Cum a devenit în 17 ani Zurli un fenomen pentru familii
Reading Time: 7 minuteDe 17 ani, Zurli fascinează și educă generații de copii și părinți. Momentul aniversar a fost marcat printr-o întâlnire cu familiile în București, dar și printr-un turneu al cărui start a fost dat în Cluj Napoca, pe 7 octombrie, și se încheie în Constanța pe 29 octombrie.
Zurli este numele visului Mirelei Retegan de a a suda familiile din România și de a le face să îmbrățișeze valorile pe care și-a dorit să le transmită fiicei ei, Maya. Cum s-a transformat Zurli dintr-un vis frumos într-un adevărat fenoment pentru familii, Biz a căutat să afle de la Mirela Retegan.
Care a fost ideea cu care a pornit Gașca Zurli și ce înseamnă azi Universul Zurli?
Zurli a pornit din dorința mea de a împacheta toate jocurile și jucăriile pe care eu le-am făcut pentru Maya, într-un fel în care ele să ajungă și în casele altor familii. Astăzi Universul Zurli reprezintă o lume în care părinții și copiii se simt în siguranță să fie vulnerabili, să fie bucuroși, să fie curioși. Universul Zurli reprezintă o lume în care părinții și copiii prin joc și joacă transformă relațiile pe care le au în cele mai bune relații posobile.
Cum se traduce în cifre Zurli?
N-am stat niciodată să fac o astfel de socoteală. Mi-ar fi foarte greu să fac asta pentru că în 17 ani s-au adunat foarte multe evenimente.
Știu sigur că Zurli a pornit de la minus 1000 de dolari pe care mi i-a împrumutat prietenul meu și astăzi plătește în medie 30 de oameni pe lună și susține toate cheltuielile pe care noi le avem cu deplasări, cu chirii de săli, cu producții de spectacole, cu crearea de mascote, de costume, de înregistrări în studio, cu filmări de videoclipuri, cu tot ceea ce implică.
Fiecare proiect care a însemnat și un profit, a reprezentat pentru mine șansa de a putea să mai pun o cărămidă la lumea Zurli și astăzi să fie atât de mare.
Care au fost cele mai dificile momente în primii 17 ani de Zurli?
Ce frumos sună primii 17 ani de Zurli! Mulțumesc! Să urmeze încă 17 și următorii 17, și următorii 17… Au fost mai multe puncte dificile. A fost foarte greu să îi fac pe colaboratorii mei să aibă încredere în mine pentru că eu nu sunt nici regizor, nici actor, nici scenograf, nici scenarist, nici scriitor de texte, nici muzician, nici psiholog… și veneam așa de nicăieri să le spun eu cum se face povestea asta, să le arăt eu cum să stea pe scenă, să le explic eu ce replici trebuie să dea și mai ales ce să nu dea și asta a fost foarte dificil.
Apoi a fost foarte dificil să îi conving pe cei cu care am lucrat că știu exact ce vreau și că nu vreau să-mi schimbe proiectul. După care, m-am trezit un lup singuratic într-o lume cu multe găști și în toți anii ăștia nu am reușit să fac parte din nicio gașcă. Din fericire pentru mine, produsul a fost atât de bun încât până la urmă am fost primită cu brațele deschise în toate găștile și toți oamenii care la un moment dat copiii lor intrau în contact cu ceea ce am creat eu, rămâneau surprinși și în admirație pentru munca mea, pentru efortul meu, creativitatea, autenticitate.
Astăzi sunt foarte fericită să văd oameni la cel mai înalt nivel care sunt mândri de faptul că Zurli este un produs 100% românesc, sănătos, frumos, curat pentru copiii românilor de pretutindeni.
Care au fost cele mai scumpe spectacole pe care le-ați produs și ce rezultate au adus ele pentru brandul și businessul Zurli?
Cele mai scumpe spectacole au fost spectacolele din sălile polivalente și de la Sala Palatului, pentru că acolo sunt chiriile imense și echipamentele de sunet, scenotehnica de care e nevoie pentru organizarea unui astfel de spectacol sunt foarte scumpe. La asta se adaugă toate celelalte lucruri pe care noi trebuie să le avem în vedere: de la salvările pe care le plătim să fie la sală, până la helpării care stau de la intrare până în spate, în zona de backstage. Pentru noi sunt foarte scumpe evenimentele care implică un număr mare de spectatori, pentru că sunt costurile furnizorilor foarte mari.
Mi-am dat seama de asta în pandemie când am realizat că din cifra de afaceri 75% din ceea ce noi rulam ca bani erau bani care plecau către furnizori: echipe de scenotehnică, săli închiriate, hoteluri, transport, diune, salarii, drepturi de autor, producători și așa mai departe. Altfel, noi nu am avut spectacole scumpe, noi nu avem decoruri pe scenă, noi nu cheltuim bani. Nu mi-am permis niciodată să investesc bani în lucruri care să-ți dea sentimentul că ăsta este un spectacol scump. Din fericire pentru mine cântecele au fost făcute în mare parte de tatăl Mayei, cu care eu am avut o înțelegere financiară extrem de avantajoasă pentru mine.
Textele mi le scriu singură, scenariile mi le scriu singură, personajele mi le desenez singură, organizarea spectacolului o gândesc singură și deleg oameni să se ocupe. Am fost foarte norocoasă să pot să fac o grămadă de lucruri pentru care nu a trebuit să mă plătesc eu pe mine.
Cum ați gândit personajele Zurli și cât de legate sunt ele unele de altele?
Personajele Zurli sunt independente. Fiecare personaj în sine reprezintă o valoare pe care noi o întâlnim și de care noi avem nevoie în viața de zi cu zi.
Fetița Zurli reprezintă veselia, Vrăjimăturica reprezintă curățenia, Truli reprezintă curiozitatea, Lulu reprezintă bunătatea, bucuria, Mulțumesc reprezintă politețea, Tura Vura reprezintă toate personajele negative cu care noi ne întâlnim, caracterele negative cu care ne întâlnim în societate, Zâna Bună reprezintă speranța, Tanti Prezentatoarea reprezintă ancorarea în realitate, Buldubuc reprezintă regatul baloanelor de săpun care iau naștere atunci când ne spălăm pe mâni, Zâmbetul reprezintă nevoia de a privi fețe luminoase. Ele au legături, dar nu sunt interconectate. Nu depind unele de celelalte și fiecare personaj în sine poate să reprezinte o lume pe care eu încă n-am avut timp să o creez.
Cât din Zurli este azi Mirela Retegan?
Mirela Retegan este prezentă ca energie și viziune în absolut tot ceea ce înseamnă Zurli.
În același timp, Zurli poate să funcționeze foarte bine și dacă Mirela Retegan nu e prezentă fizic acolo pentru că lucrurile sunt construite atât de frumos pe valori și nu pe oameni, încât ele pot fi aplicate de orice persoană care iubește copiii, iubește oamenii, are bunătate de dăruit și onestitate să facă lucrurile într-un fel în care ele să mângâie suflete și să transforme părinții și copiii din România în părinți și copii mai buni.
Care este locul poveștilor și al spectacolelor Zurli într-o lume tot mai tehnologizată?
Zurli are locul asigurat în această lume tehnologizată pentru că nimic nu va înlocui nevoile de a ne exprima și manifesta emoțiile și toată tehnologia asta, fără povești nu valorează absolut nimic. La capătul zilei, tot la povești ne întoarcem, la sfârșitul fiecărui proiect tot la povești ne întoarcem și atunci când nu știm ce să mai facem, dacă tot la poveștile care ne-au făcut copilăria fericită, ne amintim că pe tot parcursul vieții, lupta dintre vine și rău se regăsește în fiecare poveste pe care noi o trăim. Am încredere că valorile pe care Zurli le promovează în această lume tehnologizată sunt apreciate inclusiv de tehnologie și am așa sentimentul că se dă la o parte tehnologia atunci când spunem noi povestea. Cred foarte tare că niciun gadget nu e mai apreciat de un copil decât povestea pe care i-o citește mama înainte de culcare și niciun desen animat nu e mai apreciat de un copil decât tatăl care se strâmbă atunci când se joacă cu el. Iar noi asta suntem pentru ei, acolo pe scenă și în interacțiunea cu ei, suntem tot ceea ce ei vor să primească de la mama, de la tata, de la frați, de la prieteni, de la doamna educatoare, de la vecina, de la bunica… și asta nu le poate înlocui nicio tehnologie.
Cum vedeți viitorul Zurli?
Mare! Viitorul Zurli sună mare! Viitorul Zurli sună bine. Pentru că Zurli o să existe atâta timp cât lumea o să se ancoreze în aceste povești și îmi doresc din toată inima să construim cât mai mult din ce avem astăzi și construcțiile astea să dureze pentru generații și generații de copii. Aș vrea să fie o ancoră – copiii de astăzi să vină cu copiii lor și cu copiii copiilor lor și Zurli să fie acel ceva din copilăria fiecărui copil din România.
Ce loc au campaniile sociale în lumea Zurli?
O componentă foarte importantă a conceptului Zurli o reprezintă campaniile sociale. Fundația care astăzi se numește Zurli este Fundația pe care eu am înființat-o cu mult înainte de a exista Zurli pentru că atenția mea pentru copiii defavorizați, pentru copiii speciali a fost dintotdeauna și îmi doresc foarte tare ca oamenii să facă voluntariat, să vină alături de noi, să ne susțină și să își dorească să fie parte din proiectele pe care noi le avem. În acest moment locomotiva proiectelor noastre o reprezintă cea mai grea campanie la care eu m-am înhămat în viața asta. Se numește Mesaje de iubire pentru copiii cu branule. Este o campanie pe care eu o consider o campanie fără sfârșit. Aș vrea să nu se termine niciodată sau să se termine atunci când nu ca mai exista niciun copil bolnav de cancer. Încercăm să livrăm în fiecare zi, în 9 spitale din România pastila de bucurie, acea felie de speranță la viață pe care acești copii și părinții lor, și medicii lor, și asistentele lor au foarte multă nevoie. Pentru asta în fiecare zi noi trimitem în țară surprize în așa fel încât copiii să ajungă la un moment dat să se întrebe “Astăzi oare ce surpriză primim?”. Să fie motivul pentru care să aștepte ziua de mâine și pentru asta avem nevoie de ajutorul tuturor oamenilor care vor să fie o mică părticică din povestea asta. 8845 cu textul “Acasa” este un SMS de 2 Euro cu care pot să contribuie și să susțină proiectul nostru la care eu țin foarte tare și reprezintă pentru mine o promisiune neformulată, dar transmisă de tatăl meu, care din ultimii lui bani, internat pe secția de oncologie, a cumpărat surprize pentru toți copiii care erau internați la Cluj. A sunat și mi-a spus: “Copilul tatii, mi-e foarte greu, dar nici nu vreau să îmi imaginez cam cât de greu le este să ducă boala acestor copii”, iar eu am preluat asta ca pe un testament și îi invit pe oameni să intre pe www.fundatiazurli.ro și să vadă acolo ce lucruri minunate putem să facem pentru viețile lor și ale părinților lor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz