Cu salariul pe incurcatele cai ale fiscalitatii
Reading Time: 6 minute<p> <strong>Noile prevederi fiscale au avut ca prim efect o revizuire a bugetelor, inclusiv a celor salariale. Companiile au regandit estimarile,iar volumele de vanzari, care au fost afectate de noua cota TVA, sunt, in mod evident, reflectate si in costurile companiilor. </strong></p> <p> </p> <p> Ca orice majorari in bugetul de cheltuieli al companiilor, cele mai recente schimbari fiscale se traduc prin reduceri de costuri pentru acoperirea noilor cresteri inregistrate. Astfel, odata cu marirea TVA de modul in care se raporteaza la legislatia fiscala si la obligatiile legaleale angajatorului”, spune Decebal Marin, Managing Partner la firma de training si consultanta in resurse umane Corporate Dynamics.</p> <p> </p> <p> “Noua fiscalitate realizeaza o constientizare a populatiei, neplacuta de altfel, asupra faptului ca diferenta dintre salariul brut si net este problema angajatului si a alegerilor sale politice, nu este responsabilitatea angajatorului”, adauga Decebal Marin. Scaderea treptata a remuneratiei este anuntata si de Institutul National de Statistica (INS). Potrivit datelor acestora, salariul mediu net inregistrat in luna iunie a fost de 1.422 de lei, in scadere fata de luna precedenta cu 0,4%. Tot informatiile INS arata ca nici luna mai nu a fost tocmai favorabila angajatilor, salariile urmand un drum descendent cu 0,6 procente fata de luna aprilie.</p> <p> </p> <p> Nici Comisia Nationala de Prognoza nu aduce vesti bune salariatilor si chiar estimeaza pentru anul in curs o inghetare totala a castigului salarial real si anunta abia pentru 2011 o crestere cu 1,3%. “Salariile au fost inghetate in prima jumatate a anului 2010, iar pentru a doua parte a anului se anunta scaderi salariale in foarte multe domenii de activitate”, spune Corina Diaconu, Managing Director la firma de recrutare si executive search ABC la 19% la 25%, fie va creste pretul produselor si serviciilor oferite, fie va scadea marja de profit. In ambele situatii, companiile vor inregistra pierderi financiare si, ca atare, vor cauta solutii: prima dintre acestea ar putea fi scaderea cheltuielilor si cel mai bun punct de inceput este pachetul salarial al angajatilor.</p> <p> </p> <p> “Angajatii romani au primit un dus rece in ceea ce priveste Scaderea treptata a remuneratiei este anuntata si de Institutul National de Statistica (INS). Potrivit datelor acestora, salariul mediu net inregistrat in luna iunie a fost de 1.422 de lei, in scadere fata de luna precedenta cu 0,4%. Tot informatiile INS arata ca nici luna mai nu a fost tocmai favorabila angajatilor, salariile urmand un drum descendent cu 0,6 procente fata de luna aprilie. Nici Comisia Nationala de Prognoza nu aduce vesti bune salariatilor si chiar estimeaza pentru anul in curs o inghetare totala a castigului salarial real si anunta abia pentru 2011 o crestere cu 1,3%. “Salariile au fost inghetate in prima jumatate a anului 2010, iar pentru a doua parte a anului se anunta scaderi salariale in foarte multe domenii de activitate”, spune Corina Diaconu, Managing Director la firma de recrutare si executive search ABC Human Capital. Foarte multe companii au prognozat o revenire a activitatii si si-au facut calculele pe promisiuni din partea clientilor care, de cele mai multe ori, nu s-au concretizat.</p> <p> </p> <p> La inceputul anului, piata salariilor dadea semne timide de revenire. Acesta a fost si efectul masurilor restrictive de la finele anului 2009, prin care majoritatea companiilor s-au vazut puse in fata disponibilizarii unor angajati. Angajatorii au preferat aceasta solutie in schimbul celei prin care pastrau toti salariatii, dar le taiau din remuneratie. “Pentru a-si pastra oamenii buni din companie, angajatorii le-au marit salariile cu 10-15%, in medie, dar, desigur, aceasta crestere salariala este doar simbolica, deoarece, daca stam sa ne gandim, salariatul respectiv a fost nevoit sa lucreze mult mai mult decat inainte, preluand o parte din fisele de post ale celor disponibilizati”, spune Catalina Cochinescu, HR consultant la firma de consultanta in resurse umane HR-Romania. “Acum, ultimele modificari ale Codului fiscal nu au facut decat sa ii determine pe angajatori sa reduca drastic salariile celor din firma, s-a ajuns si la procente mari de 30-35%, sau si mai rau, sa se renunte la o parte dintre angajati”, continua Catalina Cochinescu.<br /> <br /> <strong> MAJORARILE SALARIALE SE LASA ASTEPTATE</strong><br /> Majoritatea cresterilor salariale pentru anul 2010 au fost acordate in prima jumatate a anului, astfel ca nu au fost afectate de modificarile fiscale. Totusi, previziunile pentru cresterile salariale ce urmeaza sa fie acordate in anul 2011 sunt in scadere, ca urmare a rezultatelor si a mediului economic preponderent instabil. “Daca la inceputul acestui an companiile estimau pentru 2011<br /> cresteri salariale de aproximativ opt procente, acum se discuta de procente medii de 5%, evident cu variatii in functie de industrie”, spune Oana Datki, Country Manager la firma Consulteam Romania si totodata membru al HR-Club. “Vestea buna este ca si industriile care au inghetat salariile in acest an au estimari pozitive pentru anul viitor”, adauga Oana Datki.</p> <p> </p> <p> Angajatii care au avut succes in acest an in gasirea unor locuri de munca au fost cei specializati in management, cu precadere in industria IT si cea a bunurilor de larg consum, dar si cea a serviciilor financiare si de distributie, potrivit informatiilor furnizate de catre firma Consulteam. Mai mult, profiurile cautate au fost cele de specialisti, foarte multi de nisa, si de team leaderi si manageri. In acelasi timp, dintre asteptarile candi datilor sau ale angajatilor, desi aliniate la noile realitati, se acutizeaza nevoia de comunicare si de construire a unei relatii bazate pe incredere cu top managementul. Angajatii devin mult mai atenti la astfel de aspecte, mai ales ca realizeaza ca majorarile salariale semnificative se mai lasa asteptate. Esentiale pentru salariati devin transparenta si comunicarea permanenta a directiei si intentiilor organizatiei, pentru ca zvonurile si informatiile alarmiste genereaza o stare de stres si nesiguranta, in care este dificil sa livrezi performanta maxima si sa ramai loial.</p> <p> <br /> Odata intelese dificultatile de ordin economic de catre angajatii din toate domeniile, acestia se axeaza, mai nou, pe perspective si stabilitate, decat pe zona asteptarilor financiare. Pe de alta parte, in aparatul bugetar, dupa taierea salariilor cu 25% “rezultatele au inceput deja sa se observe in lungimea cozilor de asteptare de la Directia de Pasapoarte sau CEC”, mai spune Managing Partner-ul de la Corporate Dynamics. “Se intampla un fenomen fara precedent in istoria moderna a Romaniei: plecarea din tara a spe cialistilor din domenii esentiale pentru bunul mers al societatii – sanatate, invatamant, siguranta sau cercetare”, mai adauga Decebal Marin.<br /> <br /> <strong>CAT MAI COSTA UN SALARIU?</strong><br /> Angajatii cu contract individual de munca au fost cei neafectati de noile masuri fiscale, pentru ca taxele salariale in acest caz nu au crescut. Modificarile, in schimb, au avut loc la nivelul salariatilor in regim de persoana fizica autorizata (PFA), care sunt, acum, obligati sa incheie contract individual de munca daca activitatea lor indeplines te conditiile stipulate in ultimele modificari ale Codului fiscal, nemaifiind considerata activitate independenta. “In acest caz, angajatorul nu mai plateste 16% impozit, ci aproape 70% taxe salariale”, spune Corina Diaconu, Managing Director la firma de recrutare si executive search ABC Human Capital. “Majoritatea clientilor nostri au politici de compensare si beneficii extrem de bine puse la punct, iar noile prevederi fiscale nu au modificat costurile cu salariile sau cu pachetele de beneficii in mod substantial”, spune Oana Datki, Country Manager la firma Consulteam Romania si totodata membru al HR-Club.</p> <p> </p> <p> “De exemplu, efectul asupra bonurilor de masa a fost acceptat de companii, cat si de angajat i – prin asumarea taxelor suplimentare”, mai spune Datki. In cel de-al doilea trimestru al anului 2010, costul orar al fortei de munca dupa numarul zilelor lucratoare a inregistrat o rata de scadere de 0,31%, fata de trimestrul precedent si o rata de crestere de 2,78% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In schimb, in forma bruta, fata de aceleasi perioade de comparatie, costul orar al fortei de munca a diferit nesemnificativ fata de forma ajustata – numarul de zile lucratoare (-0,56%, respective +2,77%). Comparativ cu primul trimestru al acestui an, costul orar al fortei de munca a inregistrat o scadere mai accentuata in activitati de spectacole, culturale si recreative (-10,86%), invata mant (-8,99%), si administratie publica (-7,21%). La polul opus, cresteri semnificative au avut loc in productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat (12,75%), industria extractive (8,94%), transport si depozitare (5,45%).</p> <p> <br /> <strong>PUBLICITARII FATA CU RECESIUNEA</strong><br /> Drumul descendent al pietei de publicitate din tara a inceput in luna octombrie 2008, iar anul trecut s-au simtit cu adevarat efectele crizei economice. Potrivit “Media Fact Book 2010”, realizata de Initiative, valoarea totala a pietei locale de media a scazut cu 37% in anul 2009 si a atins un nivel sub cel inregistrat in anul 2006. Impactul dur al picajului a fost simtit de intreaga media, dar printul a fost cel mai afectat (-55%), urmat de outdoor (-40%), in timp ce reclamele pe televiziune<br /> au avut aparitii cu 34% mai rare si radioul cu 28%, singura cadere mai “blanda” fiind cea a internetului (-19%).</p> <p> De la un total de 540 de milioane de euro, cat se estima in 2008 ca valoreaza piata media, scaderea afost in 2009 la 339 de milioane si de pana la 308 de milioane de euro in acest an. Ceea ce inseamna ca nici salariile celor din industrie nu au ramas la fel. De pilda, daca la entry level, la finele anului 2009, un Account Executive dintr-o agentie castiga lunar intre 400 si 550 de euro – potrivit unui studiu realizat pentru revista Biz in ianuarie 2010 de firma DBD Bucharest – actualmente marjele variaza de la 300 la 500 de euro pe luna – potrivit unui nou studiu realizat de ABC Human Capital. La fel s-a intamplat si in cazul middle managementului, unde un PR Manager incasa intre 1.000 si 1.700 de euro pe luna, iar acum s-a ajuns la niveluri cuprinse intre 900 si 1.500 de euro. Nici top managementul agentiilor de Publicitate nu a fost omis de noua ordine mondiala din piata salariilor. Astfel, daca pentru un Creative Director anul 2009 insemna o marja maxima de 5.000 de euro, acum detinatorul unei astfel de functii intr-o agentie ramane cu 4.500 de euro.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz