Interviuri

Cristi Movilă, VTEX: Carieră cu piciorul pe accelerație

10 mai 2023 6 min

Cristi Movilă, VTEX: Carieră cu piciorul pe accelerație

Reading Time: 6 minute

Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA Sales Leader la VTEX, este pasionat de offroad și îi place să modifice mașinile până ajung la potențialul maxim de performanță. La fel procedează și în business: construiește proiecte și echipe de la zero. Când a construit echipa locală a VTEX, o platformă enterprise de comerț digital, a optat pentru un mod de lucru similar unui startup. Cristi Movilă ne-a explicat cum îl ajută pasiunea pentru offroad să fie un lider mai bun

Cum ai devenit manager în compania VTEX pentru piața din România? Ai urmat un proces standard de recrutare?

Cu siguranță nu a fost un proces standard de recrutare. Prima interacțiune cu VTEX am avut-o în 2017, la un eveniment în care participa unul dintre fondatorii companiei, Mariano Gomide de Faria. În acel moment VTEX analiza piața de retail din România și voiau să vorbească cu mai mulți jucători locali ca să înțeleagă potențialul de creștere al segmentului de ecommerce. În cadrul evenimentului, unul dintre subiecte a fost raportul dintre online și offline în retail, iar una dintre întrebări a fost „Cine din sală are peste 15% vânzări online din totalul vânzărilor?” și eu am fost singurul care a ridicat mâna, eu fiind la Otter atunci. Practic, de la acest subiect am început să vorbesc mai multe cu Mariano. Venind dintr-o regiune în care ecommerce-ul era deja dezvoltat, mi-a dat câteva sfaturi foarte utile, care m-au ajutat să cresc profesional.

A doua întâlnire a fost cu ambii fondatori și am avut o discuție deschisă despre piața din România. Ei voiau să înțeleagă cum funcționează retailul în România, care sunt cei mai mari jucători din piață, care sunt cele mai folosite servicii și ce opțiuni de eficientizare aveam local. Au trecut câteva luni, timp în care am păstrat legătura cu ei, iar eu luasem decizia de a merge pe calea antreprenoriatului. Lansasem două startup-uri, unul în domeniul tehnologiei şi unul în ecommerce. RIBAI, Retail Insights Based on AI, start-up-ul tech, avea ca obiectiv aducerea în mediul offline a indicatorilor pe care îi urmărim cu toţii în ecommerce. Al doilea startup se numea Voriso şi a fost lansat alături de fondatorii Lensa, ca iniţiativă de vânzare în afara României, în pieţele din Europa de Vest. Pe cel din urmă am decis să-l închidem pentru că ne-am dat seama că piața nu era pregătită atunci pentru ce voiam să oferim și am decis să mă concentrez pe RIBAI. În acea perioadă Mariano mă invitase la un barbecue în Londra și mi-a zis: „Plecăm de aici prieteni sau colegi” și până la urmă au fost amândouă

Ai o experiență consistentă pe ecommerce, ba chiar demarase și un business pe cont propriu. De ce ai renunțat la antreprenoriat și ai acceptat propunerea VTEX?

Viziunea și perseverența fondatorilor VTEX m-au convins să mă alătur echipei și mă bucur că am făcut acest pas. VTEX era deja lider de piață în Brazilia și avea o vizibilitate foarte bună în LATAM, însă își doreau să devină o companie globală și să deserveasă cât mai multe piețe. Astfel, Europa a fost și este una dintre cele mai importante regiuni pentru companie și provocarea mea era să adaptez serviciile și produsele noastre la nevoile și așteptările pieței locale.

Cum a fost pentru tine să preiei o astfel de funcție la doar 30 de ani? Ce abilități crezi că te-au ajutat?

Când mă alăturasem echipei VTEX, aveam deja vreo 10 ani de experiență în ecommerce. Trecusem prin experiența de a lansa magazine online și de a le crește, iar aici am avut oportunitatea să ajut mai multe companii în același timp. Cum mereu mi-a plăcut să contruiesc proiecte de la zero, să cresc echipe și linii de business, rolul de country leader mi s-a părut potrivit pentru mine și l-am preluat ca pe o nouă provocare. La început am învățat foarte bine produsele și serviciile companiei, iar apoi, pas cu pas, am crescut o echipă locală, care să mă ajute să promovez local un brand puternic în LATAM, dar fără vizibilitate în Europa.

Ai fost avansat în funcție și acum ești manager pe mai multe țări din regiune. Ce înseamnă acest rol atât pentru tine, cât și pentru companie? Care este principala diferență față de a gestiona
doar operațiunile din România?

Noul rol vine cu noi provocări și noi oportunități de dezvoltare atât pentru mine personal, cât și pentru companie. Deși activăm în același domeniu, fiecare țară, dar și fiecare client are specificul său. Până la urmă, fiecare țară are cerințe distincte, culturi diferite, moduri de lucru variate, ceea ce se traduce în provocări diferite față de ce avem în Europa de Est. Chiar dacă lucrăm pentru aceeași companie, suntem cu toții diferiți, iar acest aspect vine cu provocări specifice, dar și cu oportunități la care nu ne-am fi gândit. Cu toate acestea, avem și beneficii foarte mari.

1b68dff8 8351 4e15 8940 9cd6f77c281f

Chiar dacă piețele sunt diferite, clienții caută același tip de parteneri de tehnologie. Își doresc parteneri cu viziune și capabilități de ecommerce puternice, care să fie flexibili și care să le înțeleagă foarte bine nevoile. Lucrând și mai aproape de celelalte echipe din EMEA, putem să facem mai ușor schimb de experiență și să ne unim forțele pentru a da rezultate și mai bune. Chiar dacă activează pe piețe diferite, pot avea nevoie de aceeași soluție de ecommerce, iar noi putem prelua cele mai bune practici direct de la o echipă care a implementat-o deja.

Care este stilul tău de management și ce abilități crezi că ar trebui să aibă un manager în ecommerce? Există ceva specific industriei?

Când am construit echipa locală, lucram precum un start-up. Fiecare era responsabil de proiectele sale și se gândea la moduri în care ar putea să ajute la creșterea companiei în regiune, fără o delimitare clară a rolului. Astfel, mi-am dat seama care sunt punctele forte, înclinația, obiectivele personale și abilitățile fiecăruia. Practic, fiecare și-a construit propriul rol în companie și s-au dezvoltat în direcția în care și-au dorit. Nu îmi place să le spun exact ce să facă, prefer să îi ghidez astfel încât să devină independenți. De asemenea, toți, indiferent de poziție, trebuie să cunoască bazele comerțului digital și i-am încurajat să învețe pentru certificarea CMX, un examen de comerț al EICOM Institute, din UK. Cât despre abilitățile unui ecommerce manager, cred că cei mai buni manageri sunt cei care au lucrat pentru un retailer și înțeleg cum funcționează operațiunile unui magazin fizic sau online și au cunoștințe tehnice foarte bune. Pe mine m-a ajutat foarte mult faptul că sunt la bază software developer, dar și că am avut posibilitatea de a crește liniile de business online pentru diverși retaileri.

Ești foarte pasionat de offroad, participi și la competiții și ai reușit să câștigi premii. De unde pasiunea pentru offroad și cum te ajută personal și profesional?

Inițial, am avut o perioadă mai complicată pe plan personal și, pentru a o depăși, mi-am găsit refugiu în offroad, care ulterior a devenit una dintre pasiunile mele. La fel cum îmi place să construiesc proiecte și echipe de la zero, tot la fel îmi place să iau o mașină și să o modific până ajunge la potențialul maxim de performanță. Practic, când ajung în punctul în care sunt mulțumit de performanța mașinii de offroad, îmi iau altă mașină pe care să o îmbunătățesc și configurez așa încât să fie pregătită de curse, mergând pe același proces. Pe lângă faptul că e distractiv, mi-am dat seama cât de mult mă ajută să mă deconectez de la muncă. Offroad-ul și jobul meu merg în paralel, fără a se intersecta.

273848086 5529454097071736 1306932213492515178 n

Fiecare dintre ele îți solicită 100% concetrarea: practic când sunt la muncă sunt 100% dedicat jobului și când sunt pe dealuri cu mașina sunt 100% atent la ceea ce fac. Practic, mă deconectez și sunt mai relaxat la muncă – o astfel de abordare mă ajută în special înaintea întâlnirilor importante. Mi-am dat seama de acest lucru când, în zilele dinaintea unei discuții cu potențial enorm, părea că nu găseam un unghi de abordare potrivit pentru a prezenta oferta companiei. Din fericire, în ziua anterioară fusesem la o cursă de offroad și m-am deconectat complet de subiect. Când am ajuns în acea întâlnire, aveam deja un plan, aș spune chiar inspirat din cursa anterioară. Chiar dacă fizic eram obosit după cursă, psihic eram relaxat și am reușit să-mi adun cele mai bune idei.

Ce strategii din offroad aplici în business? Unde este mai multă adrenalină: în offroad sau în business? Sunt comparabile?

Disciplina și perseverența se aplică atât în business, cât și în offroad. Este foarte important să știi care îți sunt obiectivele și să-ți setezi un set de pași concreți pentru a le atinge, iar fără disciplină și perseverență este greu să faci asta. Cum într-o cursă de offroad trebuie să-ți asculți copilotul, să fii atent la teren, la mașina pe care o conduci, dar și la celelalte mașini care participă la cursă, așa e și în business. Trebuie să-ți asculți echipa și clienții, să fii atent la piața în care activezi, la compania ta și la competitorii săi.

Ce ai recomanda: să fii antreprenor sau manager într-o companie internațională?

Depinde de moment și de construcția fiecăruia pentru că ambele vin la momentul potrivit și nu toată lumea este construită pentru a fi manager sau antreprenor. Sunt mulți manageri care sigur ar fi mai fericiți ca antreprenori și mulți antreprenori care ar avea performanță mai bună ca manageri. Ce aș recomanda antreprenorilor înainte de a începe propriul business, ar fi un exercițiu de intraprenoriat. Așa îți poți da seama dacă îți provoacă satisfacție profesională să îți asumi întreaga responsabilitate pentru un proiect în cadrul unei companii și să reușești să îl duci până la potențialul său maxim.

Array

Articole pe aceeași temă: