Criza din Grecia tempereaza euforia economica in Romania
Reading Time: 2 minuteEuforia economica din Romania inregistreaza o “usoara stagnare”, potrivit studiului GfK privind Climatul de consum in Europa, care arata ca negocierile intre Grecia si creditorii sai au influentat in starea de spirit a consumatorilor din majoritatea tarilor europene in al doilea trimestru al acestui an.
Totusi, consumatorii romani se asteapta in continuare la o crestere economica pozitiva, arata studiul Gfk. Cu toate ca previziunile economice au scazut cu 1,1 puncte pana la nivelul actual de 21,3 puncte in al doilea trimestru, s-a inregistrat un castig important de aproape 32 de puncte in comparatie cu luna iunie 2014. In conformitate cu conditiile economice favorabile, romanii se asteapta in continuare la o crestere usoara a salariilor. Perspectivele economice au inregistrat 18,5 puncte in luna iunie.
Cu toate acestea, standardul de viata in tarile din Europa de Est continua sa ramana foarte scazut, arata studiul, adaugand ca veniturile sunt suficiente doar pentru a permite angajatilor sa isi plateasca nevoile zilnice. Prin urmare, nu este nicio surpriza ca tendinta de cumparare ramane in intervalul negativ cu -11,5 puncte, cu toate ca a crescut cu 4,7 puncte in al doilea trimestru, astfel ca achizitiile majore continua sa ramana aproape imposibile pentru majoritatea romanilor.
Potrivit studiului, criza din Grecia a influentat in mod semnificativ starea de spirit a consumatorilor europeni in al doilea trimestru al acestui an, iar previziunile economice in multe tari stagneaza sau au scazut ca rezultat al acestei situatii si se estimeaza ca starea de spirit a locuitorilor din Europa, in special a celor din zona euro, se va deteriora si mai mult in timpul verii. Studiul a fost realizat in primele doua saptamani ale lunii iunie si nu reflecta inchiderea bancilor grecesti, referendumul precum si noile negocieri.
Evolutia previziunilor privind veniturile, precum si tendinta de cumparare, variaza in randul tarilor. Influentele specifice tarilor in al doilea trimestru au fost mai puternice aici decat efectele posibile ale iesirii Greciei din zona euro. Cu toate acestea, GfK Climatul de consum a crescut cu 1 punct in total din luna martie, pana la 10,8 puncte pentru al doilea trimestru.
Rezultatele GfK Climatul de consum Europa sunt preluate din studiul cu privire la consum realizat in numele Comisiei Europene in toate tarile Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participa lunar la studiu in cele 15 de tari. Acesti respondenti sunt reprezentativi pentru populatia adulta a Uniunii Europene.
In cazul in care un indicator arata o valoare pozitiva, atunci acest factor este evaluat de catre consumatori ca fiind peste medie pe termen lung. In mod similar, se aplica opusul pentru valori negative. In urma standardizarii, indicatorii diferitelor tari pot fi comparati mai bine deoarece variatiile din comportamentul de raspuns datorate mentalitatilor diferite pot fi compensate, in timp ce tendinta fundamentala a indicatorului ramane neschimbata.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz