sezonul estival pe 15 iunie, cu respectarea măsurilor de igienă şi a distanţării sociale, iar românii abia așteptau să călătorească după perioada de izolare. Touroperatorul Hello Holidays a reluat vacanțele în Grecia imediat după deschiderea granițelor, iar primele autocare au plecat spre Thassos și Halkidiki, cu respectarea regulilor de pandemie – verificarea temperaturii pasagerilor, purtarea măștilor, oferirea de soluție dezinfectantă. Opririle sunt mai dese decât de obicei, așa că se fac ore bune pe drum, dar autocarele au toate dotările necesare pentru o călătorie confortabilă și, odată ajuns pe Riviera Olimpului, oboseala trece după prima cafea grecească.
“Vrem să îi protejăm pe turiști și să ne protejăm și noi, așa că respectăm toată măsurile sanitare. Toată lumea poartă măști și mănuși. Sigur că nu este ușor să porți mască, mai ales în bucătărie, unde este mai cald, dar astea sunt regulile”, spune Chronis Nikolaos, proprietarul tavernei Mpakaliarakia din Nei Pori. Ne servește pe terasa care dă spre malul mării, unde se văd șezlongurile distanțate regulamentar, și poartă o mască transparentă, așa că putem să îi vedem zâmbetul și bucuria cu care aduce la masă mâncărurile tradiționale grecești. Pe plajă, șezlongul este gratuit, în schimbul consumației la bar, iar o cafea costă între 3 și 4 euro și primești și apă plată sau minerală din partea casei.
“Philoxenia este un cuvânt greu de tradus, înseamnă iubirea pentru străini și ospitalitatea pe care o arăți acestora. Traducerea literară este «prietenul străinilor», dar însemnă mult mai mult de atât”, spune Cosmin Vasile, manager de destinație la Hello Holidays. Și nu doar proprietarii de taverne sunt prietenoși și le poartă de grijă străinilor care le trec pragul. Hotelierii au investit în panouri de plexiglas pe care le-au montat la recepție, dezinfectantul este la vedere și peste tot, din holuri până în camere, iar personalul care face curățenie poartă combinezoane ca ale medicilor.
Labrini Kelesidis, managerul hotelului Regina Mare din Paralia Katerini, ne arată toate certificările privind respectarea măsurilor împotriva răspândirii COVID-19 și spune că fac tot posibilul ca turiștii să se simtă în siguranță, dar fără să strice atmosfera de vacanță. A avut întotdeauna o relație bună cu românii și îi așteaptă în vacanță. “Anul trecut, pe vremea asta, gradul de ocupare era 80%. Acum e 10%”, spune Labrini Kelesidis, dar este optimistă și spune că numărul de turiști va crește.
Este clar că acest sezon va fi diferit, iar cifrele nu se vor putea compara cu cele din anii anteriori. Și Athanasios Marinopoulos, proprietarul Hotel Central din Paralia Katerini, spune că regulile de siguranță sanitară se respectă, dar încearcă să nu deranjeze turiștii. Pe terasa hotelului distanța între mese este de 1,4 metri, între scaunele de la mese diferite de 70 de centimetri și pot sta maximum șase persoane la o masă. Se măsoară temperatura celor care vin, dar nu li se cer date de contact. Restaurantele sunt de asemenea deschise, dar funcționează la jumătate din capacitate pentru că se respectă regulile de distanțare socială.
O altă regulă aplicată de hotelurile din Grecia este ca la micul dejun turistul să fie servit de personalul hotelului. “Își alege mâncarea, orice cantitate dorește, ca și înainte, dar nu atinge mâncarea, care este protejată de panouri de plexiglas, ci doar propria farfurie”, ne explică Mela Chantzaridou, reprezentanta Mykoniati Grup Hotels.
Răbdarea, lecția pandemiei
A fost o perioadă complicată pentru agențiile de turism care au fost lăsate de autorități pe cont propriu. Șomajul tehnic a fost singura măsură care i-a ajutat, dar nu toți angajații au putut să intre în șomaj, pentru că vacanțele turiștilor trebuiau reprogramate. “Au fost turiști care au sunat și de 50 de ori să se intereseze de vacanța lor. Noi suntem online 24 de ore din 24 pentru a le răspunde turiștilor”, spune Madălina Balaiban, proprietara Hello Holidays. Bineînțeles că nu toți turiștii sunt amabili, dar a învățat în cei 14 ani de când face asta că este mai bine să treci peste cuvintele spuse la nervi de turiști. Unii sunt mai cârcotași și găsesc întotdeauna ceva de comentat, chiar dacă revin an de an. “Avem un turist care de 9 ani își ia o vacanță de vara de trei săptămâni și vine în aceeași stațiune, chiar în aceeași cameră de hotel”, povestește Mădălina Balaiban. Face turism de la 19 ani și a vizitat multe țări, dar Grecia este pentru ea a doua casă. “Nu mai venisem în Grecia de la sfârșitul lui ianuarie, iar acum, când am reluat cursele, când am intrat în Grecia am simțit că am ajuns în rai”, spune Mădălina Balaiban.
Mulți români au amânat vacanțele pentru toamnă. “Agențiile de turism le-au dat oamenilor posibilitatea să își aleagă o altă perioadă pentru vacanțele amânate. Și la noi s-a aglomerat luna septembrie, spre exemplu. Cei care aveau vacanțe în mai și iunie au mutat vacanțele după 15 august”, spune proprietara Hello Holidays.
Ce preferințe au românii care vin în Grecia? Ca destinații, merg atât pe continent cât și în insule – Thasoss, Halkidiki, Lefkada, Zakynthos, Corfu, Parga, Sarti, Evia sunt doar câteva exemple. Când vine vorba de cazare, mulți aleg studiourile, care le oferă posibilitatea să își pregătească singuri mâncarea – un avantaj cu atât mai mare acum, în pandemie. “În Grecia, turiștii nu vin neapărat pentru cazare. Dacă vor lux și opulență se duc în Antalya. Sistemul all inclusive nu este foarte dezvoltat în Grecia. Aici vin pentru natură, pentru specificul locului, pentru mâncarea bună”, spune Mădălina Balaiban.
Ce a învățat în pandemie? Să aibă răbdare. “Rezolvăm problemele din mers și mi-am format lângă mine o echipă care lucrează la fel. Ne adaptăm și ne înțelegem. Oamenii atrag ce au nevoie ca să își învețe lecțiile.”
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 345 (15 iulie – 15 septembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz