Cum a salvat online-ul piața de carte
Reading Time: 7 minuteRestricțiile impuse de pandemie, precum și întregul peisaj socio-sanitar au afectat și piața de carte. Ca și în alte domenii, și actorii implicați în această industrie au căutat soluțiile salvatoare în platformele online, dar nu numai. Cum supraviețuiesc librării, edituri și retaileri online ne arată modul într-o societate răvășită de pandemiei, unde consumul de carte este cel mai scăzut din UE.
Un superstar pentru retail
Dacă până în 1989 „salvarea prin cultură” devenise un modus vivendi pentru un anumit segment din populația România, după 1990 lucrurile au căpătat, paradoxal poate, o turnură cu totul neașteptată. An după an și guvern după guvern, „salvarea culturii” s-a transformat înt-un strigăt cu ecouri tot mai slabe. Insule de supraviețuire, cu masive și încăpățânate investiții private, marchează domeniile culturale din România postdecembriste. Evident, valul de restricții impuse de pandemie și întregul context socio-sanitar au afectat dramatic și piața de carte. Chiar dacă în online vânzările au continuat într-un ritm alert, acestea nu au putut compensa scăderile din offline, din librării și de la evenimentele culturale, spun majoritatea celor implicați în aceste domenii de activitate. Librării, retaileri online, edituri, cu toții au căutat cu disperare soluții de salvare, nu doar prin prisma propriului business, dar și prin aceea a misiunii cultural-educaționale asumate.
„Odată cu debutul pandemiei, online-ul a devenit un superstar pentru retail, a existat o efervescență ridicată anul trecut și vânzările au crescut și s-au menținut ridicate pe tot parcursul anului 2020, cu fluctuații și evoluții firești în relație cu restricțiile și perioadele de relaxare. Astfel, am terminat 2020 cu o creștere de aproape 20%, alegând o atitudine mai degrabă precaută și fără să turăm motoarele. Cu siguranță am fi putut crește cu mult mai mult, dar asta ar fi însemnat ca pe alocuri să ne punem în pericol echipa, ceea ce am ales să nu facem în niciun moment”, spune Laura Țeposu, CEO Libris.ro, una dintre cele mai mari librării online din România. Pentru anul în curs, aceasta speră la o creștere de circa 20% față de 2019, adică să mențină cifra de afaceri de anul trecut, respectiv 65 milioane de lei. „Evoluția va depinde însă foarte mult de sezonul rece și de cum va evolua situația epidemiologică în decursul lunilor de vârf„, apreciază reprezentantul Libris.ro.
La Didactica Publishing House, planul editorial pentru 2021 marca cel puțin 200 de titluri noi. „Ne apropiem de acest prag, mai ales că urmează o perioadă intensă din punctul de vedere al aparițiilor editoriale, cu multe titluri dedicate Crăciunului și nu numai. Cele mai multe titluri (peste 60%) sunt de carte pentru copii, 20% sunt carte de specialitate, dedicată personalului didactic, iar 20% din portofoliu este reprezentat de cartea pentru adulți, mare parte dintre titluri fiind orientate spre parenting, dezvoltare personală și un stil de viață în echilibru„, spune Florentina Ion, fondatoare și director general al Didactica Publishing House. Și în acest caz, estimarea cifrei de afaceri pentru finalul anului în curs vizează depășirea pragului din 2020, undeva la un plus de 10%, respectiv 3 milioane de euro. „Piața de carte este încă sub impactul puternic al pandemiei, efectele sale sunt ca un bulgăre ce încă nu s-a oprit din rostogolit. Încercăm să optimizăm procedurile interne și să eficientizăm pe cât posibil procesele astfel încât să nu fim nevoiți să regândim negativ planul de investiții”, arată Florentina Ion.
Florentina Ion, fondatoare și director general al Didactica Publishing House.
Soluții pentru creșterea businessului
Pentru Librex, eliminarea taxei de transport prin curier pentru toate comenzile plasate pe site a determinat un boom al cifrei de afaceri. Decizia a presupus însă un buget de 1,5 milioane de lei. Astfel, dacă în perioada martie 2019 – martie 2020 Librex a înregistrat 33.000 de comenzi, în același interval din 2020 – 2021 au fost contorizate un număr record de 120.000 de livrări, în creștere cu 263%. Măsura a fost luată în martie 2020, chiar în prima zi de declarare a stării de urgență. „Decizia de a elimina costul transportului a fost adoptată instant după anunțul autorităților, fără să fi făcut calcule sau predicții prealabile, iar faptul că businessul a crescut ulterior ne-a încurajat să o păstrăm până astăzi, la un an distanță. Suntem singurul jucător din piața de carte, posibil singurul agent economic, care a oferit transport gratuit clienților timp de un an, fără întrerupere, indiferent de valoarea comenzii sau adresa de destinație„, spune Ionuț Radu, fondatorul Librex.
În acest context, Librex a terminat anul trecut cu afaceri de 1 milion de euro, cu 186% mai mari comparativ cu 2019. Legat de obiectivele pentru 2021, pe fondul ritmului accelerat de creștere, al veniturilor de 920.000 de euro în primul semestru (aproape de cifra de afaceri din 2020), compania așteapă să încheie anul în curs cu afaceri de 2,5 milioane de euro, cu 150% mai mult decât în anul precedent. De asemenea, Librex urmărește și dezvoltarea ofertei de cărți în limba engleză și introducerea produselor de papetărie, jocuri și jucării, în ultimul trimestru al anului.
Investiții pentru autorii români
În ceea ce privește Didactica, s-au investit peste 100.000 de euro pentru publicarea unor titluri aparținând autorilor români, debutanți și nu numai, dintr-un total de 1 milion de euro dedicat extinderii portofoliului în 2021.” Începând cu primăvara acestui an, în fiecare lună promovăm un scriitor român, alături de unul străin, pe site-ul nostru.
Acest lucru înseamnă, pe lângă reduceri la titlurile acestuia, și prezentarea sa în fața cititorilor, printr-un interviu, sau cu o lectură ori punere în scenă a titlurilor sale. Putem face asta cu ajutorul partenerilor noștri, printre care și actorii de la teatrele bucureștene Ion Creangă și Excelsior, dar nu numai. De exemplu, actorii Teatrului de Păpuși Prichindel din Alba Iulia au pus în scenă cartea <<Povestea celor trei vrăjitoare>> toante, un titlu al Simonei Epure, apărut la Editura DPH”, spune spune Florentina Ion, fondatoare și director general al Didactica Publishing House.
Proiecte de susținere a lecturii
Managementul Libris.ro a considerat că este important să se mențină active proiectele de susținere a lecturii, chiar dacă unele dintre acestea au fost adaptate noului context. „Unele – precum campania Autorul Lunii, pe care o desfășurăm de câțiva ani – au continuat cu aceeași formă, altele s-au reinventat pentru a putea fi desfășurate în condițiile de restricții. CarteTeca este unul dintre proiectele noastre de suflet, provocator prin misiunea pe care și-a propus-o, aceea de a dota în 5 ani de zile 350 de unități de învățământ din România cu cărți actuale, moderne, care să stârnescă interesul pentru lectură în rândul elevilor. De cele mai multe ori, fondul de carte al bibliotecilor școlare (acolo unde acestea există!) este împuținat și învechit, iar copiii nu se mai regăsesc în lecturile propuse pentru că nu le vorbesc despre o viață cu care ei să empatizeze„, arată Laura Țeposu, CEO al Libris.ro.
Impactul pozitiv al Târgurilor de carte online
Două dintre cele mai importante târguri de carte desfășurate în România, în condiții de pandemie, sunt ElefantFest și LibFest, ambele necesitând un efort uriaș de mobilizare a autorilor, editurilor și publicului în mediul online. „La cele trei ediții de până acum am suplinit lipsa târgurilor de carte tradiționale, organizate în format fizic, și am oferit cititorilor acces la zeci de lansări spectaculoase, în cadrul fiecărei edi]ii ElefantFest, un număr de evenimente la care nu ar fi putut participa în cadrul unui târg de carte convențional”, spune Adrian Dinu, director al Carte elefant.ro. Desfășurată în perioada 24-30 mai 2021, a treia ediție ElefantFest a găzduit 125 de lansări de carte, interviuri cu autori români și străini, cu evenimente desfășurate simultan în România și în Republica Moldova, târgul beneficiind de un număr de peste 1,6 milioane de vizitatori. Potrivit organizatorilor, 76% dintre vizite s-au realizat de pe dispozitive mobile [i 24% de pe desktop / laptop, iar în ceea ce privește achiziția de carte, comanda medie s-a ridicat la aproximativ 6 cărți.
„Editurile, partenerii noștri, au beneficiat în primul rând de prezența a peste un milion de vizitatori la fiecare ediție a elefantFest, de minimum 5 ori mai mulți decât poate aduna într-o săptămână un târg de carte în format fizic, atât din București cât și din întreaga țară”, arată reprezentantul Elefant.ro. În contextul pandemiei, vânzările de carte la Elefant.ro au crescut în 2020 cu 37,8%, față de 2019. „În condițiile în care, conform Eurostat, doar 6,5 dintre români cumpără cel puțin o carte pe an, plasând România pe ultimul loc din UE la consumul de carte, rezultatul Elefant este cu atât mai remarcabil„, conchide Adrian Dinu.
În ceea ce privește târgul online organizat de Libris.ro (25-28 martie), a fost un adevărat maraton, cu 130 de lansări, autori români și internaționali care au intrat în dialog cu publicul pe marginea cărților, 100 de edituri au avut stand virtual pe site, mii de noutăți editoriale și volume cu autograf. Târgul Libfest a fost vizitat virtual de aproape un sfert de milion de persoane, spune Laura Țeposu. Librăria își propune să repete inițiativa și în această toamnă, mai ales că pe fondul valului 4 al pandemiei, proiectele culturale planificate pentru această perioadă sunt fie anulate, fie amânate.
Cele mai căutate domenii de carte
În pandemie s-a remarcat o creștere semnificativă în categoria de psihologie, explicabilă pe fondul faptului că „oamenii au avut mai mult timp pentru introspecție și au căutat să își înțeleagă mai bine trăirile și emoțiile”, spune Laura Țeposu, CEO Libris.ro. De asemenea, cărțile de parenting și cele pentru copii au avut o „dinamică frumoasă, semn că părinții vor, pe de-o parte, să crească adulți echilibrați, și pe de altă parte să inducă celor mici dragostea pentru lectură și dezvoltare prin citit”, explică CEO-ul Libris.
Pentru Didactica Publishing House, de mare succes s-au bucurat poveștile pentru copii, în special vârsta 3-6 ani, dar și cărțile și materialele Montessori. De asemenea, în topul vânzărilor se află cărțile non-fiction tot pentru copii, de tip enciclopedie, iar mai recent biografiile. „Pentru a fi un best-seller, un titlu dedicat celor mici are nevoie de multe ingrediente, pe lângă o poveste atractivă, pentru că aceștia sunt de fapt cei mai exigenți clienți ai noștri. Astfel, este nevoie de ilustrație interesantă, de un format atipic, de informație actuală, eventual și de informație dedicată părinților”, spune Florentina Ion, fondatoare și director general Didactica Publishing House.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz