Interviuri

Cristi Movilă, VTEX: „Rata de creștere a e-commerce-ului în România e mai mică față de perioada pandemică, însă, vorbim tot de o creștere de două cifre de la an la an”

13 dec. 2022 3 min

Cristi Movilă, VTEX: „Rata de creștere a e-commerce-ului în România e mai mică față de perioada pandemică, însă, vorbim tot de o creștere de două cifre de la an la an”

Reading Time: 3 minute

România este una dintre piețele cu cel mai mare potențial din regiune în domeniul e-commerce, potrivit estimărilor jucătorilor din industrie aceasta va înregistra o creștere de 10% și va depăși pragul de șapte miliarde de euro până la finalul acestui an.

Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager, VTEX ne-a explicat cum a evoluat piața locală de e-commerce în acest an și care sunt așteptările pentru 2023

Cum se poziționează ecommerce-ul local pe harta Europei, în special în regiune?

În continuare România este una dintre piețele cu cel mai mare potențial din regiune, aflându-ne acum într-o etapă de stabilizare și maturizare a pieței. Este o piață cu Internet ieftin și accesibil și cu o bază mare de cumpărători online, inclusiv în raport cu țări unde puterea de cumpărare este mai mare.

Jucătorii locali au înțeles cât de important este să ai lângă tine parteneri de tehnologie care să ofere soluții performante pentru comerț digital. Această colaborare a dus la concentrarea marilor retaileri online mai degrabă pe a construi experiențe de vânzare, nu pe dezvoltarea de platforme proprii.

Rata de creștere a ecommerce-ului în România e mai mică față de perioada pandemică, însă, chiar și așa, vorbim tot de o creștere de două cifre de la an la an.

Cum a evoluat piața locală de e-commerce în acest an? Și ce așteptări aveți pentru 2023?

Ne așteptăm ca piața de ecommerce din România să crească cu aproximativ 10% anul acesta și să depășim pragul de şapte miliarde de euro, conform estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online. Evoluția depinde foarte mult de contextul economic în care ne vom afla.

Am putea spune că, în acest moment, cuvântul de ordine în comerț rămâne „precauție”. Cumpărătorii fac în continuare achiziții online, dar acestea sunt produse de primă necesitate sau produse din categoria cumpărăturilor zilnice, deseori cu un preț mai mic online. Practic, valoarea individuală a produselor din coș a scăzut, însă a crescut numărul de articole și numărul categoriilor din care fac parte.

În ce măsură s-a schimbat comportamentul consumatorilor când vine vorba de comerț digital?

Dat fiind că majoritatea traficului magazinelor online este generat de pe dispozitive mobile, social media și comerțul conversațional au început să joace un rol important. La fel s-a întamplat și cu Live Shopping, un trend care face apel la preferința cumpărătorilor pentru conținut video.

Practic, tendințele de comportament ale consumatorilor indică faptul că aceștia au mai multă încredere în oameni decât în branduri. Ca rezultat, conținutul generat de utilizatori sau de influenceri este esențial pentru experiența de cumpărare. O recomandare dintr-o fereastră de Whatsapp are mai multă greutate decât o reclamă apărută din senin, la fel cum o sesiune de Live Shopping cu un fotograf cunoscut te poate convinge mai ușor să cumperi un aparat foto, de exemplu. 

De asemenea, cumpărătorii online se așteaptă la modalități ușoare de plată, fără multe complicații, dar și la posibilitatea de a face cumpărături fără întreruperi între dispozitive: de exemplu, să se poată documenta de pe mobil și să pună produsele în coș, apoi să continue cu plata pe desktop, fără să facă pași în plus. Alți factori importanți sunt posibilitatea de a oferi informații despre produsele aflate în stoc pentru achiziții viitoare și posibilitatea de a alege modalitatea de livrare.

Care au fost principalele provocări cu care s-au confruntat retailerii în acest an?

Principalele provocări cu care s-au confruntat retailerii anul acesta au fost reticența cumpărătorilor, despre care aminteam mai sus, nevoia de optimizare a lanțului logistic, odată cu revenirea post-pandemie, dar și nevoia de extindere a sortimentului de produse și cea de loializare a cumpărătorilor.

Privind din perspectiva comercianților, este extrem de important ca magazinele să creeze o legătură directă cu publicul lor, tocmai pentru a putea păstra clienții, chiar și în condițiile în care valoarea medie a coșului de cumpărături ar scădea din cauza contextului economic actual. Practic, brandurile și retailerii ar trebui să fie la curent cu cele mai noi tehnologii digitale pentru a avea rate de conversie mai bune, o navigare mai facilă pentru clienți, pagină de checkout intuitivă și rapidă, cu multiple metode de plată și livrare, precum și alte beneficii care pot atrage clienții sau îi pot convinge să se întoarcă.

E-commerceul continuă să inoveze. Ce noutăți va aduce 2023 pentru consumatori?

Toate tendințele din industria comerțului răspund la aceeași întrebare: “La ce se așteaptă cumpărătorul?”. De la metode de plată și finanțare până la o experiență de cumpărături ultra-high-tech și personalizată, totul se învârte în jurul nevoilor și dorințelor cumpărătorilor. Astfel, inovațiile vor ține mereu de un proces de cumpărare cât mai simplu și intuitiv, dar și de funcționalități noi de atragere a clienților.

În România, ne așteptăm să fie preluate tendințele care dau deja rezultate excelente în alte piețe mai dezvoltate. Aici vorbim de funcționalități sau de metode de atragere a clienților, precum multiple module de promoții inteligente, funcționalitățile de tip Intelligent Search, Live Shopping sau comerț conversațional. În același timp, în zona de omnichannel avem un interes crescut pentru funcționalitățile de tip Live Shopping, Infinite Isle, Reserve Online- Pickup In-Store, Buy Online Pickup In-Store sau Buy Online Return In-Store. Aceste funcționalități sunt disponibile pe piața din România, VTEX fiind una dintre companiile care le oferă clienților săi, însă în acest moment avem puțini retaileri în piață care oferă astfel de beneficii cumpărătorilor lor.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: