Business Antreprenori Interviuri Lifestyle

Cristian Moldoveanu, Hotbikes: Pasiune pentru business pe două roți

16 iun. 2023 4 min

Cristian Moldoveanu, Hotbikes: Pasiune pentru business pe două roți

Reading Time: 4 minute

A lăsat biroul și clienții agenției de PR pentru a se ocupa și a-și dezvolta pasiunea pentru biciclete într-un business. Cristian Moldoveanu a lansat un magazin online și offline de biciclete și accesorii, precum și un atelier de reparații în domeniu. Care sunt planurile de extindere a afacerii și cum se diferențiază de alte businessuri similare aflăm de la fondatorul Hotbikes.

Cum ai făcut pasul de la PR (în agenție) la un business cu biciclete?

Înainte de business a fost pasiune. Hotbikes a pornit din ambiție și pasiune. În copilărie nu am învățat să merg pe bicicletă, așa că, după ce s-a născut fiul meu, mi-am propus să învăț să pedalez ca să pot să-l inițiez și pe el, iar pe măsură ce crește, să avem o activitate plăcută de făcut împreună. Prima bicicletă am primit-o de la un coleg de agenție, un mountain bike cu 21 de viteze. Era o măsură prea mică pentru mine și cu prea multe viteze, deși atunci nu știam asta, dar pe ea am învățat să pedalez în parcuri, seara după ce terminam serviciul. Mi-a plăcut. În scurt timp am început să merg zilnic cu bicicleta la birou. Asta se întâmpla în 2018. Am început să mă documentez despre cum se repară bicicletele, despre cum să fac tot felul de îmbunătățiri. În scurt timp am descoperit bicicletele cu o singură viteză – single speed și fixed gear. Există o cultură aparte a bicicliștilor fixies, îi regăsești în toate orașele mari europene, americane, în Asia. Se remarcă prin simplitate, pasiunea lor pentru pedalatul urban, conexiunea pe care o au cu bicicletele lor. M-a fascinat. De atunci am mers numai cu biciclete single speed. Mi se par cele mai potrivite pentru București, dar și multe dintre orașele din România, unde nu ai nevoie de mai multe viteze, de furci cu suspensie și alte caracteristici pe care le găsești de obicei la bicicletele vândute în țară, potrivite mai degrabă pentru ture lungi, în afara orașelor. Așa am descoperit că există un gol în piața locală de biciclete, pe care m-am hotărât să îl umplu – un magazin dedicat bicicletelor urbane. Hotbikes a luat ființă în 2020, când, în timpul restricțiilor cauzate de pandemie, am învățat să creez un magazin online de la zero. Mi-a luat mai mult timp decât am preconizat, paginile se încărcau destul de greu, dar era ceva făcut de mine și eram mândru. Am contactat brandurile de biciclete și componente din Europa pe care le descoperisem în ultimii doi ani de documentare online, precum Santafixie din Barcelona sau Brick Lane Bikes din Londra, care au fost deschiși la a colabora cu un magazin online nou înființat din România.

DSC4604

Care a fost investiția până în prezent?

Am încercat să abordez un model de business diferit față de magazinele clasice de biciclete, nu avem un stoc mare de biciclete, ci lucrăm cu precomenzi. Ne ajută faptul că furnizorii sunt din Europa, iar comenzile ajung la clientul final într-un timp relativ scurt, de 7-10 zile, câteodată și mai repede.Din acest motiv, investiția inițială nu a fost mare, aproximativ 5.000 euro, bani cu care am achiziționat câteva modele de biciclete pe care să le promovăm online, în social media, și pe care clienții să le poată vedea, testa. De asemenea, am investit un buget modest – având în vedere piața actuală – în reclame pe social media. Și, evident, am investit în ajutor pentru a crea un site mai user friendly. Pe lângă biciclete gata asamblate, am creat și un portofoliu extins de componente și accesorii pentru cicliștii urbani. Nu am vrut să fim la fel ca alte magazine de biciclete, consacrate, cu care nu puteam concura de la început, așa că am căutat produse și branduri pe care nu le găseai în România, atipice, dar mai ales care împărtășeau aceleași valori ca și noi și priveau ciclismul ca pe o metodă alternativă de mobilitate urbană. Ne-am nișat, chiar dacă asta a însemnat un nivel al vânzărilor mai redus, însă ne-am asumat că piața pe care noi vrem să o deservim trebuie crescută tot de noi. Începând cu 2022, Hotbikes a trecut și în offline. Împreună cu doi amici cu care împart aceeași pasiune pentru biciclete și pedalatul urban, am discutat despre un proiect comun care presupunea deschiderea unei locații în București, în care să oferim clienților atât posibilitatea de a cumpăra biciclete, componente și accesorii pentru urban cycling, cât și un atelier de reparații profesionist, dar și un loc de socializat la o cafea – neapărat de specialitate – și în care să își poată împărtăși pasiunea pentru ciclism. Așa a luat naștere FLAT.COFFEE&BIKES, în zona Tineretului.

Cum arată businessul Hotbikes?

Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 52.000 lei, în creștere cu 13% față de 2021. Estimez venituri similare și în 2023, având în vedere că piața overall este în scădere. Probabil că nu vom mai vedea cifrele record din perioada 2020-2021, când au explodat vânzările la biciclete. Furnizorii îi găsesc online, de multe ori prin social media. Caut review-uri, interacționez cu brandul și apoi îl contactez. Nu este o muncă de research foarte dificilă, pentru că piața pe care eu doresc să o dezvolt în România nu este o noutate în restul lumii. Cultura pedalatului urban înflorește în țările vest-europene, SUA, Asia, deci nu trebuie decât să mă inspir de acolo când vine vorba de produse. Încerc să aduc în magazin produse care-mi plac în primul rând, pe care eu le-aș folosi, pe care nu le găsești ușor în restul magazinelor din România. Trebuie să fie un pic altfel. Sigur, ne uităm și la tendințe, noutăți, căutăm produse cu o calitate ridicată, cu un raport bun de preț. Nu vrem să fim prohibitivi, însă nici nu ne situăm în partea de jos a nivelului de ofertă din punctul de vedere al prețului.

DSC4362

Ai lansat recent serviciul Bike Your Business. Ce presupune acest lucru?

Aș spune că ideea mi-a venit din timpul petrecut în agenție, mi-ar fi plăcut să existe un astfel de serviciu când făceam brainstorming pentru clienții mei. Bike Your Business înseamnă biciclete personalizate cu logo sau mesaj unic, prin care companiile se pot promova într-un mod inedit, asociindu-și brandul cu o mișcare sustenabilă de green mobility care cuprins Europa în ultimii ani. Suntem acel one stop shop pentru idei creative, serviciul este tailor-made, adică discutăm cu fiecare business nevoile și ideile acestora, propunem concepte și lucrăm alături de companii pentru a le alege pe cele mai potrivite în funcție de bugetul și specificul brandului.

Array

Articole pe aceeași temă: