Crește atractivitatea magazinelor de proximatate și a mărcilor private
Reading Time: 2 minuteDiscounterii și magazinele de proximitate au rămas cele mai atractive, iar mărcile private se consolidează. Sunt două dintre principalele concluzii ale unui studiu GfK, emis recent.
Stresul impus de pandemie, nesiguranța financiară, creșterea nivelului șomajului și scăderea veniturilor au condus la un declin brusc în ceea ce privește încrederea consumatorilor atât în România, cât și în întreagă Europî. În aprilie, nivelul de încredere a scăzut cu mult sub media pe termen lung și a atins în decurs de numai o lună nivelul minim înregistrat în perioada recesiunii din 2009. În România, scăderea nivelului de încredere a consumatorilor vine în contextul optimist al începutului de an când s-a situat pentru prima dată după mult timp peste media europeană.
În primul trimestru al anului, sub efectul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar și a primelor măsuri impuse de autorități, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 14% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Stocurile făcute de români s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităților de bunuri de larg consum cumpărate. Nivelul inflației a scăzut ușor față de primul trimestru al lui 2019, însă românii au continuat să se îndrepte către segmente inferioare de preț.
Din perspectiva canalelor de cumpărare, dacă înaintea restricțiilor de deplasare românii s-au orientat către magazinele mari, după instaurarea acestor măsuri au existat mai multe oportunități pentru comerțul de proximitate. Chiar și în contextul în care în România și hipermarketurile joacă în proximitate din perpectiva amplasării lor, magazinele mici moderne și discounterii au înregistrat cele mai mari creșteri în primul trimestru al anului. Vânzările s-au majorat mult și în hipermarketuri și supermarketuri, în timp ce comerțul tradițional a înregistrat o creștere ceva mai moderată.
Mărcile private depășesc pragul psihologic de 20%
În primul trimestru al anului, mărcile private au câștigat teren în fața mărcilor naționale și au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum. Românii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut și au cheltuit sume mai mari la vizita în magazin. Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate și în discounteri.
Mărcile private au crescut cel mai mult în categoriile apă, vin, șampanie și băuturi spirtoase, dar și în categoriile detergenți de rufe, produse pentru curățenie, produse de hârtie, produse pentru bebeluși sau produse pentru animalele de companie.
Comerțul online
Comparativ cu alte piețe, în România comerțului online de bunuri de larg consum este încă într-un stadiu incipient și acoperă mai puțin de 1% din vânzări din cauza unui nivel redus de penetrare. Chiar și în acest context, 13% mai multe familii și-au făcut cumpărăturile de larg consum online în primul trimestru din acest an față de primul trimestru al anului trecut. În plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziționat în mod repetat din online.
Foto: © Anyaberkut | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz