Creativitatea descoperă forța AI
Reading Time: 16 minuteEste creativitatea umană în pericol de a fi înlocuită de mult mai rapida și eficienta inteligență artificială? Cum pot agențiile de publicitate să folosească puterea AI în ceea ce livrează clienților? Cum arată viitorul comunicării sub imperiul inteligenței artificiale? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care le-am pus liderilor din advertisingul românesc.
Cum dezbaterea privind importanța, aplicabilitatea și progresele rapide ale tehnologiilor bazate pe inteligența artificială (AI) sunt pe buzele tuturor, Publicis Groupe România, cel mai mare grup de marketing, comunicare și transformare digitală din România, a organizat la nivel intern, pentru toți angajații, AI Hackathon – o competiție menită să stimuleze adoptarea soluțiilor de inteligență artificială la nivelul tuturor agențiilor sale.
Scopul principal al proiectului a fost acela de a încuraja descoperirea și utilizarea instrumentelor tehnologice de ultimă generație, dar și eficientizarea proceselor interne cu ajutorul acestora și pregătirea tuturor echipelor pentru un viitor în care instrumentele de AI vor juca un rol crucial. Competiția s-a desfășurat pe o perioadă de șapte săptămâni, fiind înscrise în total 88 de proiecte.
Începută în luna martie, AI Hackathon, competiția internă organizată de Publicis Groupe România, s-a adresat tuturor angajaților din grup și a urmărit să identifice cu ajutorul inteligenței artificiale soluții concrete, inovatoare de care să beneficieze toate departamentele (Creație, PR, Producție, Media, Data, Finance, Support, Talent etc). Astfel, toți participanții au avut posibilitatea să descopere și să testeze instrumente de AI, propunând ulterior modalități prin care acestea pot contribui la eficientizarea sarcinilor de zi cu zi de la birou.
Totodată, inițiativa a urmărit să încurajeze evoluția și adaptarea la schimbare, obținerea de procese și
rezultate semnificativ îmbunătățite, generând o adevărată schimbare culturală în interiorul organizației.
,,Industria creativă este o industrie aflată în strânsă legătură cu tot ceea ce înseamnă inovație și tehnologie. Noile instrumente bazate pe AI sunt aici să ne ajute, să ne facă munca de zi cu zi mai ușoară și mai rapidă, prin automatizarea unor task-uri de rutină. Ceea ce ne-am dorit prin intermediul AI Hackathon a fost să ne provocăm toți colegii să testeze, să descopere, să exploreze cât mai multe soluții de AI și să le integreze natural în activitatea lor, fără teamă și fără riscul unor idei preconcepute.
Adevăratul premiu obținut în urma competiției a fost al nostru, al tuturor – o adevărată schimbare culturală și de mentalitate, mai mult timp pentru clienți și pentru task-urile creative și strategice. Am urmărit întotdeauna să fim nu în pas cu moda (cum se spune), ci cu un pas înaintea modei, iar prin această inițiativă, agențiile noastre vor beneficia de procese și rezultate semnificativ îmbunătățite, fiind pregătite pentru viitor, atât cu cele mai noi instrumente de AI, cât și cu o gamă vastă de cunoștințe referitoare la acestea”, a declarat despre inițiativă Ștefan Iordache, Chief Operating Officer, Publicis Groupe România.
„Folosim instrumentele pe mai multe layere de implicare, până în punctul în care le creăm pe ale noastre: avem AI add-ons embedded deja în platforme – de la AI photo editor din Photoshop la AI Advertising de la Google; au început să fie utilizate cu mare entuziasm, căci se vede deja impactul în productivitate. Fiecare agenție și-a achiziționat separat, din ianuarie și până acum, ce a fost necesar pe specificul ei: colegii de la Data Intelligence au Excel assistants, alte echipe folosesc voice generators & video generators pentru prezentări și tot așa. După AI Hackaton, avem niște proiecte în implementare (în curând MVP-uri), ce apoi pot fi scalate la nivelul întregului grup,” a adăugat Alexandra Caciur, Marketing Lead, Publicis Groupe România.
Desfășurat în mai multe etape – Imersiune, Workshop, Înscriere, Jurizare și anunțare shortlist, Finală – proiectul AI Hackathon a pus, în primul rând, accentul pe susținerea angajaților în descoperirea și înțelegerea instrumentelor de AI. Astfel, în faza de Imersiune, angajații Publicis Groupe România au fost familiarizați cu acestea, au avut posibilitatea să le testeze și să descopere cum funcționează. În plus, aceștia au putut pune întrebări și participa la discuții despre noile tehnologii. Ulterior, fiecare agenție și departament a organizat un workshop dedicat AI Hackathon, prin care membrii echipelor s-au pregătit pentru competiția propriu-zisă și pentru susținerea propriilor idei.
Cele 88 de proiecte înscrise în total în competiție au fost evaluate după criterii bine definite, precum: eficiența (soluțiile AI propuse permit realizarea mai rapidă și mai eficientă a activității zilnice din cadrul a cât mai multe agenții și departamente), îmbunătățirea performanței – soluțiile AI propuse au efecte pozitive semnificative, măsurabile și scalabile asupra rezultatelor de bază ale agențiilor – și accesibilitatea – soluțiile AI propuse asigură eficiență și rezultate pozitive, fără a provoca perturbări sau dificultăți pentru utilizatori.
Cele mai ingenioase soluții, adaptate pentru departamente diverse din cadrul Publicis Groupe România, au avut în vedere direcții precum: realizarea mai rapidă de storyboard-uri, previziuni media personalizate, producție video rapidă pentru comunicare internă, prezentări mai atractive pentru clienți sau un asistent bazat pe AI pentru departamentul de HR.
Aflat în juriul competiției AI Hackathon, Matt Marcus, CXO, Le Truc & Publicis Agencies NA, a declarat despre această inițiativă și despre proiectele pe care le-a evaluat: ,,Oricât citești despre un subiect și oricât testezi un instrument, întotdeauna vor fi lucruri noi de descoperit. Este un adevăr care definește perfect experiența mea ca membru în juriul competiției interne AI Hackathon – o oportunitate minunată să descopăr o mulțime de idei și soluții pentru industria noastră care nu sunt doar practice, ci și extrem de ingenioase. Cred cu tărie că astfel de inițiative au un potențial enorm și duc la un real progres al industriei creative”.
Cu toate că un singur proiect înscris în competiție a fost declarat câștigător, nenumărate alte soluții deosebit de interesante, practice și eficiente au impresionat juriul și echipele participante. Astfel, începând cu luna mai 2023, fiecare agenție din Publicis Groupe România va implementa propriile proiecte înscrise în competiția internă AI Hackathon pe care le consideră cele mai utile și relevante pentru propria activitate.
În acest demers, agențiile se bucură de întregul sprijin al grupului, care asigură licențe pentru instrumentele de AI solicitate. Astfel, experții din toate agențiile și departamentele Publicis Groupe România pot testa încă de la început cele mai noi tehnologii și pot vedea ce anume funcționează cel mai bine pentru clienții lor, adaptându-se permanent la schimbare și la cerințele pieței.
„Suntem tare norocoși să avem colegi care sunt adevărați trend watchers, ce testează lucruri noi din pasiune. Ca trenduri mari, am început de mult cu data, am integrat AI în data, am ținut și ținem aproape cu rețelele sociale emergente, iar în 2023, la început, am ajuns la a discuta despre AI și toate valențele acestuia. ChatGPT fusese testat de noi prin noiembrie 2022, aproximativ cu două luni înainte să ne vină ideea de a face un AI Hackaton. Ne jucaserăm cu el, îl înțeleseserăm, dar de-aici până la utilizarea profesionistă a unor prompturi și integrarea cu alte soluții mai era un drum de parcurs,” a explicat Alexandra Caciur, Marketing Lead, Publicis Groupe România. Astfel, s-au adresat într-o întâlnire din ianuarie, pe loc, toate întrebările-cheie, toate fricile legate de AI.
„Era normal și chiar sănătos să facem asta pentru a enunța și alinia răspunsuri, subiectul era de neignorat. Fenomenul de adopție AI deja se întâmpla, cu sau fără fricile noastre. O parte dintre clienți deja postau layout-uri generate cu AI pentru propriile website-uri, colecții de instrumente AI și aplicabilitatea lor, exemple de prompturi care ajutau în munca de zi cu zi. Unii dintre ei deja încheiaseră training-uri dedicate pe acest subiect. Toată piața era într-o efervescență și așa am intrat rapid în acțiune,” a adăugat Caciur.
Avantajele, dar și implicațiile
Care sunt avantajele folosirii AI-ului de către agenții? Conform lui Alice Gavril, Managing Partner la Godmother, răspunsul este productivitatea, alocarea timpului în zone care presupun gândire creativă, personalizare versus alocarea timpului pe operațiuni simple, dar consumatoare de timp. La Godmother este folosit atât pentru lucruri de bază precum research, structurat conținut voluminos, tradus, cât și pentru creat vizualuri complexe care altfel ar fi foarte scumpe și ar necesita mult timp alocat, iar punctual folosesc aplicații nișate care îi ajută să rezolve mai repede anumite task-uri.
În același timp, lucrează deja la niște tool-uri proprii care integrează AI pentru a le folosi cât de curând în cadrul produselor și campaniilor implementate pentru clienții lor.
„Încă este și la noi genul de relație love – hate. Eu consider că, așa cum folosim e-mailul în jobul de zi cu zi, de acum trebuie să folosim AI-ul. Așadar, în agenția noastră fiecare departament și angajat este încurajat să îl folosească, desigur, cu discernământ. Iar la nivelul departamentului de creație avem deja desemnat oficial un AI Officer, dat fiind că unul din colegii noștri a fost early adopter și folosește deja AI-ul în modalități complexe,” a spus Alice Gavril.
În ceea ce privește agențiile de media, Cătălina Ciocîltan, Digital Strategy Director la United Media Services, consideră că în ansamblu, dezvoltarea sistemelor AI favorizează mai mult ca niciodată eficiența în optimizarea campaniilor și livrarea lor către publicul țintă, maximizând impactul, dar și rezultatele obținute. Analiza de date din surse multiple identifică tendințe și modele care sunt utilizate apoi în luarea de decizii strategii legate de media folosită, investiția necesară și estimarea cât mai precisă a impactului în business.
„În același timp, analiza preferințelor și comportamentului utilizatorilor este folosită în favoarea creării unui user journey mai relevant și atrăgător pentru audiență, aspecte care cresc eficiența investiției media, dar și loialitatea și nivelul de favorabilitate din partea publicului țintă”, a explicat Cătălina Ciocîltan.
În acest context, United Media Services continuă să investească în dezvoltarea unor tool-uri și modele care să sprijine activitatea media, de la research, la strategie și implementare. Testează și caută să obțină suficiente insighturi și date pentru a atinge un grad de predictibilitate în livrarea de rezultate cu impact direct în businessurile clienților.
„Ne folosim de modele care să ne susțină în estimarea cât mai exactă a impactului investiției media, iar provocarea vine și din sustenabilitatea pe termen lung a acestor modele, într-un mediu cum este cel digital, de exemplu, unde fragmentarea este mare și e nevoie de adaptare constantă,” a explicat Digital Strategy Directorul United Media Services.
În același timp, specialiștii internaționali atrag atenția asupra aspectului că pe măsură ce agențiile se grăbesc să lanseze produse pe bază de AI, potențialul pentru ramificații legale și sociale crește.
„Pe măsură ce produsele de AI vor genera o complexitate din ce în ce mai mare a aspectelor și impactului social și legal, în aceeași măsură vor apărea produse de AI care vor face față cu brio la această complexitate din ce în ce mai mare a aspectelor și impactului social și legal. Tehnologia, la fel ca natura, ajunge la echilibru”, consideră Dan Marc, CEO & Founder, Footprints AI.
Și asta în timp ce Lucian Mățăoanu, CEO-ul Hyperfy, spune la rândul său că suntem din ce în ce mai expuși la situații în care această tehnologie a avut implicaţii legale, ce țin de drepturi ale individului și de definirea responsabilității, sau implicații sociale prin transformarea modului în care interacționăm sau comunicăm. Evident, suntem într-un proces de calibrare legală și socială a puterii AI-ului.
„Ca orice libertate, oportunitate pentru businessuri, vine la pachet cu responsabilitatea actorilor. În timp ce AI-ul aduce numeroase beneficii, este crucial ca organizațiile să acorde o atenție sporită modului în care este folosit pentru a minimiza consecințele negative”, a punctat reprezentantul Hyperfy.
Potrivit Alexandrei Caciur însă, din acest punct de vedere ne aflăm încă într-o zonă gri. „Am fost în luna iunie cu câștigătorii AI Hackaton la VIVA Technology în Paris și am asistat la speech-ul lui Elon Musk pe acest subiect. El, ca investitor în OpenAI și fondator pentru xAI, spunea că ar fi recomandat să mai întârzie puțin lansarea ChatGPT pentru a pune bazele normării, că se poate ajunge într-o zonă extrem de periculoasă în ceea ce privește advanced AI. Însă, dacă stau să mă gândesc, faptul că ne eficientizăm în agenție task-urile repetitive sau că democratizăm niște competențe care până acum erau extrem de specifice nu are suprapunere atât de mare cu advanced intelligence încât să fie îngrijorător fenomenul; advanced intelligence va evolua independent de noi într-o direcție sau alta”, a spus Alexandra Caciur.
Mai mult de atât, i-a plăcut mult o expresie „AI = Human Thoughts Compressed” (AI = gânduri umane compresate). Și aici crede că e pericolul, în zona de human thoughts, de șabloane, de mentalități, și ea nu simt în acest moment că îl putem influența foarte mult, putem doar evita clișeele. Astfel, conform reprezentantei Publicis, poate că cea mai înțeleaptă alegere este să luăm lucrurile pas cu pas și să ne asigurăm mereu că facem bine, ne asigurăm de confidențialitate, de originalitate.
„Momentan cred că este încă un tool nou pe care puțini îl înțeleg și folosesc, suntem în faza de learning și de identificat oportunități. La modul practic, este bazat pe input, pe ce a fost învățat și pe ce învață constant prin utilizare. Ca în orice aplicație sau platformă pe care o utilizam și înainte de apariția AI-ului, depinde de tine ca agenție să ai grijă să respecți legile și integritatea umană, să ai grijă să fii inclusiv și axat pe a oferi valoare consumatorului tău”, consideră Alice Gavril.
Prieten adevărat sau fals?
De aici facem încă un pas să aflăm în ce măsură este privită în România inteligența artificială drept prieten și ajutor și cât de mult drept un pericol posibil – hoț de joburi viitoare.
Potrivit lui Lucian Mățăoanu, ca orice trend major în evoluția umană, AI-ul a generat la nivel global multe reacții diferite, de la entuziasm la îngrijorare, iar România nu face excepție. Întreaga transformare deschisă de către AI va avea indubitabil un impact asupra pieței muncii, în care activități de rutină, repetitive sunt susceptibile a fi automatizate, ceea ce va duce la schimbări semnificative în anumite industrii și ocupații.
„În același timp, AI-ul are potențialul de a crea oportunități noi, inclusiv legate de gestionarea în sine a AI-ului, în timp ce atributele umane, precum empatia sau creativitatea, vor cântări din ce în ce mai mult. Superputerea AI-ului, în ceea ce ne privește pe noi – Hyperfy – , este reziliența și scalabilitatea acestuia. În rețele de sute de locații, cu alte zeci sau sute de camere pe locație, captarea de informații statistice sau alertarea (în cazul efracțiilor) folosind operatori umani implică pe de o parte o logistică greu de acomodat și costuri uriașe”, a spus Lucian Mățăoanu.
Pe de altă parte, potrivit acestuia, abilitatea oamenilor de a urmări fluxuri video multiple, timp de mai multe ore pe zi, ar duce la o scădere graduală a acurateței – conform studiilor, operatorii umani nu pot să fie atenți, fără întrerupere, la o serie de fluxuri video mai mult de 15-20 de minute. Toate aceste bariere sunt foarte ușor de depășit de către AI, fie că e zi sau noapte, fie că avem 100 sau 1.000 de fluxuri de date.
Un exemplu pozitiv din grădina Hyperfy este Motionmask.ai, o platformă unică, dezvoltată pentru anonimizarea totală sau selectivă a persoanelor în întregime, a fețelor, autoturismelor sau a numerelor de înmatriculare în înregistrări video. La baza acestui produs stă conceptul de object classification și adresează nevoia crescândă de conformare cu rigorile legislației privind protecția datelor (GDPR).
Alternativa la produsul oferit era anonimizarea manuală, frame cu frame, ceea ce consumă resurse umane și de timp considerabile, fiind și o barieră pentru multe companii în a proteja identitatea indivizilor, ceea ce poate duce la multe expuneri neplăcute. Astfel, Hyperfy oferă o unealtă online, sigură și ușor de folosit, la o fracțiune de cost și timp – un exemplu simplu și de impact de folosire a inteligenței artificiale.
„Cred că perspectiva AI-ului care este hoț de joburi este foarte bine mediatizată și apare în foarte multe deck-uri despre ceea ce ne împiedică să accesăm mai repede viitorul. Însă eu văd că AI-ul democratizat (în special soluțiile de la OpenAI) a făcut să pornească o nouă etapă în educarea și digitalizarea societății și a economiei. Cunosc actori, militari, polițiști, funcționari publici, barmani și șoferi care câștigă venituri extra, peste salariu, rezolvând task-uri din afara sferei lor de expertiză, cu ajutorul ChatGPT.
Asta ne demonstrează că nu este vorba despre tehnologie și pericolul tehnologiei, ci despre modul în care tehnologia poate augmenta capabilitățile unei persoane de a genera venit într-un mod mai eficient, poate chiar nou. Simt că subiectul ChatGPT este la fel de popular ca cel al criptomonedelor acum doi ani pentru că e o soluție să faci bani mai ușor, mai repede și chiar din zone noi”, a explicat Dan Marc.
Iar această nevoie de bază a existat și va exista întotdeauna în piață. AI-ul vine să o adreseze. La fel cum Microsoft a democratizat calculatorul, care a reușit să dea posibilitatea mult mai multor oameni să aibă acces la joburi mai bine plătite. La fel cum există serviciul de la Amazon care se numește Mechanical Turk și care conectează companii mari cu indivizi care sunt disponibili pentru micro-taskuri.
„În România sunt 10.000 de oameni care câștigă venituri extra făcând micro-taskuri, de la trecerea informațiilor din bonuri de casă în Excel până la procesarea și analiza unei conversații dintr-un call center”, a adăugat Dan Marc.
Potrivit reprezentantei United Media Services, momentan vorbim de o colaborare, procesele automatizate stau la baza activității agențiilor de media, însă nu ne aflăm într-un pericol de înlocuire completă a joburilor, ci, la fel ca și până acum, ne folosim de avantajele și eficiența sistemelor AI și recunoaștem importanța și relevanța factorului uman în luarea unor decizii strategice. Este încă nevoie de oameni.
„Deși AI-ul continuă să evolueze și să își extindă impactul asupra industriei media, nu este clar cât de mult va dura până când va avea un impact major în înlocuirea joburilor. În unele cazuri, AI-ul poate elimina sau transforma anumite joburi, dar este probabil să apară și noi oportunități sau roluri în jurul acestor tehnologii”, a spus Cătălina Ciocîltan.
Studiul Deloitte „The Future of Work 2023: The Next Era of Human-AI Collaboration” (2023) spune că „52% dintre români cred că AI va avea un impact pozitiv asupra societății, în timp ce 38% cred că va avea un impact negativ. Studiul a constatat, de asemenea, că 64% dintre români sunt îngrijorați de impactul AI asupra locurilor de muncă”.
Potrivit lui Alice Gavril, aceasta este o demonstrație rapidă a faptului că, în momentul în care AI-ul te poate ajuta la creșterea productivității și astfel la obținerea unui timp mai generos pentru creativitate umană, îl adopți.
„Extrapolat la nivel de companii, care întotdeauna au o preocupare pentru optimizarea proceselor și resurselor implicate, cu siguranță automatizarea va duce la modificarea unor joburi. Pe de altă parte, vor apărea unele noi. Întotdeauna progresul a condus la astfel de schimbări și la nevoia omului de a se adapta și reinventa, doar că de data aceasta se va întâmpla mai rapid, lucru care vine asociat cu frica și nesiguranța. Sper că va fi folosit cu responsabilitate, pentru a îmbunătăți viața oamenilor și nu în detrimentul acesteia”, a conchis reprezentanta Godmother.
Cum însă ajută AI-ul la acuratețea informațiilor obținute? Alice Gavril l-a testat pe subiecte extrem de variate tocmai pentru a-și certifica dacă răspunsurile sunt bazate pe un fundament corect și spune că nu este deloc rău. Cel puțin îl vede util pentru cineva la început de drum într-un domeniu și care caută să înceapă undeva self-learning-ul pentru ca apoi să își găsească surse mai complexe. De exemplu, în cazul unor persoane care au nevoie de coaching și nu își permit acest serviciu, îl pot folosești ca un asistent personal sau ca un junior care îți face research pe o temă nouă și îți clarifică bazele.
„Din experiența personală pot spune că filtrează destul de bine informația, îți oferă rapid o idee de ansamblu curată, structurată, iar prin promptarea suplimentară poate aduce argumente suplimentare în completarea informațiilor. Momentan eu îl văd și îl folosesc des ca un Google search upgraded pentru a scăpa de informația parazit care mă poate defocusa destul de rapid”, a declarat Alice Gavril.
Potrivit Cătălinei Ciocîltan, un avantaj enorm este legat de procesarea și analiza unor cantități imense de date. Și asta deoarece sistemele AI pot procesa și analiza cantități uriașe de date într-un timp mult mai scurt, fapt care permite identificarea unor tendințe și modele, favorizând în acest fel obținerea de informații mai precise și mult mai relevante. Iar modelele identificate pot fi aplicate pentru a face predicții și a facilita procesele de decizie ulterioare. De asemenea, sistemele sunt construite pentru a detecta și corecta discrepanțe în date și informații și, în consecință, pot fi programate pentru a crea sisteme de avertizare cu privire la posibile inexactități.
„Totodată, discutăm și despre o creștere a personalizării: AI analizează comportamentele și preferințele utilizatorilor, astfel încât să le livreze conținut personalizat, aspect care conduce la o mai mare relevanță în livrarea de mesaje/informații. De asemenea, AI-urile pot extrage concomitent și mult mai rapid informații din surse diverse, inclusiv texte, imagini, video pentru a crea o imagine completă și complexă asupra subiectului în cauză”, a precizat Digital Strategy Directorul United Media Services.
Demitizarea AI
Am întrebat profesioniștii din advertising ce mituri legate de AI li se par cel mai des întâlnite și cum le-ar demonta.
Alexandra Caciur, Marketing Lead, Publicis Groupe România
• „Instrumentele de inteligență artificială nu sunt pentru mine” – nu cred deloc asta. Cred că sunt doi pași importanți din adopție: 1. Să vrei să faci ceva mai bine, mai repede, într-un mod diferit și 2. Să îți rezervi timp pentru prima acțiune, unde câteva minute sunt suficiente. Odată căpătată competența de utilizare, un univers nou se deschide în fața ta, orice job ai avea.
• „Sunt atât de multe instrumente AI și nu știu de unde să încep” – găsisem pe LinkedIn un pie chart zilele trecute cu „120 essential AI tools that improve your productivity”. 120! Curatoriate din cine știe câte mii. Sună copleșitor să ții minte, să încerci atâtea. Puteți începe cu un chat sau cu un editor de content. E atât de simplu.
Alice Gavril, Managing Partner Godmother
1. AI este inteligență artificială – este de fapt inteligența umană și creativitatea noastră care pun la treabă algoritmi și date într-un ritm incredibil de rapid.
2. Oricine poate să facă meseria ta – mă refer în primul rând la ideea că de acum oricine poate să devină copywriter, strateg, om de marketing, programator, scriitor de versuri și multe altele. Dacă nu știi ce să îi ceri, cum să îl ghidezi și mai ales cum să filtrezi informația, AI-ul este inutil și mai mult creează confuzie.
3. Abordarea umană nu poate fi înlocuită – reversul punctului 2, dacă o să ne complacem că noi suntem unici și dăm touch-ul uman oricărui proiect, de exemplu, și refuzăm să integrăm AI-ul acolo unde el aduce un plus de productivitate cel puțin, atunci vom pierde cursa cu cei care îi vor găsi utilitatea și o vor folosi la nivel de mastery, caz în care, da, vei putea fi înlocuit pentru că rămâi în urmă.
Dan Marc, Founder & CEO Footprints AI
Subiectul punerii pe pauză a dezvoltării tehnologiei de AI ca să poată fi controlată. Generat de mitul că AI-ul nu va putea fi controlat. Venind de la unii oameni care investesc în AI și dezvoltă AI. Bănuiesc că este o strategie a celor care vor să se pună pe pauză inițiativele majore ca ei să poată prinde din urmă cursa începută. Ca orice inovație, e nevoie de multe iterații până să se ajungă la o formulă stabilă. Fără o astfel de abordare, nu am fi avut nivelul de industrializare pe care îl cunoaștem azi. Cum ar fi fost ca linia de producție a lui Ford să fie pusă pe pauză înainte de a fi testată și validată? Riscurile trebuie testate, validate (inclusiv de terți prin peer review) și rezolvate. Însă suntem responsabili să înțelegem că civilizația va progresa doar cu ajutorul AI-ului și că destinul nostru este acela de a ne codifica inteligența și cunoștințele celor mai buni dintre noi ca întreaga specie să poată evolua.
Cătălina Ciocîltan, Digital Strategy Director la United Media Services
Unul dintre miturile intens discutate este legat de înlocuirea completă a oamenilor în diverse joburi. Deși AI și automatizarea pot schimba natura locurilor de muncă și pot înlocui anumite sarcini repetitive, există numeroase roluri care necesită în continuare creativitate, empatie, gândire strategică și alte abilități umane unice. Vorbim despre colaborare cu factorul uman și nu înlocuire propriu-zisă, deocamdată.
Un alt mit despre AI este că este infailibil și 100% precis. Sistemele AI se bazează pe algoritmi și date. Chiar dacă este extrem de precis în multe cazuri, nu este imun la erori sau la influența unor date incorecte sau neadecvate. În plus, AI-ul poate fi influențat sau afectat de subiectivism și de datele cu care este alimentat.
Lucian Mățăoanu, CEO Hyperfy
În industria noastră, cea în care abordăm securitatea fizică prin tehnologie, AI-ul are un aspect transformațional, în special în ceea ce privește computer vision, folosirea infrastructurilor video proactiv și convertirea informațiilor în date. Punând în același context și camerele video, care sunt asociate în multe cazuri conceptului de big brother cu AI, s-au creat multe mituri legate de identificarea persoanelor, urmărirea acestora și multe asemenea. În realitate, produsele dezvoltate și/sau promovate de către Hyperfy convertesc acele imagini în metadate, în scop statistic, și nu captează nicidecum informații personale. Tehnologiile noastre se bazează pe conceptul de object classification. Când vine vorba despre indivizi, ne limităm la detecția acestora, nicidecum recunoașterea/identificarea lor.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz