În culisele East European Comic Con
Reading Time: 7 minuteȘase actori renumiți din seriale precum „Breaking Bad”, „Game of Thrones” sau „Deadwood” dau întâlnire publicului din țară, între 18 și 20 mai, la Romexpo, cu ocazia East European Comic Con, un eveniment de tip convenție în spatele căruia se află Mircea Mureșan, un tânăr de 27 de ani din Cluj – Napoca, pasionat de pop culture.
Mircea Mureșan, director executiv la East European Comic Con ne-a povestit cum a reușit, în numai cinci ani, să facă din Comic Con un brand puternic, despre planurile de a aduce evenimentul și la Cluj, dar și despre provocările cu care se confruntă să aducă în țară nume mari din Cetatea Filmului.
Cum a luat naștere ideea din spatele East European Comic Con și cu ce vă ocupați înainte de a deveni antreprenor în acest domeniu?
Înainte de East European Comic Con, am organizat la Cluj, orașul natal, un eveniment axat pe cultura japoneză modernă și tradițională, Japan Play Transylvania. Asta cumva mi-a deschis apetitul pentru ceva mai amplu, pe modelul celebrului Comic Con de la San Diego, un eveniment în care să dispară barierele dintre creatori (fie că sunt artisti grafici, youtuberi, dezvoltatori de jocuri video etc), actori din filme/seriale, comercianți de benzi desenate sau tot felul de obiecte cu trimitere la “pop culture” și să permită interacțiune reală.
Așa că am început o documentare, am apelat și la un avocat, să văd exact ce presupune adoptarea unui concept pus în pratică și în alte țări, nu doar în SUA, am vizitat câteva astfel de evenimente din Europa să văd care este mersul lucrurilor. Am înregistrat numele de East European Comic Con, am început să punem planul pe hârtie și apoi l-am și implementat. Rezultatul a fost prima ediție care a avut loc la Palatul Copiilor, în 2013. Nu ne așteptam să avem un public atât de numeros pasionat de genul acesta de manifestare, iar încetul cu încetul, am evoluat și ca număr al vizitatorilor, dar și la capitolul activități, notorietatea actorilor invitați, aria spațiului de desfășurare etc. Înainte să înceapă aventura Comic Con, am fost student atât la Cluj-Napoca, cât și în București.
În doar trei ani ați reușit să faceți trecerea de la un start-up la un brand puternic. Ne puteți spune care este „secretul” din spatele acestei reușite?
Nu cred că există un secret anume, nici măcar nu este vorba de răbdare, ci mai degrabă curaj și perseverență. Brand puternic este o sintagma mult prea pretențioasă. Am înregistrat o evoluție, asta e clar, de la o ediție la alta, am reușit să atragem în România și vizitatori din străinătate, din Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova, inclusiv Turcia. Ne dorim să atingem obiective și mai mari ca să fim un brand puternic, însa asta se poate face doar organic, fără a forța prea tare piața. În momentul în care am forța piața, s-ar schimba demografia evenimentului și nu ar mai fi la fel. Am întâmpinat destul de multe greutăți la început pentru că, știm cu toții, prima reacție la ceva nou tinde să fie o privire sceptică. Însă, cu timpul, am reușit să demonstrăm agențiilor de booking ale actorilor, studiourilor de film sau marilor dezvoltatori de jocuri că există și în România o piață emergentă, o paletă de public în creștere, dornică să se bucure de o astfel de experiență și dispusă să achite și un cost. Pe de altă parte, am oferit și publicului o alternativă de entertainment, am construit împreună un spațiu de exprimare creativ, iar cei interesați au devenit mai numeroși de la an la an. Însă în fiecare an șlefuim conceptul și încercăm și lucruri noi.
La ce să se aștepte românii care vor participa la ediția din acest an a Comic Con?
În primul rând, avem la dispoziție un spațiu nou de la Romexpo, care va oferi evenimentului exact ce îi lipsea, aspectul unui eveniment internațional într-o locație la standarde internaționale. Iar apoi suprafața extinsă ne va permite un număr semnificativ mai mare de activități. Nu cred că există o persoană care să fie câtuși de puțin interesată de lumea filmelor, serialelor, benzilor desenate sau jocurilor video și care să nu găsească ceva interesant de făcut la eveniment. La East European Comic Con, ai șansa unică să interacționezi cu actori pe care îi vezi doar pe micul sau marele ecran, să testezi jocuri pe care nu le-ai mai testat până acum, pe dispozitive de ultimă generație, vei descoperi o lume cu foarte multe costume spectaculoase, multe dintre ele făcute de la zero chiar de cei care le poartă, și clar vei fi mai aproape de un univers fantastic la care, în alte circumstanțe, nu ai avea acces.
Ne puteți dezvălui câteva nume de actori pe care îi vor putea întâlni românii la ediția din acest an a Comic Con?
Anul acesta avem șase actori invitați care vor face poze cu fanii, vor da autografe și vor susține panel-uri adică sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul, oricine poate pune o întrebare și poate primi un răspuns. Cei 6 actori sunt Gethin Anthony (“Game of Thrones”, “Aquarius”), Andrew Scott (“Sherlock”,“007 Spectre”), Jim Beaver („Supernatural”, „Deadwood”), Giancarlo Esposito(„Breaking Bad”, „Better Call Saul”) și Chris Rankin („Harry Potter”) și Staz Nair (“Game of Thrones”, “Humans”). În plus, deși nu este un actor, consider ca una din cele mai tari atracții de anul acesta este prezența lui David Lloyd, unul din cei doi creatori ai personajului V din V for Vendetta.
Cât de dificilă este aducerea unei vedete internaționale la un astfel de festival și care sunt principalele provocări cu care vă confruntați ca antreprenor în acest domeniu?
Este destul de dificil în ideea că încercăm să aducem actori cu notorietate, actori pe care publicul din România abia îi așteaptă. Însă, aceștia sunt greu de contractat din mai multe motive. Unul ar fi că mulți dintre ei nu sunt disponibili, fiind actori importanți, au alte angajamente, în mare parte filmări. Al doilea motiv ar fi costurile. Noi am crescut bugetul pentru actori de la an la an, însă ca să aducem un actor principal din Game of Thrones sau Supernatural, sau cum ar spune vizitatorii noștri, un actor care încă e prezent în serial, nu a fost omorât între timp, ar trebuie să punem un preț destul de piperat. Ceea ce nu e fezabil, în România oamenii nu au aceeași putere de cumpărare ca în Anglia, Franța sau SUA, dar costurile cu acel actor sunt aceleași. Ar însemna să plătească 600-700 de lei pentru o poză cu actorul, vorbim de prețuri pe care puțini și le permit. Plus că nici actorul nu ar fi mulțumit să aibă o audiență mică. Am preferat o abordare organica a pieței și a publicului din România și să ajungem la nivelul unor evenimente din SUA sau Marea Britanie. Oricum toți actorii pe care îi aducem sunt din producții cunoscute și consumate de publicul din România și, mai ales, sunt actori foarte prietenoși cu fanii, care apreciază interacțiunea cu ei. Există și actori care o privesc ca pe un job.
Care sunt planurile pe termen scurt, mediu și lung pe care le aveți pentru Comic Con?
Ne dorim să creștem în continuare evenimentul. Dacă în 2013 la prima ediție ne-au călcat pragul aproximativ 9.000 de oameni, anul trecut, la cea de-a cincea ediție am avut peste 45.000 de vizitatori, iar anul acesta ne așteptăm să depășim acest număr.
Totodată, am început din 2017 să organizăm și o serie de evenimente derivate din Comic Con. Spre exemplu, în noiembrie am găzduit Game ON, tot la Romexpo, un eveniment de gaming în care oamenii veneau pur și simplu și se jucau cele mai noi apariții în materie de jocuri video și nu numai, accentul era pus pe plăcerea de a te juca și nu pe competiții.
De asemenea, anul acesta ne gândim să dăm startul unei serii numite “A day with an actor” în cadrul căreia să aducem actori cunoscuți pentru poze, autografe și panel-uri și poate le și extindem în alt oraș din țară. Iar strict pentru Comic Con, lucrăm la extinderea lui, nu doar ca suprafață, dar am și început o simulare de costuri pentru a duce evenimentul în Cluj-Napoca. Însă nu s-a luat încă o decizie în acest sens.
Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le aveți ca organizator al Comic Con?
Când la finalul evenimentului văd oameni fericiți. Acesta e poate cel mai mare rezultat al Comic Con-ului, faptul că de la noi pleacă acasă vreo câteva zeci de mii de oameni bucuroși de cum au petrecut weekendul.
Ne puteți spune câteva cuvinte și despre echipa cu care lucrați la organizare? Câți sunt în echipă? Cât durează organizarea unui eveniment de o asemenea amploare?
De câțiva ani, colaborăm cu compania Kick Off Events care organizează The Color Run. Iar echipa Comic Con a fost tot timpul formată dintr-un număr mic de oameni care asigură gestionarea unor puncte cheie: organizarea zonei de gaming, stage manageri, sales manager (care se ocupă de alocarea spațiilor pentru expozanți), art manager & artist liaison (care se ocupă de tot ce înseamnă identitate vizuala și gestionează relația cu artiștii grafici invitați la eveniment), comunicare, resurse umane (în special delegarea responsabilităților și supravegherea acestora). La evenimentul propriu-zis, adică în acele 3 zile de 18-20 mai, ne bazăm și pe o armată de voluntari care asigură bunul mers al lucrurilor: accesul în locație, direcționarea publicului, și evident dirijarea cozilor la zona de actori.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz