Cosmin Pătroiu: „Criza va avea impact asupra întregului mediu de afaceri pentru cel puțin doi ani de acum”.
Reading Time: 4 minuteCosmin Pătroiu, director general la TeraSteel, companie care deocamdată funcționează în parametrii normali, ne-a vorbit despre impactul pandemiei asupra mediului de afaceri și despre planurile pe care le are cu compania pe care o conduce
Care sunt planurile pe care le aveți în calitate de director general al Terasteel?
Am avut un an 2019 foarte bun, în care am înregistrat o creștere a afacerilor cu 18%, comparativ cu 2018, și am avut cea mai bună marjă de profitabilitate dintre companiile grupului. În momentul de față ne confruntăm cu o criză al cărei impact nu îl putem încă estima pentru mediul de afaceri.
Planurile noastre pentru perioada următoare merg în două direcții.
În primul rând, trebuie să ne protejăm angajații dincolo de măsurile de igienă și protecție contextul Covid. Avem peste 150 de colegi în România și aproape 80 în Serbia. Ei sunt cea mai importantă resursă și e de datoria noastră să le oferim încredere în locurile de muncă.
În al doilea rând, ne concentrăm pe continuitatea business-ului. Suntem un partener strategic în regiune, iar asta se obține prin respectarea promisiunilor și încredere reciprocă. Luăm măsuri astfel încât relația cu partenerii noștri să se desfășoare în parametri cât mai aproape de normal. Comunicarea constantă și transparentă cu ei e cu atât mai importantă în criza actuală.
Această criză va avea impact asupra întregului mediu de afaceri pentru cel puțin doi ani de acum înainte. Semne îngrijorătoare privind economia românească și cea europeană se văd în fiecare zi. Toate companiile vor fi nevoite să își revizuiască planurile și să facă ajustări. Totul depinde de cât de rapid se vor putea adapta noilor condiții. Echipa noastră analizează constant evoluțiile atât din țară, cât și din cele 25 de țări în care ajung produsele TeraSteel. Ne concentrăm pe păstrarea echilibrului și diminuarea impactului. Trebuie să fim conștienți că această criză nu se termină odată cu starea de urgență. Vor fi multe de recuperat.
Epidemia de coronavirus a afectat sectoare întregi ale economiei. Care este impactul pe care îl are pandemia asupra companiei pe care o conduceți?
Fabricile sunt operaționale, iar activitatea este până acum în parametrii bugetați la ambele fabrici TeraSteel.
Încă de la început am luat toate măsurile necesare pentru protejarea angajaților, monitorizarea stocurilor de materie primă și evoluția comenzilor. În primele zile de la instituirea stării de urgență a existat o reacție intempestivă a mediului de afaceri. Noi am resimțit-o foarte puțin la nivelul comenzilor neîncepute.
Lucrurile apoi și-au revenit. Sunt proiecte care trebuie realizate sau finalizate. Inclusiv la export suntem în parametri normali. Ușoarele întârzieri înregistrate la vămi nu au un impact major asupra livrărilor.
Producem, livrăm și vom continua să o facem cu aceeași seriozitate și același profesionalism. O problemă pe care o întâmpină toată lumea în această perioadă și cu care ne confruntăm și noi este legată de întârzierile la încasare.
Una dintre direcțiile pe care se concentrează compania în acest an este digitalizarea. Ne puteți spune câteva cuvinte despre planurile pe care le are compania în această direcție?
Digitalizarea este o direcție permanentă, atât în Grup, cât și în companiile TeraSteel. De altfel, digitalizarea face parte din conceptul 4D care stă la baza activității noastre: Delocalizare, Digitalizare, Determinare și Dezvoltare. Cele patru sunt interdependente, se completează și influențează reciproc. Echipa TeraSteel este determinată și axată pe dezvoltare.
Pentru celelalte două, cel mai puternic exemplu îl avem în această perioadă. Delocalizarea, prin digitalizare, a căpătat noi valențe odată cu răspândirea conceptului de telemuncă. Colegii noștri colaborează și sunt la fel de productivi chiar dacă lucrează de acasă. Au instrumentele necesare din punct de vedere digitalizare, iar delocalizarea a devenit cu atât mai accesibilă.
Cel mai nou proiect în direcția digitalizării a fost implementat în TeraSteel la începutul acestui an. Este vorba de introducerea librăriilor BIM (Building Information Modelling) pentru patru clase de produse Lead by TeraSteel. Cu aceste librării BIM venim în sprijinul clienților și partenerilor, livrându-le mai rapid informațiile despre produsele noastre.
Totodată, utilizăm softuri de programare a producției și analiză a clienților, care atrag după sine automatizarea sarcinilor repetitive, creșterea productivității și planificarea eficientă a activității.
Ne puteți spune care au fost investițiile pe care le-a făcut compania în ultimii ani și în ce urmează să mai investiți? Ce buget are TeraSteel pentru următoarele investiții și pe ce se vor concentra acestea?
În ultimii ani, investițiile au vizat cu preponderență fabrica din Leskovac, Serbia. Începând cu anul 2017, am investit peste 6 milioane de euro în achiziția activelor de acolo, în modernizări, în modulul de vată minerală și linia de tablă cutată. Am investit și în digitalizare, crescând astfel productivitatea. Astăzi suntem unul dintre principalii producători de panouri sandwich și structuri zincate din Europa Centrală și de Est. În această perioadă prioritatea noastră este să conservăm cash-ul. Vom reanaliza și relua planul de investiții după trecerea acestei perioade dificile. Obiectivele de creștere a prezenței regionale rămân aceleași.
Estimările pentru 2020 în ceea ce privește cifra de afaceri și profitul – rămân cele anunțate deja?
Deocamdată funcționăm în parametri normali, dar situația actuală este imprevizibilă. În schimb, nu este prea devreme să ne pregătim și să luăm măsuri. Avem pregătite zece scenarii la nivel de Grup în funcție de evoluția situației, pe care sperăm să nu le aplicăm. Fiecare scenariu presupune un buget diferit.
Deși am avut un prim trimestru din 2020 bun, este prea devreme pentru a face estimări ferme. Noi rămânem optimiști și ne facem treaba în continuare. E nevoie de predictibilitate și măsuri consistente de susținere a celor care alimentează motoarele economiei românești.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz