Companii Business Interviuri

Costin Simion: Fermier Bun, Băcănie pe măsură

4 mai 2022 4 min

Costin Simion: Fermier Bun, Băcănie pe măsură

Reading Time: 4 minute

Platforma FermierBun.ro, prin care se livrează în special legume și zarzavat de la micii producători direct la ușa clienților, s-a extins prin investiția într-o băcănie, cu marfa la raft. Despre planurile de dezvoltare ale noului business, precum și despre provocările prin care trec micii producători aflăm de la Costin Simion, partener la Fermier Bun.

După livrare la ușa clientului, acum o băcănie cu prezență fizică, la raft. Care este rațiunea noului business Fermier Bun?
Prezența fizică stradală, brick & mortar, este următorul pas, o evoluție a businessului online, impulsionat de dezvoltarea substanțială a portofoliului de produse de băcănie, carmangerie, afumături, lactate, brânzeturi și făinoase. Extinderea a venit natural pentru completarea portofoliului de produse proaspete (legume și fructe de pe platforma online) și estom­parea sezonalității acestora în vânzări, generată de lipsa lor în se­zonul rece. Această extindere con­sistentă a portofoliului a necesitat un suport logistic important – camere specializate de frig, echipamente de feliere, cântărire, vidare și etichetare și, mai important, personal specializat în comerțul alimentar și manipularea produselor alimentare. Pe aceste considerente, am ales o locație cu tradiție în vânzarea de produse de carmangerie și brânzeturi, de peste opt ani, și cu vizibilitate și acces facil stradale, pe șos. Ștefan Cel Mare, aproape de Parcul Circului de Stat.

20220322 100950

Care a fost investiția inițială și ce găsește clientul care vă trece pragul?
Investiția de până acum a fost de aproximativ 60.000 euro în echivalent, din care circa jumătate este susținută de credite bancare de investiții și linii pentru fondul de marfă și restul aport propriu. De treci pragul Băcăniei FermierBun.ro te întâmpină o atmosferă „caldă”, creată de un designer interior specializat în spații comerciale, cu un mobilier industrial minimalist și funcțional, cu produse proaspete și variate, acoperind întreg spectrul necesar unei mese pregătite în casă, de la cârnați și salamuri crud – ­uscate la afumături, pateuri și costițe, trecând prin brânzeturi proaspete, învechite, cașcavaluri simple, în amestec sau cu condiment, la iaurturi, ouă, proaspete; apoi, intrând în zona de cămară, oferim diferite feluri de miere sau specialități cu nuci, gemuri și cinci feluri de zacuscă (de la pește până la ghebe); trecând pe la făinoase – tăiței și dulciuri de casă, până la o selecție de vinuri și bere artizanală și nu în ultimul rând pâine proaspătă, de Jina, cu semințe sau cartofi, banița sau feliată. Și nu cred că am reușit să trec prin tot portofoliul de aproximativ 190 de produse.

Care sunt obiectivele de business pentru acest an?
Obiectivele sunt de creștere a cifrei de afaceri pe zona de băcănie prin două direcții: dezvoltarea con­stantă a portofoliului de produse și redirecționarea clienților / vecini din zonă către portofoliul de legume și verdețuri proaspete, de pe ­platforma FermierBun.ro (ei neavând ­acces la aceasta zonă de produse înainte de extinderea noastră). Pe zona de ­online ne concentrăm pe trei direcții: o creștere constantă a numărului clienților noi, a frecvenței achizițiilor și o diversificare a portofoliului ­(paralel cu cea din băcănie). Urmărim să menținem ritmul ­actual accelerat de creștere de aproximativ 250% de la un an la altul și asigurarea suportului logistic pentru a susține acest efort. În ceea privește sursele de aprovizionare pentru băcănie, ne referim la mici producători din zona Sibiului, din Brașov, Covasna sau Hațeg.

Din punct de vedere legislativ, micii producători cu care colaborați ar avea nevoie de o serie de facilități din partea statului român?
Micii producători au nevoie con­stan­tă de suport susținut din partea statului și a organizațiilor sale de consultanță, finanțare etc. Nevoile micilor fermieri pleacă de la consultanța de bază în motivarea și încurajarea asocierilor și renunțarea la microagricultura de familie și la urma urmei de subzistență. Au nevoie de programe structurate de susținere și de asigurare a unor “plase de siguranță” – subvenții sectoriale pe domenii cheie, ușor de identificat în circumstanțele de azi (când de exemplu apar probleme grave în asigurarea cerealelor pe piața regională – ar fi o oportunitate de încurajat producția în această direcție, nu mai discut de îndelung pomenitele investiții în irigații ce ar aduce un „boost” substanțial în producția la hectar, mai ales într-un an declarat de specialiști ca afectat de seceta pedologică). De asemenea, este nevoie de programe structurate și fluente, cum am avut de exemplu “prima roșie”, ce ar putea asigura o profitabilitate producțiilor mici și în paralel ar menține prețurile la niveluri suportabile la clientul final / pe tarabe sau în rafturi, în condițiile unei perturbări regionale consi­derabile și ale costurilor energetice cu impact imediat în preț. Și nu în ultimul rând, politici macro, ample și predictibile pe zona energiei sau a cuantumului ce se duce în prețul de producție al legumelor și pe fluxul de transport și prelucrare. Aceasta este cea mai scurtă listă de nevoi directe și imediate ce le au micii fermieri pentru a trece mai ușor peste această perioadă și implicit a domoli creșterea prețului coșului minim de consum ce ne afectează pe toți.

Care este situația Fermier Bun la doi ani de la lansare?
Businessul FermierBun.ro a crescut frumos în această perioadă, cu un pas mediu de aproximativ 250% de la un an la altul (momentul 0 este 28 martie 2020). Astfel, am închis anul 2021 cu o cifră de afaceri de 310.000 de lei, peste 2.500 de comenzi livrate și un portofoliu de peste 1.800 clienți din care peste 30% recurenți. De asemenea, avem un ticket mediu în creștere cu 35% față de anul pre­cedent, ajungând la circa 140 de lei și dublând practic echipa în această perioadă.

20220322 100959
Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: