Cum arată noul hub aviatic al lumii?
Reading Time: 5 minutePe 6 aprilie 2019, Istanbul Atatürk, unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume, și-a închis oficial porțile ca să facă loc noului aeroport al Turciei, pentru finalizarea căruia au fost alocate investiții totale în valoare de 10,2 miliarde de euro. Când va fi complet finalizat și ce are special noul aeroport?
Urmează să fie cel mai mare aeroport din lume, dar este deja imens, deși deocamdată a fost finalizată doar prima fază de construcție, din cele patru eșalonate până la finalul anului 2028, când se preconizează că va fi totul gata. Este mare, dar urmează să fie și mai mare, cu spații generoase, cu multă sticlă și metal și foarte multe de zone de shopping și relaxare, cafenele și restaurante, dar și multe spații cochete de lounge. Cu toate acestea, câteva ore petrecute acolo între zboruri nu par deloc obositoare. Să fie oare datorită faptului că nu este deloc zgomotos? Gândit a fi un “silent airport”, toate anunțurile legate de zboruri și pasageri sunt transmise doar prin mesaje scrise pe panourile digitale, fără niciun avertisment audio.
Prescurtat ISL pentru a se diferenția de vechiul Atatürk, care pe viitor va deservi doar zboruri private, noul aeroport a fost inaugurat în toamna anului trecut și a devenit operațional cu toate zborurile din aprilie, după o mobilizare de amploare, ce a presupus mutarea în decurs de numai 45 de ore, cu ajutorul a aproape 700 de de camioane, care au transportat peste 37.000 de tone de echipament. Are acum o capacitate anuală de 90 de milioane de pasageri, dar se estimează că va ajunge la 200 de milioane de pasageri anual, urmând astfel să devină cel mai mare aeroport din lume după numărul de pasageri. În prezent, cel mai aglomerat aeroport din lume este Hartsfield-Jackson International din Atlanta, cu un trafic anual de 107 milioane de pasageri, iar în septembrie anul acesta urmează să fie inaugurat Beijing Daxing International Airport, care se estimează că va ajunge la un trafic de 95 de milioane de pasageri anual, urmând să funcționeze în paralel cu cu Beijing Capital, care nu se va închide.
Construcția noului aeroport din Istanbul, începută în iunie 2014 de către joint venture-ul IGA, care se ocupă și de managementul acestuia pe parcursul a 25 de ani, va fi gata în patru etape, urmând ca suprafața finală să ajungă la 76,5 milioane de metri pătrați. La momentul acesta este finalizată doar prima etapă, care include clădirea terminalului principal al aeroportului (1,4 milioane mp), două piste (dintr-un total de șase piste, cât va avea proiectul final), turnul de control al traficului aerian şi clădirile adiacente.
Faza următoare, 1B, se va încheia la începutul anului viitor, când va fi dată în folosință și cea de-a treia pistă și se va inaugura zona Airport City. Abia în etapa a treia, la finalul anului 2022, va fi dat în folosință cel de al doilea terminal (în prezent, atât zborurile interne, cât și cele internaționale sunt operate de pe același terminal), a cincea pistă de zbor, al treilea turn de control și alte facilități. La finalul anului 2028, când toate lucrările de construcție vor fi complet finalizate, de pe acest aeroport ar urma să fie oferite peste 300 de destinații.
Amplasat la 35 de kilometri de centrul orașului, noul aeroport operează acum zboruri către 146 de destinații. În România, de pildă, pe ruta Bucureşti-Istanbul, Turkish Airlines operează trei curse zilnice, la care se adaugă, din data de 24 iunie, curse zilnice Cluj – Istanbul şi patru zboruri pe săptămână din Constanţa spre Istanbul.
Magazine cât 9 terenuri de fotbal
Cu magazine ce se întind pe 53.000 mp, zona de duty free este operată de Unifree Dutyfree, parte a gigantului Heinemann, și are un design inspirat de Bosfor, cu șapte zone distincte, printre care: Fashion Garden, Family Palace, High & Lux Hills: Jewelry and Watch și Style Beach, fiecare comercializând branduri legate de tematica zonei. Bottega Veneta, Bvlgari, Celine, Christian Dior, Fendi, Ferragamo, Hermes, Louis Vuitton sau Prada sunt printre brandurile de lux prezente în aeroport, alături de multe alte branduri turcești. Una dintre noutățile zonei de duty free este că, prin intermediul sistemului de precomandă ce va fi în curând implemenat, pasagerii vor putea cumpăra online produse care îi vor aștepta în magazinul special amenajat din aeroport.
Noul aeroport este dotat și cu un hotel cu 451 de camere, cu acces atât din interior (lângă zona de duty free) pentru cei aflați în tranzit, cât și din exterior, pentru cei care nu au trecut de vamă și controlul pașapoartelor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz