Cosmina Cozma, Zentiva România: Presiunea locului întâi
Reading Time: 3 minuteProdusele Zentiva acoperă 88 de arii terapeutice, iar Zentiva este în top 3 producători, în valoare, în cardiologie, antiinfecțioase, tract alimentar & metabolism, sistem nervos, oncologie și sistem respirator. Cât de greu se ajunge și se menține un loc în top pe piața medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripție medical ne spune Cosmina Cozma, director marketing RX la Zentiva România.
Cum arată astăzi portofoliul RX și ce arii terapeutice acoperiți?
Pe partea de RX (medicamente care se eliberează pe baza de prescripție medicală) avem un portofoliu complet și complex de opțiuni terapeutice, în peste 88 de ATC-uri. Acoperim arii terapeutice precum cardiologie, gastroenterologie, reumatologie, urologie, antiinfecțioase, oncologie și tratamentul durerii, fiind prezenți în multiple forme de prezentare, fie că vorbim de comprimate, comprimate filmate, fiole, soluții orale. În perioada 2021-2023 ne-am concentrat eforturile și investițiile în a lansa cât mai multe medicamente care să răspundă cât mai bine nevoilor pacienților din România.
Am lansat cele mai multe produse sau forme noi de prezentare, de 11 ori mai mult față de media pieței. Din totalul lansărilor în piața de RX, de 548, noi am lansat 59 de produse sau forme noi de prezentare, în timp ce următorul competitor a lansat 32 de noi produse. Deși poate părea că e ușor să lansezi, perioada de timp necesară unei lansări pornește cu aproximativ 3-5 ani înainte de momentul expirării patentului. De exemplu, acum ne uităm la ce o să lansăm începând cu 2028.
Ce diferențiază produsele Zentiva față de cele ale competitorilor?
Cred că diferența vine și din istoria companiei, prezentă în România din 1962. Am fost acolo pentru medicii care au tratat cu succes pacienți 5, 10, 15, 20 de ani. Experiența profesioniștilor din domeniul sănătății cu un anumit medicament contează cel mai mult. Rezultatele obținute de către medici cu pacienții lor, rezultate obținute constant, într-o perioadă mare de timp, generează încredere în calitatea produselor Zentiva. Această experiență și încredere deja câștigată ajută în momentul în care vii cu o lansare de produs. Medicii, farmaciștii, autoritățile, pacienții știu că ești un partener de cursă lungă, iar faptul că avem și producție locală neîntreruptă de peste 60 de ani este un alt atu.
Pe de altă parte cred că mai e importantă și echipa cu care mergi în fața unui client. Fie că vorbești de autorități, fie că vorbești de medici, în momentul în care ai o echipă de profesioniști prezentă de un număr mare de ani deja urci în altă ligă. E foarte important să ai continuitate. Vorbim de o perioadă în care societatea modernă are probleme permanente pe lanțul de aprovizionare, deci trebuie să ai permanență, continuitate, la nivel de farmacie.
Trebuie să ai prețuri accesibile, mai ales dacă este vorba de un tratament pentru o afecțiune cronică în care pacientul va trebui să își ia pilula în fiecare zi. Dacă povara financiară este prea mare, nu va reuși. Deși este o industrie extrem de reglementată pe partea de prețuri, accesibilitatea poate să facă diferența.
Care sunt produsele vedetă din portofoliul vostru de RX?
Produsul vedetă este de departe metamizolul. Este cel mai bine vândut medicament din România în unități. În 2023 am vândut 10,9 milioane de unități. Pe lângă metamizol, medicamentele dedicate tratamentului aparatului circulator, clopidogrel, rosuvastatină, combinația în doză fixă olmesartan și amlodipină tratează anual un număr impresionant de pacienți, peste 500.000. Sau cele destinate afecțiunilor urologice, gastroenterologice, oncologice.
Care sunt ultimele lansări care au avut cel mai mare impact?
Cea mai recentă lansare primită foarte bine de comunitatea medicală și de pacienți este dedicată tratamentului aparatului respirator, bolile aparatului respirator reprezentând a treia cauză de mortalitate în România. Este o combinație de două substanțe active, formoterol și beclometazonă, pentru tratamentul pacienților cu BPOC (boală pulmonară obstructivă cronică). Particularitatea acestui tratament vine din dimensiunea particulelor extrafine (1-2 microni) capabile să pătrundă și să se depună pe toată lungimea aparatului respirator. În piață exista doar produsul original și suntem singura companie care a lansat produsul generic. Avantajul acestui tratament vine cu o accesibilitate crescută pentru pacient.
Cea de-a doua arie terapeutică strategică pentru Zentiva ca importanță în lansări este diabetul zaharat. În România există 1,2 milioane de pacienți care suferă de diabet zaharat. Venim cu o inovație, lansarea singurei forme din România de sitagliptină soluție orală pentru acei pacienți cu diabet care prezintă disfagie. Sunt aproximativ 260.000 de astfel de pacienți în Romania pentru care până acum nu exista o opțiune de tratament sub formă de soluție orală, doar comprimate.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz