Cristian Gheorghe, Sports Business Academy: Gândire managerială în lumea sportului
Reading Time: 4 minutePentru un pasionat de sport din copilările, care se îndrăgostește de marketing și management, planul este „simplu”: bate la ușa unora dintre cele mai importante cluburi sportive din țară. Așa a făcut Cristian Gheorghe în urmă cu 17 ani când i s-au deschis ușile și a pătruns în lumea fascinantă a sportului.
A lansat primul rebranding și prima campanie socială a unui club sportiv din România. A fost implicat în vânzarea a peste 700 de evenimente sportive, iar campaniile lui au fost incluse în una dintre cele mai importante cărți din domeniul marketingului, scrisă de renumitul Philip Kotler. De aproape zece ani, Cristian Gheorghe conduce Sports Business Academy, o academie specializată în business sportiv, unde printre lectori se numără nume mari din lumea sportului mondial, precum Gianluca Zambrotta sau Fabrizio Ravanelli.
Când și cum a apărut ideea din spatele Sports Business Academy și de ce ați ales să puneți pe picioare o academie specializată pe business sportiv?
Începând cu 2012 am creat grupuri de lucru cu studenți în ASE în fiecare toamnă, așa am realizat primele studii de ticketing, de merchandising, de analiză a brandurilor din fotbalul românesc, culminând cu primul studiu privind investiția în sport și cum calculăm return on investment. Un studiu care s-a propagat în toată industria marcomm și care a devenit formulă de calcul pentru raportarea expunerii în sport. Formulă care este utilizată uniform și în industria globală la ora aceasta.
Anii au trecut și a devenit un pas normal realizarea unui program educațional care să aducă tuturor un acces facil la industria sportivă, prin prisma profesioniștilor din sport. Pornind din 2015, am rămas singurul proiect din Europa de Est care oferă acces la date reale și lucruri concrete (aplicabile) din proiecte de succes din sportul românesc și ce înseamnă domeniul sports business. Dacă am fi lipsiți de modestie, am putea să spunem că noi am introdus aceste cuvinte în DEX.
Ce pot învăța aici cursanții?
Prin prisma lectorilor din fiecare ediție, cursanții au accesul la date și experiențe ale unor profesioniști care sunt implicați în industria sportivă. Astfel, au acces direct la tot ce înseamnă în practică managementul sportiv, marketingul sportiv, managementul de proiect, dar și cum pot folosi social media în sport.
În ultimii ani am adăugat și elementul de stil de viață sănătos, aducând unii dintre cei mai cunoscuți specialiști din zona de nutriție și wellness. O să numesc doar o parte dintre lectorii internaționali din ultima ediție: Roger Brosel (Head of Content LaLiga), Ross More (noul Head of Sales City Group/ManCity), Tom Prosser (director executiv SportFive UK), George Isherwood (Global Partnership Manager SportQuake), cred că pentru orice profesionist din orice industrie sunt un reper la nivel de conținut.
Nu mai vorbesc de un număr de campioni mondiali care ne-au oferit o parte din sufletul lor: Simona Radis și Nicoleta-Ancuța Bodnar, Irina Deleanu, Ana Maria Popescu, Camelia Potec, Cristina Vărzaru, Loredana Dinu, Narcisa Lecusanu, Cristina Pirv, Ștefan Birtalan, Ghiță Mureșan, Mihai Covaliu, Laura Badea Cârlescu, Elisabeta Lipa, iar lista este foarte lungă. Nu am cum să nu menționez în fotbal de campionul mondial Gianluca Zambrotta sau deținătorul de Champions League Fabrizio Ravanelli.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru Sports Business Academy?
Au fost nouă ani frumoși și plini de trudă, dar încă din prima zi ne-am propus să devenim cea mai importantă resursă de educație pentru iubitorii sportului, indiferent dacă aceștia sunt implicați direct, dacă vor să înțeleagă sau sunt simpli spectatori. Încă din 2015 am reușit să punem la dispoziția acestora 24 de ore din 24 una dintre primele platforme de eLearning din țară.
Sunteți coautor al unui manual de marketing sportiv și inițiatorul primei școli de marketing sportiv din cadrul ASE. De ce era nevoie de acestea?
Când folosești cuvintele industrie sportivă sau vorbești despre sports business, acestea nu au valoare dacă la bază nu există elemente fundamentale de educație. Un manual, o materie, un program dedicat sunt elemente care pun bazele unei industrii. Suntem conștienți că procesul este greoi și că pariul cu educația este pe termen lung, dar ne-am asumat acest parcurs și ne bucurăm deja de rezultatele cursanților noștri. Determinare și revelație sunt cuvintele potrivite pentru ce se întâmplă după cursurile noastre. Au fost sportivi aflați la final de carieră care au decis să își înființeze cluburi, să se mute în zona de organizare evenimente. Sunt specialiști care lucrează pentru branduri importante, avem inclusiv părinți de sportivi care au refăcut complet strategia de management pentru aceștia. Avem și președinți de cluburi care au realizat că au încă zone neexploatate în club sau le pot modifica pentru a obține rezultate mai bune.
De ce credeți că numărul campaniilor de marketing și cel al managerilor de profesie este atât de mic în sportul românesc?
Chiar dacă în ultimii 2-3 ani a crescut numărul campaniilor, se simte faptul că inclusiv la nivelul brandurilor nu există o linie strategică sau dorința de a te apropia de publicul tău prin sport. Este un alt argument solid pentru care luptăm, să demonstrăm că este eficient să comunici prin sport la orice nivel. Legat de numărul managerilor, elementul principal este sursa de finanțare, de peste 30 de ani nu avem o prioritate din educație și sport în România. Avem finanțare publică din zona primăriilor și consiliilor județene, iar existența multor cluburi a fost exact cât un mandat politic, este mai ușor să îți pui un apropiat în conducerea clubului decât să apelezi la un profesionist care uneori te va contrazice.
Cum ați ajuns să lucrați în domeniul sportului, unde majoritatea sunt foști sportivi de performanță?
Când ești pasionat de sport din copilărie, iar mai apoi te îndrăgostești de partea de management și marketing, ajungi să îți faci un plan simplu pe două pagini și să bați la ușa unora dintre cele mai importante cluburi, iar de atunci au trecut 17 ani plini de adrenalină. Important este să arzi pentru ceea ce iubești, iar dacă se și transformă în locul tău de muncă, atunci totul este mult mai plăcut.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz