Cristian Onețiu: „Ideea valorează 1%, planificarea 9%, iar execuția 90%”
Reading Time: 8 minuteCristian Onețiu, mentor și fondator Life Care și unul dintre cei cinci investitori din primul sezon al „Imperiului Leilor”, o emisiune de antreprenoriat difuzată de postul ProTV ne-a vorbit despre mentorii pe care i-a avut în cariera de peste 20 de ani de antreprenor, despre importanța mentoratului, dar și despre Business Mentors, cel mai recent proiect la care lucrează.
Cristian, ești antreprenor de mai bine de 20 de ani, ai trecut prin multe experiențe la acest capitol – succese, dar și eșecuri, experiențe neprevăzute de zi cu zi, aspecte pe care le-ai învățat pe parcurs. Când ți-ai dorit să pornești pe acest drum, ce mentori ai avut? Exista pe atunci conturat acest segment de învățare?
Poate la început nu aveam nici eu atât de clar conturată această idee. Desigur, mă mai uitam în jur, cu scopul de a învăța sau a înțelege, dar nu era un proces structurat. Cred că în această primă fază pot vorbi, la capitolul sprijin, despre familia mea. Ai mei m-au susținut în mod constant, chiar și când am eșuat. Dar erau și frâna necesară, atunci când riscam să o iau razna :) Apoi au fost nu doar unul, ci mulți oameni care m-au inspirat și de la care am învățat. Am înțeles, de asemenea, destul de repede și am căutat și ajutor specializat, investind financiar. Am angajat pe parcurs o mulțime de mentori, consilieri și experți pe mai multe arii de business care să mă ajute. Am considerat că este o investiție foarte importantă și am valorizat aceste servicii. Altfel te responsabilizezi și tu învățând pe termen lung și, de asemenea, și mentorul se implică nu doar în procesul tău de învățare, dar și susținerea rezultatelor tale. Am preferat întotdeauna să fiu „mentee” plătitor, decât unul aspirant. Și pot spune că aceste decizii m-au ajutat foarte mult să progresez și să am o nouă viziune și perspectivă asupra businessului și a pieței.
Ca mentor, vorbind în general despre România ultimului deceniu și mai puțin despre acest an atipic, ce crezi că lipsește la nivel de mentalitate în antreprenoriat și pe ce ai pune tu cel mai mare accent?
Spuneam recent că, potrivit unor studii, România este țara cu cei mai puțini antreprenori activi la mia de locuitori, din Europa. Doar 12 oameni dintr-o mie. Suntem țara în care antreprenorii lucrează cel mai mult, zilnic, peste 9 ore și câștigă cel mai puțin din Europa, cu o medie de sub 1200 de euro lunar. Sunt multe informații care ne arată că antreprenoriatul românesc este șubred, puțin performant și bazat pe muncă grea, nu muncă inteligentă. Iar acest aspect devine și mai vizibil în vremuri dificile, cum este acest an și cum va fi și următorul.
Și aici aș pune accent pe două componente importante ale succesului: concentrarea pe propria dezvoltare și pe cea a afacerii, timp de câțiva ani. Creează-ți niște spații speciale în agenda ta nu doar pentru creșterea afacerii tale, dar și pentru a ta. Și, la final de an, o perioadă bună de bilanț, uită-te în agendă și vezi câți bani și cât timp ai alocat pentru aceste două componente. Sau, mai precis, pentru educație. Aceasta ar trebui să ocupe primul loc, înaintea chetuielilor pe obiecte de lux, pe vacanțe exotice (când se va putea călători fără restricții), haine nu știu de care etc.
Deși pentru acest lucru muncim inclusiv cu programul Business Mentors, de a crea noi mentori în business și a structura o piață încă neașezată pe niște valori și principii solide și deși vedem că există din ce în ce mai multă deschidere din partea antreprenorilor să investească serios în propria educație, încă există obstacole la acest capitol. Încă sunt oameni care pleacă la drum fără un plan bine pus la punct, fără informații absolut necesare încă de la început și ratează. Nici măcar atunci unii nu analizează unde și ce anume nu a mers. Sunt oameni care nu știu că nu știu și au nevoie de o astfel de experiență să vadă și valoarea acestui aspect, al educării riguroase. Sunt și cei care știu că nu știu, dar se gândesc la faptul că învață din mers, așa cum au făcut și alții. Nu e complet greșit, doar că nu mai trăim tocmai niște vremuri așezate, în care lucrurile se rezolvă așa. Nu mai avem acest timp. Iar o criză ca cea cu care ne confruntăm spulberă o afacere construită cu goluri.
Care este rolul tău, ca mentor, în acest proces educațional?
Susțin antreprenorii asumați în procesul educațional antreprenorial pentru ca afacerile lor să pornească pe baze solide, să devină eficiente și profitabile. Și, cu referire la cifrele menționate anterior, antreprenorii să poată obține independența financiară, timp liber și puterea de a contribui la o lume mai bună. De altfel, ceea ce ne dorim cu toții. Dar când există o puțină înțelegere a diferitelor capitole, cum ar fi delegarea, construirea unei echipe puternice, atunci responsabilitățile nu vor scădea niciodată, iar timpul va fi mereu insuficient.
Am mai spus, e importantă pasiunea cu care construiești. Să crezi în ideea ta de business. Dar, mai important, este cum o pui în aplicare. Am o regulă de aur, pe care nu am învățat-o din cărți, ci experimentând: ideea valorează 1%, planificarea 9%, iar execuția 90%. Efortul ce se cere este în aceeași proporție. Iar a învăța cum să angajezi profesioniști, să ai încredere în competența lor și să nu preiei tu toate responsabilitățile firmei aceștia sunt pași foarte importanți în partea de execuție. Apropo de învățat, nu ne axăm doar pe teorie. Toate programele noastre, inclusiv cele de mentorat, sunt axate pe mulți ani de experiențe, de eșecuri, de încercări, coroborate cu foarte mult studiu și o autoactualizare continuă. A mea și a altor antreprenori care au înțeles de ce este nevoie mai mult ca oricând de o comunitate puternică de antrepnori și de mentori.
Ce i-ai sfătui pe tinerii antreprenori, de ce ar fi necesar să aibă un mentor și cum ar trebui să procedeze?
Știu că la început ți se poate părea un serviciu extra, la care să apelezi când simți că te-ai blocat. Dar tocmai asta recomand, să iei în considerare mentoratul încă de la început, când poate crezi că nu e necesar ca să îți pornești afacerea. A începe să privești lucrurile în felul acesta înseamnă că deja îți cultivi o gândire flexibilă și te pregătești și pentru obstacole, dar și pentru succes. În plus, pornind de la ideea că încă nu știi tot și permițându-le altora să te învețe, deja te deschide pentru un proces intens de asimilare. Și acesta este un mod foarte sănătos de a funcționa în business.
Așa că îi sfătuiesc pe cei interesați să intre într-un proces sănătos de admirație față de oamenii pe care îi au ca model. Chiar dacă uneori mândria și invidia pot da târcoale, să le depășească. E antrenamentul de bază pentru a rămâne un om de caracter când va ajunge un om de succes. De asemenea, să învețe această meserie de la practicieni, nu de la „părerologi” sau numai din cărți. „Părerologii” vor doar să se audă vorbind. Nu vor să ajute pe cineva. Iar ce s-a scris acum 10 ani a fost inspirat din rezultatele celor de acum 20 de ani. În afară de niște principii, toate economia s-a schimbat de atunci.
De ce ai simțit nevoia să devii și mentor?
Din două motive. Unul se referă la context și creștere, celălalt la oameni și comunitate.
În primul rând, pentru că timpul ratărilor, din încercări pe care le-aș fi înțeles în urmă cu 15 -20 de ani, pentru că și eu am fost acolo, a trecut. Nu mai putem face aceleași greșeli ca pe vremurile când mediul acesta abia se dezvolta. Nu mai trebuie să o luăm de zero. Cea mai bună mișcare mi se pare să înveți acum din eșecurile și experiențele altora, la fel de mult ca din succesul lor. Care nu a venit peste noapte. Și să pleci la drum cu aceste informații integrate, împreună cu o structură clară despre produsul tău, piață, consumator, investiții. Acum există informații, există o piață de carte și cursuri, există nenumărate surse de informare și avem acces la foarte multe modele inspiraționale și chiar internaționale de business și antreprenori. Dacă înainte abia aveam ceva din toate acestea, acum avem prea multe și selecția e și mai grea făcut. De aceea am creat programe construite să răspundă nevoilor pieței și antreprenorilor în orice moment.
Mai cred că timpul individualismului a trecut, de asemenea. Împărțim aceleași resurse și același timp, de aceea cred că, să vorbim aceeași limbă, să ne creăm o mentalitate de suport pentru alți antreprenori înseamnă, de fapt, să creăm un mediul stabil, o comunitate puternică. De care mai ales acum avem nevoie, mai mult decât oricând.
Cum ai început să creezi programe de mentorat?
În primul rând am învățat să devin mentor. Da, faptul că știam deja foarte multe lucruri, am trecut prin multe experiențe și am și citit mult nu însemna că dintr-o zi pot deveni brusc unul. Toate aceste informații și experiențe trebuiau structurate și livrate în așa fel încât să fie de ajutor, să facă diferența între teorie și practică. Așa că, la rândul meu am făcut cursuri, am învățat tehnici, am învățat cum să privesc și din perspectiva mentorului, dar a celui care a venit să învețe, cu niște obiective clare în minte și un specific al afacerii diferite de ale altui cursant, spre exemplu. Am devenit trainer certificat de International Distance Education Certification Center – USA, m-am specializat și pe trainingul online, care presupune alte metode de livrare, puțin diferite decât cele față în față. Dar, poate, cel mai important aspect este acela că, de câțiva ani de zile, câștigându-mi timpul liber, am fost tot mai des solicitat să contribui la dezvoltarea strategică a altor companii românești. M-am implicat și am contribuit, în calitate de președinte al consiliului de administrație, la dezvoltarea câtorva companii foarte serioase, care aveau ca obiectiv scalarea de la 10 milioane de euro, la 100 de milioane, la nivel internațional. Am considerat că este important să dau această cunoaștere la cât mai mulți antreprenori, astfel că am început să creez programe educaționale disponibile atât fizic, cât și în online. Fără să îmi dau seama, de fapt am început de ceva vreme să mă pregătesc și pentru perioada actuală de restricții.
În pasul următor, observând constant nevoile pieței, am înțeles poate și mai mult că antreprenorii au nevoie de inspirație și de educație structurată, predate la nivelul lui de înțelegere și, mai ales de asistență în transferul acestor informații, în echipa de management. Și că, dacă vreau să creez ceva important și să fac o diferență pentru cei care au nevoie de aceste servicii trebuie să pregătesc și alți antreprenori să devină mentori. Așa a luat naștere cel mai recent proiect, Business Mentors, un program complex, care să fie livrat de antreprenori, în ajutorul antreprenorilor. Și care să atingă cele mai importante subiecte, precum creșterea vânzărilor, construirea unui buget realist de vânzări și cheltuieli, a unei echipe fantastice și cum să treacă de la Șef la Lider. Acestea sunt cele patru programe în care Business Mentorii se certifică, pentru a le da mai departe.
Ce reprezintă pentru tine programul Business Mentors? Care este rolul său, mai ales în contextual perioadei pe care o trăim acum?
El este creat de mine și implementat de colegul meu, Remus Bălan, Program Manager al Business Mentors. Și pentru mine, și pentru cei care urmează programul el reprezintă o adaptare firească. Pornită din dorința de a crea o comunitate închegată, puternică, prin care să ne ajutăm între noi, să îi ajutăm pe cei care vor să învețe mai mult despre businessul lor, care au fost afectați în acest an, care să învețe cum să se redreseze, ce capitole sunt importante, ce măsuri pot lua și, în general, cum își pot eficientiza diferite sectoare ale businessului.
Cei ce intră în program pentru a deveni mentori sunt în primă fază susținuți să deprindă tehnici de facilitare, gestionare a unui grup, training și vorbit în public. Urmează VÂNZĂRI 5X și apoi, după minim 10 livrări, au dreptul să aplice la următorul program: BVC, bugetul de venituri și cheltuieli.
O mare parte dintre cei care sunt deja în program declară că primul mare impact l-au văzut în propriile afaceri. Pot pune în aplicare deja cunoștințele acolo, dar și capătă o experiență practică necesară, astfel încât atunci când predau se pot da pe ei și propriul business, ca exemplu. Beneficiile pe care sperăm să le aducem în mediul antreprenorial sunt legate de creșteri reale de afaceri, a nivelului de profesionalism, de înțelegere și aprofundare, dar și de sentiment de siguranță și încredere. Astfel încât să devenim mai puternici împreună, indiferent de vremurile pe care le parcurgem.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz