Cristina Căpitanu, Lemon Interior Design: „Avem în plan să deschidem în viitorul apropiat un birou în Paris”
Reading Time: 10 minuteLemon Interior Design, o companie de design interior cu proiecte importante în Dubai, Marbella, Spania, Londra sau Monte Carlo, plănuiește să deschidă un birou în Paris, în următoarea perioadă de timp.
Cristina Căpitanu, cofondator Lemon Interior Design ne-a vorbit despre planurile pentru deschiderea biroului din Paris, despre tendințele în materie de design interior pentru locuințe luxury, dar și despre cum a evoluat cererea de amenajări interioare pentru penthouse-uri.
Segmentul rezidențial premium rămâne unul aparte în zona real estate, cu o dinamică specifică. Ce trenduri observați în acest an?
Segmentul rezidențial premium este într-adevăr unul dintre cele mai dinamice și competitive sectoare ale pieței imobiliare, fiind influențat de cererea și preferințele în continuă schimbare ale clienților săi exigenți care nu caută doar o casă, ci și un stil de viață excepțional și aleg să investească în proprietăți care le oferă acces la experiențe culturale, restaurante selecte, opțiuni de divertisment și o comunitate exclusivistă.
Dezvoltatorii imobiliari, pe de altă parte, pun azi un accent deosebit pe designul și arhitectura inovatoare pentru a oferi locuințe premium care sunt nu numai frumoase, ci și funcționale. Conceptele de design inteligent, spații deschise, tehnologie integrată și materiale de înaltă calitate au devenit caracteristici comune ale locuințelor premium. Observăm că primează solicitările pentru amenajări de penthouse-uri sau duplex-uri care integrează elemente naturale în terase generoase sau acvarii interioare și terrarium-uri, spații vitrate mari care oferă priveliști ce taie răsuflarea, elemente de leisure precum piscine, cinema, sală de sport sau bibliotecă.
O tendință puternică în acest segment este integrarea practicilor durabile și a tehnologiilor care cresc eficiența energetică. Cumpărătorii premium sunt din ce în ce mai preocupați de impactul pe care viața cotidiană îl are asupra mediului și caută proprietăți care să ofere soluții eco-friendly și și un consum judicios de energie.
Care sunt cerințele clienților în astfel de proiecte?
La Lemon Interior Design am reuşit în aceşti ani să ne formăm un public aparte, educat, cu bun gust şi cu dorinţa de a-şi defini confortul şi personalitatea prin propriile spaţii. Așadar, mergem direct către persoanele cu astfel de priorităţi. Iar pentru noi este o bucurie să vedem că există oameni tot mai preocupaţi de acest aspect, care se informează, sunt la curent inclusiv cu trendurile internaționale și au dorințe specifice în acest sens. Clienţii actuali, dar şi cei potenţiali, au înţeles importanţa confortului personal, în această perioadă poate mai mult ca oricând. Ei caută cu predilecție un spațiu care să le reprezinte personalitatea și stilul de viață, care să reflecte gusturile lor individuale, așadar personalizarea este o cerință destul de des întâlnită.
Totodată creșterea nivelului de conștientizare privind schimbările climatice a dus la cererea pentru proprietăți premium care utilizează energie regenerabilă și tehnologii verzi.
Proprietățile rezidențiale premium tind să integreze tehnologii avansate, care permit controlul atent al consumului de energie, de exemplu, dar și un nivel de securitate optim. De asemenea, am remarcat accentul pe care cumpărătorii de proprietăți premium îl pun pe facilitățile care promovează sănătatea și bunăstarea, cum ar fi spa-uri, săli de fitness sau spații verzi.
Cum sunt privite spațiile de locuit acum, la trei ani de la pandemie?
Anii de pandemie au contribui decisiv la schimbarea opticii în privința spațiilor în care locuim, iar aceasta s-a tradus printr-o nevoie de creștere a confortului în propriile case și de integrare a unor activități sociale, de la existența unui birou personal ce poate fi folosit atunci când dorim să lucrăm de acasă, la un mini bar sau o bucătărie bine echipată, ba chiar un spațiu pentru vizionat filme în familie.
Rezidențialul păstrează aceste tendințe și în 2023, iar accentul cade pe funcționalitatea spațiului și optimizarea acestuia pentru a crea confort, dar și pentru a răspunde tuturor nevoilor proprietarilor. Fie că își doresc un upgrade către o locuință nouă, fie că vor să reconfigureze anumite camere, oamenii au fost și sunt cu siguranță interesați de designul casei lor, iar acest lucru se traduce printr-o creștere semnificativă a proiectelor pe acest segment.
De asemenea, cred că vom vedea tot mai multe tehnologii integrate în locuințele moderne, de la sisteme performante de control ambiental, al luminii, al draperiilor, până la cele care țin de acces și securitate a locuinței.
Dacă vorbim de funcționalitate și lifestyle în design, cum credeți că poate design-ul să exprime un stil de viață, o personalitate și totodată să integreze funcționalul?
Noi am avut de la bun început o abordare diferită a conceptului de design interior şi abordarea integrată a fiecărui proiect – de la concept creativ adaptat la personalitatea clientului, la buying şi implementarea amenajării – ne-a diferenţiat.
Credem cu tărie că un spațiu trebuie să reflecte personalitatea celui care locuiește acolo. În egală măsură este important să cunoști foarte bine stilul de viață al viitorului rezident, ce fel de activități îi fac plăcere în timpul liber, de exemplu.
Așadar, etapa de cunoaștere a clientului, a tuturor dimensiunilor personalității și vieții sale este absolut necesară. Pornim împreună într-o călătorie de descoperire în care noi, cu experiența noastră, ghidăm clientul astfel încât, la final, să definim și să creăm un spațiu unde el să se simtă acasă din toate punctele de vedere.
În final, designul de succes combină estetica cu funcționalitatea, reflectă personalitatea și stilul de viață al proprietarului. Aceste aspecte pot fi adaptate și combinate în mod unic, astfel încât fiecare locuință să devină o expresie autentică a persoanei care o deține.
Prin alegerea culorilor, materialelor și elementelor de design se poate crea o atmosferă specifică, care să reflecte gusturile și preferințele proprietarului, iar organizarea inteligentă a spațiului poate da o notă ordonată și plăcută, evidențiind personalitatea și modul de viață al acestuia. De exemplu, un design minimalist poate arăta un stil de viață simplu și ordonat, în timp ce un design eclectic poate evidenția o personalitate creativă și aventuroasă.
Principiul care ne ghidează în toate proiectele noastre este să facem în mod conștient viața mai frumoasă, mai confortabilă, prin design original și creând senzația de flexibilitate, durabilitate și calitate. Cu atenție și pasiune pentru detalii, creăm un design potrivit cu personalitatea fiecărui client, analizând contextul spațiului, al implicării sociale și al comportamentului uman al acestuia.
Echipa noastră de designeri și arhitecți caută mereu să inoveze plecând de la conceptele tradiționale de proiectare, remodelând perspectiva clientului într-un spațiu vibrant, creat pentru o viață confortabilă.
Stilul pe care îl propuneți este unul contemporan și, totodată, internațional, care poate fi specific unui penthouse din București, dar și unuia din New York sau Paris. Credeți că acest lucru contează atunci când abordați piețele internaționale?
Principiul din spatele Lemon Interior Design este acela de a îmbunătăți viața prin design original. Conceptele pe care le propune Lemon pentru proiecte rezidențiale au propria amprentă și au devenit recognoscibile și inconfundabile: stilul contemporan este mixat cu accente îndrăznețe, într-un tot unitar. Iar acest stil este unul atemporal şi fără graniţe, așadar, ca abordare conceptuală, am fost imediat pe aceeaşi lungime de undă și cu clienţii străini.
Avem în prezent în lucru proiecte în Dubai, Marbella, Paris, Monte Carlo, am finalizat unul în Londra, altul în Spania și unul în Dubai. Vrem să avem un portofoliu mai mare și avem în plan să deschidem în viitorul apropiat un birou în Paris, ca un sediu secundar. Asta pentru că avem deja acolo un proiect foarte frumos și este mai ușor să-l coordonăm local.
Segmentul pe care se concentrează extinderea internațională este cel rezidențial, cel cu care începea, de altfel, povestea noastră antreprenorială în design interior, iar serviciile oferite pe piața externă vor include în special concept și proiectare, în timp ce implementarea proiectelor se va face prin intermediul partenerilor locali.
În primă fază, ne concentrăm pe servicii, pe concept, design, proiectare și mai puțin pe partea de implementare. Sigur că dacă vorbim de Europa putem să luăm în calcul, într-o anumită măsură, și această componentă, dar în alte zone este mult mai greu din punct de vedere logistic. În România avem totul organizat, avem o infrastructură foarte bine pusă la punct, nu există o surpriză pe care să nu o putem acoperi în cel mai scurt timp, însă tot ceea ce se întâmplă pe piața externă vine cu costuri mult mai mari pe orice speță ar putea să apară.
Nu ne-am stabilit un număr de proiecte la care vrem să ajungem, dar vrem ca prin promovarea lor să devenim vizibili. La noi a funcționat destul de bine și recomandarea de la clienți. Ne ajută și faptul că suntem competitivi cu prețurile pe piața externă și avem o echipă de arhitecți foarte buni, foarte prompți, nu avem întârzieri. Suntem într-un proces de angajare constant, dacă găsim oameni buni și talentați îi angajăm, pentru că nu ne gândim doar la ce nevoi avem acum, ci mai degrabă la ce nevoi vom avea în viitor.
Penthouse-urile devin tot mai populare și la noi, în marile orașe din România. Cum a evoluat la voi cererea de amenajări interioare pentru astfel de spații în ultimii ani și de ce credeți că a crescut acest număr constant?
Într-adevăr, ideea de a locui într-un penthouse, la înălțime și la propriu și la figurat, are un aer glam. Gândul de a trăi deasupra străzilor aglomerate ale unui oraș și de a te bucura în fiecare zi de o priveliște panoramică spectaculoasă, cu spații mari din sticlă care îți permit să te bucuri de orașul tău a devenit extrem de atrăgător. A locui într-un penthouse înseamnă a fi în oraș și totuși în afara lui, ai parte de beneficiile ambelor situații: acces facil la atracțiile și facilitățile din centrul orașului, dublat de atmosfera liniștită, retrasă, specifică unei vile din suburbie. Poți să mergi la restaurantul preferat, să ajungi la o clinică în caz de urgență și să revii rapid la bucuria intimității de acasă.
Acestea sunt și o parte dintre motivele care îi atrag pe mulți clienți dornici să locuiască într-un penthouse. Cererile au crescut în ultimii ani și preconizăm că se va menține această tendință. De la spațiile generoase, multă lumină, vederile panoramice asupra Bucureștiului, înălțimile generoase ale tavanelor, la terasele pentru petreceri pe acoperiș cu familia și prietenii și lifturile care se deschid direct în apartament, un penthouse este un spațiu privat care oferă multă intimitate și confort.
Care sunt tendințele în materie de design interior pentru astfel de locuințe luxury? Și ce vă cer clienții cel mai des?
Se vorbește mult despre tendințe în amenajările interioare, dar pentru noi design-ul respectă un principiu simplu: creativitatea individuală este un trend în sine, un joc al tuturor culorilor și texturilor existente, aplicate pe profilul și stilul de viață sau de business al clientului. Ne place să folosim în conceptele noastre de design linii care nu se demodează, culori calde, de pământ, materiale naturale, cum sunt lemnul, marmura, piatra, pe care să le „spargem” cu accente care dau atitudine spațiului.
Cerințele sunt destul de diverse, dar cu un numitor comun: confortul din orice punct de vedere, care să ofere acea stare de bine și chiar de răsfăț. Casa a devenit pentru mulți centrul tuturor activităților, ea trebuie să fie funcțională, confortabilă, să reprezinte personalitatea fiecăruia, să ofere echilibru, armonie. Iar dacă vorbim despre segmentul luxury, calitatea premium, amplasarea în zone exclusiviste, facilitățile speciale vin aproape întotdeauna la pachet pentru o experiență completă.
Cu ce provocări vă confruntați voi ca designeri în amenajarea unei astfel de locuințe, de tip penthouse?
Cea mai mare provocare atunci când amenajezi un penthouse este să transformi un spațiu foarte mare, de sute de metri pătrați în „acasă”, realizând o îmbinare perfectă între cerințele clientului și viziunea designer-ului. Având în vedere experiența noastră, pot spune că amenajarea în sine a unui penthouse nu ridică neapărat provocări diferite față de celelalte proiecte pe care le implementăm.
Imaginați-vă un penthouse dispus pe tot etajul 20 al unei clădiri, cu o suprafață generoasă de aproximativ 650 mp și cu un design interior contemporan, cu finisaje de calitate superioară, ultimele tehnologii integrate, precum și vedere spectaculoasă asupra zonei. Cu nu mai puțin de patru terase generoase, de unde poate fi admirată întreaga zonă și parcul Floreasca, șase băi, un lobby, un foyer, șapte camere. Livingul spațios este compartimentat armonios, iar pianul prezent este un element care atrage imediat atenția. Pentru un astfel de proiect cu care nu te întâlnești în fiecare zi, designul pe care l-am ales a fost unul contemporan, cu accente îndrăznețe, care mixează funcționalitatea cu esteticul, care pune în valoare suprafețele generoase și deschiderile mari, personalizând totul până la detaliu, astfel încât proprietarii să simtă confortul unui cămin în adevăratul sens al cuvântului.
Care sunt cele mai recente proiecte ale companiei în zona rezidențial luxury și prin ce se remarcă acestea?
Continuăm să ne extindem prezența la nivel internațional și, așa cum menționam deja, avem în lucru un proiect cu totul special în capitala Franței, Paris, unul dintre cele mai emblematice orașe ale lumii, recunoscut pentru stilul său rafinat și apetitul pentru frumos. Mizele sunt, așadar, pe măsură, de aici și intenția de a deschide un birou local acolo, pentru o mai bună coordonare a demersurilor.
Vorbim despre un proiect la Paris care se remarcă prin detalii arhitecturale care pornesc de la un concept foarte bine structurat și se dezvoltă într-un stil atemporal, cu influențe eclectice. Ne propunem ca această abordare să devină semnătura prezentă în toate proiectele pe care Lemon Design le dezvoltă atât pe plan local cât și internațional.
Care ați spune că sunt gusturile românilor în materie de design interior? Se dorește adaptarea spațiilor mici sau, mai degrabă, se merge către spații mai mari?
În prezent cererea pentru proiecte de design este una foarte mare, la fel și exigența clienților atunci când vine vorba despre serviciile de amenajare interioară. Stilul de viață actual și ritmul cotidian dinamic au născut o nevoie firească de wellbeing, de frumos și relaxare atunci când trecem pragul casei. În rândul clienților noștri observăm că există o orientare către spații mai mari, dar designul interior are un rol foarte important și în optimizarea și eficientizarea spațiilor mici. Reamenajarea unui apartament mic poate spori considerabil confortul celor care vor locui acolo.
Care este orașul din Europa despre care puteți spune: „Așa mi-ar plăcea să arate și Bucureștiul”?
Londra este în topul preferințelor mele, îmi place pentru atmosfera cosmopolită și diversitatea culturală, pentru arhitectură și energia pe care o emană. Este un oraș plin de istorie, cu amprente culturale puternice, un oraș ce a reușit să creeze cu succes acea fuziune între stilul de bază victorian și amalgamul stilurilor ce definesc istoria întregii Europe. Din punctul meu de vedere, Londra este singurul oraș care transpune într-o manieră curată toate aceste stiluri.
Care sunt sursele dumneavostră de inspirație și cum va stimulați creativitatea?
Îmi găsesc inspirația într-o diversitate de surse: de la albumele de design, în care pot găsi imagini și idei inovatoare care să îmi alimenteze creativitatea și să îmi ofere noi perspective asupra designului de lux, la călătorii și vacanțe în care mă bucur să descopăr arhitectură unică, designul interior impresionant și elementele culturale distinctive. Acestea îmi stimulează creativitate și îmi influențează ideile și abordările în ceea ce privește proiectele viitoare de design. De asemenea, interacțiunea cu oamenii din echipa mea reprezintă o sursă de inspirație foarte valoroasă. Colaborarea cu profesioniști din domenii diferite, cum ar fi arhitecți, designeri de interior și specialiști în tehnologie, ne permite să îmbinăm expertizele noastre pentru a crea soluții inovatoare și unice pentru clienții noștri.
Periodic participăm și la târguri și expoziții de specialitate din întreaga lume, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente noutăți și tendințe din domeniul designului de lux. Acest lucru ne ajută să fim în pas cu schimbările din industrie și să aducem în proiectele noastre cele mai actuale și inovatoare idei și tehnologii.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz