Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a atins, în primul trimestru din 2023, o cifră de afaceri brută consolidată de circa 1,3 miliarde de dolari, în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Evoluția a fost determinată de cantitatea mai mare de materii prime procesate și produse obținute în rafinăria Petromidia, care a susținut creșterea volumului de vânzări, comparativ cu T1 2022.
Profitul operațional (EBITDA) înregistrat a fost de 100 de milioane de dolari, iar rezultatul net a fost unul pozitiv, de 14,5 milioane de dolari, în ciuda scăderii cotațiilor de pe piața internațională a țițeiului și produselor rafinate – scăderi de 20% la țiței, 10% pentru benzină și 8% pentru motorină, comparativ cu nivelurile din trimestrul 1 al anului trecut.
Rezultatele în creștere au fost obținute și în contextul în care, timp de aproximativ 10 zile, rafinăria Petromidia a funcționat la capacitate redusă, pentru lucrări de mentenanță, la începutul lunii februarie.
Rompetrol Rafinare a continuat să comercializeze produsele obținute, preponderent pe piața internă, pentru a asigura cererea crescută de carburanți, la nivelul României. Astfel, în T1 2023, compania a direcționat 63% din benzinele și motorinele produse în Petromidia, către piața domestică.
În același timp, Rompetrol Rafinare a susținut, cu volume importante de produse petroliere, subsidiarele Grupului KMG International, Rompetrol fiind cel mai important furnizor de carburanți din Republica Moldova, Georgia și cu o prezență semnificativă în Bulgaria.
Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (prin diviziile de rafinare și petrochimie) în primul trimestru al anului, s-a ridicat la 334 de milioane de dolari, în creștere cu 22%, comparativ cu perioada T1 2022, pe fondul unui volum cu 45% mai mare al cantităților de produse exportate – 462 de mii de tone în perioada ianuarie – martie 2023.
Rompetrol Rafinare a fost, și în primul trimestru al anului, un contributor major la bugetul de stat al României, plătind peste 367 de milioane de dolari în primele trei luni din 2023.
Acționarii semnificativi ai Rompetrol Rafinare SA sunt KMG International (54,63% – direct și indirect) și Statul Român, prin Ministerul Energiei (44,7%).
Segmentul de rafinare*
Indicator financiar | T1 2023 | T1 2022 | |
Cifra de afaceri brută | USD | 1.117.123.660 | 979.353.940 |
EBITDA | USD | 100.061.689 | (66.720.962) |
Rezultat net | USD | 22.246.781 | (100.349.838) |
Indicator operațional | |||
Materii prime prelucrate – Petromidia | kt | 1.279 | 980 |
Materii prime procesate – Vega | kt | 76 | 69 |
Vânzări carburanți – intern | kt | 572 | 466 |
Vânzări carburanți – export | kt | 329 | 239 |
*Notă: Segmentul de rafinare cuprinde rezultatele rafinăriilor Petromidia Năvodari și Vega Ploiești. Rompetrol Rafinare calculează marja brută de rafinare după cum urmează – (Vânzări de produse petroliere – Costul materiei prime)/Volumul vânzărilor. Marja netă de rafinare este profitul operațional (EBITDA) împărțit la volumul vânzărilor.
Segmentul de rafinare al companiei a înregistrat rezultate în creștere, în ceea ce privește cifra de afaceri brută – 1,1 miliarde de dolari, evoluție de 14% comparativ cu T1 2022. De asemenea, Rompetrol Rafinare a reușit să obțină rezultate pozitive la profitul operațional (EBITDA) – 100 milioane de dolari, respectiv rezultatul net – 22,3 milioane de dolari.
În primul trimestru al lui 2023, rafinăria Petromidia a procesat 1,28 milioane de tone de materii prime, țițeiul provenind exclusiv din Kazahstan, cu sprijinul unicului acționar al Grupului KMGI – KazMunayGas.
Volumele au înregistrat o creștere de 31%, față de trimestrul 1 din 2022, ceea ce a susținut un nivel de producție ridicat, cu 343 de mii de tone de benzine și 620 de mii de tone de motorine produse în rafinăria Petromidia. Astfel, cea mai mare rafinărie din țară a reușit să atingă un randament al produselor albe de 83,51%wt.
Rezultatele operaționale au fost atinse cu un grad de utilizare a capacității de rafinare de 86%, determinat de operațiunile tehnologice programate din primul trimestru al anului, care au presupus schimbarea și regenerarea catalizatorilor, decocsare și alte lucrări specifice de mentenanță.
În primele trei luni din acest an, rafinăria Vega Ploiești a crescut cantitatea de materie primă procesată cu 10%, față de primul trimestru din 2022, cu peste 76 de mii de tone de materii prime prelucrate, în vederea obținerii de produse petroliere speciale, cu valoare adăugată pe piața de profil.
Rafinăria Vega este singura unitate de profil din România cu capabilitatea de obținere a unor produse speciale, precum bitumul rutier și cel cu polimeri, hexan sau solvenți ecologici. Bitumul este comercializat exclusiv intern, Rompetrol Rafinare având o cotă de piață de aproape 20% din necesarul național, iar produse precum hexanul și solvenții ecologici sunt direcționate, în mare măsură, pe piețele externe.
Segmentul de petrochimie*
Indicator financiar | T1 2023 | T1 2022 | |
Cifra de afaceri brută | USD | 41.519.090 | 70.294.102 |
EBITDA | USD | (19.723.976) | (7.575.157) |
Rezultatul net | USD | (19.902.393) | (11.322.679) |
Indicator operațional | |||
Propilenă procesată | kt | 32 | 27 |
Etilenă procesată | kt | 4 | 10 |
Producție totală polimeri | kt | 26 | 28 |
Total vânzări | kt | 36 | 40 |
*Notă: Segmentul de petrochimie cuprinde activitatea de petrochimie din societatea Rompetrol Rafinare și activitatea societății Rompetrol Petrochemicals SRL.
În trimestrul 1 2023, producția totală de polimeri a diviziei de petrochimie a fost de 26,3 mii de tone, în ușoară scădere față de perioada similară a anului trecut. De asemenea, vânzările totale ale segmentului petrochimic au înregistrat o scădere de 10%, ajungând la 36 de mii de tone comercializate în ianuarie – martie 2023.
Instalația de Polietilenă de Joasă Densitate (LDPE) a segmentului de petrochimie funcționează 100% cu etilenă din import, iar instalația de Polipropilenă (PP) funcționează cu materie primă produsă și livrată intern de către rafinăria Petromidia.
Segmentul de petrochimie este singurul producător de polipropilenă și polietilene din România, reușind constant să-si majoreze cota de piață, inclusiv pe categoriile secundare de produse.
Segmentul de distribuție*
Indicator Financiar | T1 2023 | T1 2022 | |
Cifra de afaceri brută | USD | 792.860.536 | 772.603.944 |
EBITDA | USD | 20.684.522 | (4.544.141) |
Rezultatul net | USD | 12.987.743 | (13.122.078) |
Indicator Operațional | |||
Cantități carburanți – retail | kt | 242 | 214 |
Cantități carburanți – en-gros | kt | 195 | 203 |
Cantități GPL vândute | kt | 68 | 75 |
*Notă: Segmentul de distribuție cuprinde rezultatele subsidiarelor Rompetrol Downstream, Rom Oil, Rompetrol Quality Control, Rompetrol Logistics și Rompetrol Gas.
În primul trimestru al anului, cifra de afaceri brută consolidată a segmentului de distribuție a înregistrat o valoare de peste 792 de milioane de dolari, în ușoară creștere, comparativ cu perioada ianuarie – martie 2022.
Media cotațiilor Platts (FOB Med Italy) exprimate în dolari (moneda de referință), a consemnat o scădere de aproape 8% pentru motorină, respectiv, 10% pentru benzină. Din cauza deprecierii leului în raport cu dolarul, cotația internațională a motorinei a scăzut, în moneda națională (RON), cu circa 4%, iar cotația internațională a benzinei, cu 6,5%, comparativ cu perioada ianuarie – martie 2022.
Divizia de distribuție a consemnat, în T1 2023, vânzări cu 13% mai mari în segmentul de retail (242 de mii de tone în ianuarie – martie 2023), față de primele trei luni din 2022. Vânzările en-gros de carburanți au însumat 195 de mii de tone, volum în ușoară scădere față de T1 2022.
La finalul lui martie 2023, Rompetrol Downstream a ajuns la o rețea de 1.284 de puncte de comercializare (rețeaua de stații proprii, stații partener, stații mobile: expres, baze interne de 9 și 20 de metri cubi).
După primele trei ore de la startul celui mai mare Black Friday de până acum din cei 14 ani de…
Autovit.ro, cea mai mare platformă auto online din România, transformă Black Friday într-o experiență extinsă de shopping denumită "Black November",…
Grupul TeraPlast a inaugurat în această săptămână noua fabrică de folii stretch Opal, situată în parcul industrial din Sărățel. Cu…
Datorită cererii peste așteptări în cadrul campaniei de Black Friday 2024 pe platforma eMag, TAROM anunță suplimentarea cu 1.500 de…
Xiaomi anunță astăzi promoțiile de Black Friday ce oferă pasionaților de tehnologie oportunitatea de a achiziționa produse remarcabile la prețuri…
CPE România, lider global în soluții de tehnologie pentru retail, aviație și logistică, anunță cu mândrie o etapă de transformare…