Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croația: Leadership pentru economia digitală
Reading Time: 8 minuteMastercard s-a angajat să creeze un ecosistem financiar global care să permită accesul tuturor, indiferent de locație sau nivelul de dezvoltare, la servicii financiare digitale, pentru acces egal la oportunități economice. Cum se transpune strategia globală pe piața locală și ce înseamnă să fii lider în transformarea digitală am aflat de la Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croația.
Ultimii ani au adus o rată accelerată de adopție a soluțiilor de plată digitală. Cum arată piața din România din acest punct de vedere?
Într-adevăr, în ultimii ani, România a înregistrat o creștere semnificativă a adopției plăților digitale în rândul consumatorilor, al comercianților și al altor jucători, inclusiv din administrația publică. La această evoluție au contribuit o serie de factori, precum accelerarea procesului de transformare digitală la nivelul întregii societăți, adoptarea tehnologiilor moderne, dar și pandemia de COVID-19, care a orientat comportamentul de consum către mediile digitale. Plățile contactless sunt în prezent a doua metodă preferată de plată, după numerar, conform rezultatelor Indicelui Plăților Digitale, un raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluția plăților digitale la nivel național.
Motivul ține de faptul că tehnologia contactless, disponibilă deja de mulți ani pe piața din România, a atins nivelul de maturitate, iar consumatorii au avut timp să se familiarizeze cu soluțiile de acest tip și să le adopte, spre deosebire de alte tehnologii și instrumente mai noi pe piață, precum wearables sau portofele digitale, unde există mult spațiu de creștere.
Sunt mai multe elemente care au convers spre acest avans. În primul rând, vorbim de un grad ridicat de inovație, băncile, fintech-urile, companiile de tehnologie din domeniul financiar lansând în piață soluții diverse, cum ar fi aplicații mobile pentru plăți, portofele digitale și soluții de plată bazate pe tehnologia blockchain, care facilitează tranzacțiile rapide și sigure.
În al doilea rând, am asistat la o adopție ridicată în rândul businessurilor și chiar la dezvoltarea unor domenii care au la bază plățile digitale, precum este comerțul electronic. Acest lucru a fost susținut de politicile guvernamentale și reglementările favorabile, care au încurajat dezvoltarea industriei plăților digitale și a incluziunii financiare.
Nu în ultimul rând, campaniile de informare și educație au fost esențiale pentru a ajuta consumatorii să înțeleagă beneficiile plăților digitale, cum ar fi confortul, siguranța și transparența tranzacțiilor. Ne așteptăm ca trendul de creștere să continue, pe măsură ce tehnologiile avansează și comportamentul de consum devine tot mai mult orientat către digital.
Ce rol își asumă Mastercard în transformarea digitală? Ce ținte v-ați propus în această direcție?
Așa cum am demonstrat de-a lungul anilor, Mastercard și-a asumat un rol de lider în procesul de transformare digitală, angajându-se să creeze un ecosistem financiar global care să permită accesul tuturor, indiferent de locație sau nivelul de dezvoltare, la servicii financiare digitale, asigurând astfel accesul egal la oportunități economice.
Tehnologia oferă consumatorilor mai multe opțiuni, experiențe personalizate și o interacțiune fluidă. Urmărind nevoile consumatorilor, valorificând expertiza, tehnologia și amploarea rețelei noastre globale, dezvoltăm planuri strategice de transformare digitală care aduc valoare la nivelul întregii societăți – consumatori, companii, instituții publice.
Suntem mândri să fim parteneri în inițiative de digitalizare a transportului public, a comerțului tradițional și digital, a mediului de afaceri local și a plăților pentru taxe și servicii publice. Portofoliul nostru de servicii și soluții integrate generează noi oportunități pentru afaceri, aprofundează relațiile cu clienții, stimulează loialitatea, protejează sistemele digitale, îmbunătățește procesul decizional, oferă informații relevante și creează noi servicii dincolo de plăți.
Unul dintre principalele noastre obiective este de a aduce 1 miliard de persoane și 50 de milioane de mici afaceri în economia digitală până în anul 2025. Și suntem foarte aproape de atingerea acestui obiectiv – din 2015 până în prezent, am ajuns la 850 de milioane de oameni, reducând astfel decalajul de acces la resurse financiare și tehnologice. În plus, Mastercard se concentrează pe sprijinirea a 5 milioane de microîntreprinderi deținute de femei.
Cum a evoluat comportamentul consumatorilor români vizavi de utilizarea cardului pentru plățile online?
Am observat o evoluție semnificativă în această direcție, ceea ce reflectă o maturizare a pieței și o creștere a interesului consumatorilor români pentru plățile digitale, care devin din ce în ce mai integrate în viața de zi cu zi. Această evoluție ține de avantajele oferite de plățile online – de la facilitatea de a plăti la orice oră, de oriunde și către oricine, la posibilitatea de a compara diverse oferte și de a obține anumite beneficii, precum reduceri sau cashback.
Consumatorii își doresc experiențe digitale simple, rapide, în timp real – vor să cumpere ceea ce își doresc, când și cum își doresc. Vorbim de diferite opțiuni de plată, o experiență îmbunătățită de navigare pe site sau în aplicațiile mobile, plasarea cu ușurință a comenzilor, diferite opțiuni de ridicare și livrare. Soluții precum salvarea datelor cardului au simplificat procesul de plată online, oferindu-le consumatorilor posibilitatea de a plăti rapid și în siguranță. Pentru a rămâne competitive, companiile trebuie să se digitalizeze, să adopte noile tehnologii și soluții pentru îmbunătățirea experienței utilizatorilor.
Obiectivul este ca utilizatorul să aibă o experiență personalizată, relevantă și să finalizeze achiziția cu cât mai puține click-uri, eliminând astfel orice fricțiune, pentru a mai reveni ulterior pe platformă pentru viitoare achiziții.
Cum evoluează businessul Mastercard în România? Care sunt noutățile aduse pe piață și ce soluții oferiți clienților?
Businessul Mastercard în România a cunoscut o creștere importantă în ultimii ani, impulsionat de diversificarea soluțiilor de plată și consolidarea parteneriatelor strategice cu instituții financiare și comerciale.
Dincolo de produse și servicii integrate de plăți, ce asigură o gamă variată de alegeri și flexibilitate pentru consumatori, comercianți și companii, Mastercard oferă și soluții pentru securitatea cibernetică ce permit tuturor părților să tranzacționeze cu ușurință și cu încredere, dar și alte tipuri de servicii, precum consultanță și analiză de date.
Prin inițiative proprii și parteneriate, ne-am concentrat pe creșterea incluziunii și a educației financiare, transformând plățile cu cardul într-un obicei natural, de zi cu zi, evidențiind beneficiile deținerii unui card. Un reper semnificativ a fost atins în martie 2023, când Mastercard a lansat platforma www.priceless.com – o destinație unică ce oferă posibilități nelimitate pentru deținătorii de carduri Mastercard. De la campanii de cashback și prețuri preferențiale la comercianți parteneri până la experiențe de neprețuit, atât naționale, cât și internaționale, recompense pentru călătorii, asigurări pentru cumpărături și multe altele, platforma răspunde nevoilor și preferințelor diverse ale deținătorilor de carduri.
Lansarea platformei a coincis cu lansarea Mastercard Premium Collection, primul program de cashback automat prin intermediul căruia posesorii de carduri Premium (Mastercard Gold, Platinum, World sau World Elite) au acces la o rețea națională de parteneri, dintr-o gamă variată de domenii – de la modă și beauty la restaurante, delicatese culinare și cadouri. Pentru a completa gama de beneficii, oferte și experiențe de pe www.priceless.com și pentru a susține obiectivul de a încuraja plățile digitale în diverse aspecte ale vieții cotidiene, la începutul acestui an am lansat Marțea Mastercard – o zi în care încurajăm românii să utilizeze și mai mult cardul lor Mastercard pentru a-și îndeplini dorințele, a-și plăti datoriile sau pentru a aduce un zâmbet unei persoane dragi. Consumatorii pot beneficia de cashback pentru tranzacțiile efectuate în fiecare zi de marți a săptămânii în anumite industrii, ultima parte a anului fiind dedicată plăților online.
Mediul de afaceri local are nevoie de soluții de plată adaptate, în special la nivel de companii mici și mijlocii și startup-uri. Cum ați adaptat soluțiile Mastercard acestor cerințe?
Adoptarea noilor tehnologii și a soluțiilor inovatoare este principiul prin care orice afacere, indiferent
de dimensiune, se menține sustenabilă. Dacă marile corporații sunt deja pe valul digitalizării, IMM-urile nu au adoptat încă pe deplin posibilitățile și impactul noilor tehnologii.
Micile afaceri sunt fundamentul comunităților noastre și au un impact economic considerabil. Însă gestionarea unei mici afaceri vine cu provocări. Peste 40% dintre IMM-uri s-au aflat în pericol de închidere din cauza efectelor pandemiei, ceea ce reflectă faptul că au nevoie de rețele, finanțare, instrumente și resurse pentru a prospera în economia digitală. Mastercard pune la dispoziția antreprenorilor și managerilor de IMM-uri resurse, soluții și oferte care susțin dezvoltarea și protejarea afacerii pe parcursul călătoriei lor digitale, de la instrumente de plată, la soluții de securitate cibernetică, consultanță și analiză de date.
Ce priorități aveți pentru perioada următoare? Pe ce programe vă concentrați?
Prioritățile Mastercard urmăresc mai multe direcții strategice, aliniate la tendințele globale și nevoile pieței locale. În primul rând, vom continua să susținem procesul de transformare digitală la toate nivelurile societății, încurajând adoptarea soluțiilor de plată digitale.
Odată cu acest demers, o a doua direcție de acțiune pe care ne-am asumat-o este să protejăm încrederea consumatorilor în mediul digital, continuând așadar investițiile în soluții de securitate cibernetică. Introducerea pe piață a noilor tehnologii și a infrastructurii de utilizare a acestora nu este posibilă însă și fără componenta de educație.
O direcție importantă pentru noi este creșterea nivelului de incluziune și educație financiară, prin parteneriate pentru promovarea educației financiare în școli, precum cele cu APPE (Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație) și Junior Achievement România, alături de care am lansat cea de-a treia ediție a Lecției de finanțe, un program național acreditat de Ministerul Educației, destinat cadrelor didactice de gimnaziu ce urmărește dezvoltarea abilităților necesare pentru integrarea și predarea elementelor de educație financiară într-o abordare interdisciplinară și hibridă.
Un aport esențial pentru a avea impact scalabil îl au parteneriatele intersectoriale și de aceea ne propunem să extindem colaborările cu instituții financiare, comercianți și autorități pentru a crea un ecosistem de plăți mai conectat și mai eficient. Recent, am avut ocazia să valorificăm puterea colaborării și a schimbului de know-how și experiențe în cadrul Impact Bucharest, eveniment prezentat de Mastercard, care a reunit lideri ai unor companii și startup-uri inovatoare din regiunea Europa de Sud-Est, personalități din domeniul politic și financiar, precum și experți internaționali, pentru a dezbate cele mai mari provocări economice și sociale actuale în domenii precum apărare și securitate cibernetică, economie verde, viitor digital, leadership, sănătate.
Care credeți că va fi rolul AI în domeniul în care activați?
Inteligența artificială va fi curând percepută la fel cum vedem astăzi electricitatea – ca un instrument omniprezent care ajută la alimentarea diferitelor aspecte ale vieții noastre. Estimările indică faptul că până în 2025 vor fi 41 de miliarde de dispozitive conectate la Internet of Things, care vor produce 80 de zettabiți (sau 80 de miliarde de terabiți) de date generate de inteligența artificială.
În sectorul serviciilor financiare, inteligența artificială aduce deja transformări semnificative. De la detectarea fraudelor și evaluarea creditelor, până la utilizarea chatbot-urilor și aplicațiilor mobile, inteligența artificială devine rapid indispensabilă pentru instituțiile financiare, oferindu-le celor care o implementează eficient un avantaj competitiv în îmbunătățirea securității, personalizării și eficienței serviciilor.
Inteligența artificială este un instrument esențial pentru Mastercard de mulți ani, fiind integrată în operațiunile de bază pentru a spori atât securitatea, cât și personalizarea serviciilor. De exemplu, în 2023, datorită tehnologiei AI, Mastercard a prevenit fraude în valoare de 20 de miliarde de dolari, reducând totodată semnificativ numărul de alerte fals pozitive care duc la refuzul tranzacțiilor legitime ale clienților. Această capacitate de a procesa și monitoriza cantități atât de mari de date la scară globală nu ar fi posibilă fără AI.
Odată cu acest proces, vine și angajamentul nostru de a utiliza responsabil datele la care avem acces. Pentru a proteja persoanele împotriva utilizării abuzive, a prejudecăților și a diseminării de informații eronate prin intermediul datelor și al inteligenței artificiale, am implementat un cod de guvernanță corporativă în domeniul inteligenței artificiale, în conformitate cu principiile noastre privind responsabilitatea datelor, pentru a ne asigura că informațiile personale rămân doar atât – personale.
Cum vede Mastercard viitorul plăților?
Credem că viitorul plăților va fi profund influențat de inovațiile tehnologice, în special de inteligența artificială, biometrie și tehnologia blockchain. Ne concentrăm pe crearea unei experiențe de plată mai sigură, mai simplă și mai personalizată pentru utilizatori. Vorbim de o schimbare de paradigmă a serviciilor bancare tradiționale prin integrarea serviciilor financiare direct în platforme sau servicii nefinanciare. Practic, plățile vor fi integrate perfect în experiența de cumpărare. Companiile pot oferi astfel experiențe personalizate, sporind satisfacția clienților și stimulând creșterea afacerilor.
Mai mult, portofelele digitale de mâine nu vor servi doar ca mijloc de plată, ci se vor transforma într-un punct unic de acces la datele personale ale utilizatorului, stocând cardurile de plată, actul de identitate, permisul de conducere, diverse parole și chei de acces digitale. Metodele de autentificare a plăților se vor schimba, de asemenea, permițând oricărui gadget digital să devină un dispozitiv de plată și valorificând identificarea biometrică (recunoașterea facială, amprente). De exemplu, tehnologia Smile to Pay dezvoltată și testată de Mastercard permite utilizatorilor să efectueze plăți doar zâmbind la cameră, fără a avea nevoie de un card fizic sau telefon. Așadar, portofelul clasic dispare și vom putea plăti doar zâmbind sau cu dispozitivele pe care le deținem.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 388 (16 noiembrie – 16 decembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz