CSR

Credit pentru comunitate

18 oct. 2010 4 min

Credit pentru comunitate

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Dincolo de activitatea financiara specifica, cea mai mare banca din Romania isi incurajeaza angajatii sa se implice in proiecte de responsabilitate sociala si sa faca voluntariat.</strong></p> <p>  </p> <p> Nu intamplator am ales pentru acest numar sa abordam la rubrica de CSR o banca, mai ales in actuala perioada. Doar ca, de aceasta data, nu vom trata subiectul din perspectiva financiara sau economica, ci din cea a responsabilitatii sociale, a ceea ce intreprinde o entitate bancara pentru  comunitatea din care face parte. BCR are clarificate la nivel de strategie de business directii foarte clare in ceea ce priveste responsabilitatea sociala. De altfel, comunitatea este practic un  pilon al strategiei de dezvoltare a bancii. </p> <p>  </p> <p> Pentru a afla ce se intampla in acest moment la BCR din  punctul de vedere al responsabilitatii sociale, am stat de vorba cu Ana Ilinca Macri, sef  departament, Departamentul Comunicare Interna si Comunitate – Directia de Comunicare, BCR. Ilinca a preluat de la sfarsitul lunii martie partea legata de comunitate, inainte ocupandu-se de comunicare interna. Are o experienta indelungata pe partea de comunicare, lucrand in organizatii precum Petrom, filiala Bancii Mondiale din Romania sau Institutul European din Romania. </p> <p>  </p> <p> Legat de proiectele de CSR desfasurate de BCR, Ilinca Macri arata ca, desi multe dintre proiecte sunt incepute in anii trecuti,  anul acesta este unul al consolidarii responsabilitatii sociale. “Responsabilitatea sociala trebuie sa fie o parte integranta a modelului business. Noi la BCR vrem sa actionam ca modele de implicare in comunitatile in care traim si muncim si sa integram responsabilitatea sociala la toate nivelurile businessului nostru”, spune aceasta. </p> <p>  </p> <p> Si cum se intampla efectiv lucrurile in acest sens? Pe cele doua paliere de actiune. Primul palier este cel intern, care porneste de la angajati – angajatul este ambasadorul bancii in comunitatile din care face parte. Al doilea palier este cel legat de alinierea businessului la nevoile comunitatii si de implementare a directiilor strategice de implicare in comunitate.</p> <p>  </p> <p> <strong>CSR DIN PERSPECTIVA BANCARA</strong><br /> Activitatea de CSR, desi privita pana acum de multe companii ca un instrument de marketing si de comunicare, ar trebui sa fie una dintre directiile esentiale in strategiile de business. De ce? Pentru ca este componenta cea mai importanta si in acelasi timp cea mai vizibila in relatia cu stakeholderii (clienti, angajati, autoritati, parteneri de afaceri, media, ONG-uri).</p> <p>  </p> <p> In cazul unei banci, aceasta directie poate fi dusa la un alt nivel, pentru ca angajatii, dar si clientii pot aprecia activitatea institutiei si mai ales reputatia ei si prin actiunile pe care aceasta le intreprinde in comunitatea din care face parte. Din acest punct de vedere, BCR isi coordoneaza strategia de implicare in comunitate pe trei domenii esentiale: educatie, antreprenoriat si  solidaritate sociala. Bugetul alocat pentru aceste proiecte este intre 1 si 2 milioane de euro anual, in functie de nevoile respectivelor programe. </p> <p>  </p> <p> Pe partea de educatie, sunt urmarite doua componente: educatia financiara si oferirea accesului  la educatie copiilor fara posibilitati materiale. Un program extrem de important derulat pe  domeniul educatiei este Finantele Mele, proiect de educatie financiara in scoli si licee realizat  impreuna cu Junior Achivement. </p> <p>  </p> <p> Pe partea de antreprenoriat, strategia institutiei bancare urmareste educatia antreprenoriala dar  si sprijinirea unor initiative de antreprenoriat social, in special al ONG-urilor care desfasoara activitati generatoare de profit pentru a-si asigura sustinerea programelor sociale. Principalul proiect realizat pe partea de antreprenoriat este Start Business, destinat studentilor, care invata  pe parcursul programului cum sa isi infiinteze o companie si sa o conduca, cu sprijinul voluntarilor BCR. </p> <p>  </p> <p> Domeniul solidaritatii sociale subsumeaza initiativele de Craciun, de Paste, de 1 iunie, in alte  situatii exceptionale, cum a fost in cazul inundatiilor. Este unul dintre domeniile dragi angajatilor  BCR, care au posibilitatea sa isi aleaga un ONG din zona in care traiesc, de oriunde din tara, si  pot dona bani respectivei asociatii sau pot face voluntariat. |n cazul donatiilor in bani, banca  jubleaza sau completeaza sumele pe care le ofera angajatii. Ilinca a dat si un exemplu recent, legat de campania de 1 iunie. “Am hotarat ca in acest an sa nu mai strangem doar bani sau  cadouri, ci am vrut sa facem mai mult pentru copiii din centrele de plasament sau din reteaua organizatiilor neguvernamentale care au in grija copii – sa le oferim o zi de neuitat.” Fiecare angajat a ales o organizatie locala, au strans bani pe unitate, BCR a stabilit o suma fixa de 3.000  de lei pe initiativa si 1.000 de lei daca se implica si copiii angajatilor. Angajatii au donat banii  stransi ONG-urilor alese si au organizat fie petreceri pentru copii, fie excursii. </p> <p>  </p> <p> Una dintre componentele esentiale in tot ceea ce inseamna CSR in Banca Comerciala Romana este implicarea angajatilor. Contrar opiniei generale potrivit careia angajatii participa la aceste actiuni doar pentru ca este sarcina de serviciu, in banca angajatii sunt cei care “trag” de reprezentantii departamentului comunitate si ii intreaba de actiunile pe care acestia le  promoveaza sau propun actiuni noi. </p> <p>  </p> <p> Schimbarea pe care o face BCR ca parte a strategiei de responsabilitate comunitara este implicarea interna, prin suportul deplin al angajatilor, indiferent ca lucreaza pe partea de front  office, back-office sau ca sunt middle sau top manageri. Atunci cand vine vorba despre implicare  si este lansat un apel la actiuni de ajutorare, indiferent de natura lor, toti angajatii, pornind de la presedintele bancii, Dominic Bruynseels, raspund pozitiv. Mai mult, Dominic Bruynseels este cel  mai mare fan al implicarii in comunitate, fiind vectorul si driverul formalizarii voluntariatului in  organizatie. Si inainte de venirea lui ca CEO se intamplau asemenea initiative, doar ca nu erau organizate intr-un mod sistematic. “Bugetul a existat intotdeauna, ideea este ca s-a modificat un pic modalitatea de utilizare. Acum avem o strategie integrata. Tot managementul se implica, si  asta este un lucru pe care Dominique l-a facut, un angajament al board-ului, vizavi de latura de  comunicare si implicare in comunitate”, arata Ilinca Macri.</p> <p>  </p> <p> Tot ea a explicat cum este organizata activitatea de voluntariat la nivelul institutiei bancare. In primul rand, este vorba de voluntariatul si implicarea in proiectele bancii, care implica si partea de    solidaritate sociala. “Practic este o angrenare a angajatilor intr-un efort comun, care are trei componente: donatii efective, voluntariere la asociatii si programele bancii si componenta financiara, in care banca dubleaza suma stransa pe anumite proiecte de angajati”, a spus Ilinca.</p> <p>  </p> <p> Al doilea aspect al voluntariatului este legat de voluntariatul individual, bazat pe initiative singulare ale angajatilor. Acestia, din proprie initiativa si separat de actiunile de responsabilitate ale bancii,  vor sa mearga la diferite asociatii din orasele lor sa ajute. Si, pentru ca banca a aflat de aceste initiative ale angajatilor, a hotarat sa le formalizeze. A fost aprobata o procedura noua, prin care angajatii beneficiaza de o zi libera pe an, platita, pe care s-o foloseasca in sprijinul asociatiilor, mergând sa faca voluntariat. Pentru a nuperturba activitatea bancara, angajatul trebuie sa  stabileasca cu seful direct cand isi ia ziua de voluntariat. </p> <p>  </p> <p> Si, pentru ca lucrurile sa fie coerente si in concordanta cu politica generala de CSR a bancii,  procedura aprobata prevede ca angajatul sa prezinte si un mic raport, dupa activitatea de  voluntariat. Nu este o modalitate de control, ci de incurajare a colegilor spre aceste initiative. Si, bineinteles, de promovare pe plan intern, printre toti angajatii.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: