Business

Cosmin Ochișor, GapMinder: Dezghețul ecosistemului de startup-uri

Reading Time: 3 minute

GapMinder Fund II este un vehicul de investiții cu un capital de 80 de milioane de euro, reprezentând cel mai mare fond de capital de risc cu focus pe piața startup-urilor de tehnologie din România, dar și în regiune. Am stat de vorbă cu Cosmin Ochișor şi Dan Mihăescu, parteneri fondatori GapMinder, despre obiectivele de investiții, precum și despre ecosistemul de startup-uri.

Care sunt obiectivele GapMinder Fund II?

Cosmin Ochișor: Vom replica ce am învățat cu primul fond (de investiții) și vrem să extindem acest model pentru Europa de Sud-Est, nu doar pentru România. Investim în startup-uri în faze aflate de la early seed la late seed, adică între 0,5 şi 2,5 milioane de euro cu capabilități foarte mari de follow-up. Acesta a fost un diferențiator foarte bun pentru primul fond, pentru că a asigurat o performanță foarte bună a fondului.

Focusul va fi pe startup-uri B2B pentru că acesta e ADN-ul echipei noastre, ne uităm la startup-uri B2B care vor să scaleze global sau măcar internațional. Dacă ne uităm la primul fond, cu care am avut cinci exituri, toate businessurile au rămas regionale, nu au fost globale. Noi suntem români și probabil că 70% din ce vom investi va fi în România sau diaspora de români, antreprenori români plecați și care au deja businessuri în internaţional.

Ca industrii în care vom investi, puțin peste 70% din ce am investit cu primul fond a fost în patru verticale: enterprise automation, cybersecurity, fintech şi data analytics. De asemenea, peste 90% din ce am investit a fost în companii care au machine learning. Vrem să contribuim la dezghețul ecosistemului de startup-uri, să investim în ceea ce știm să facem bine și să ajutăm antreprenorii să crească atunci când au ei nevoie de ajutor.

Cum a fost 2023?

Cosmin Ochișor: Anul 2023 a fost unul dificil din punctul de vedere al accesului la finanțare, atât local – dat fiind că fondurile locale, inclusiv noi, au ajuns la sfârșitul perioadei active în care fac investiții noi – cât şi internaţional, unde am avut o perioadă de așteptare din partea fondurilor mari. Totul pe fondul înghețării listărilor (IPO), care au avut o scădere de aproximativ 90% faţă de anul anterior. Lucrul acesta practic a diminuat posibilitățile de exituri ale fondurilor mari, care neavând un orizont clar de exit au preferat sa aștepte.

Dan Mihăescu: Lucrul acesta s-a reflectat și în ceea ce s-a întâmplat în România. De exemplu,
în portofoliul GapMinder Fund I am avut cinci exit-uri până la jumătatea lui 2022, iar în 2023 nu am văzut nici o oportunitate interesantă de exit. De asemenea, un alt efect a fost că nu au avut loc multe runde, iar cele care au avut loc au fost proporțional mai mici decât în rundele din 2021. În Romania au fost câteva runde mari, 30 milioane de dolari pentru Druid.Ai și
35 milioane de dolari pentru FlowX.AI, și în rest foarte puține runde mici. Iar aceste runde mari sunt sub cele din 2021, de exemplu cea de 60 de milioane de dolari a lui FintechOS. Per ansamblu, companiile foarte bune și cu tracțiune au ridicat runde relativ mari, dar sub nivelul celor din 2021, iar companiile la început de drum nu au ridicat bani în 2023.

Este inteligența artificială o formulă „magică” de succes pentru dezvoltarea unui startup?

Cosmin Ochișor: AI nu mai este o formulă magică, ci un „must”. Practic avem un fenomen similar ca atunci când a apărut tehnologia cloud, tehnologie care a permis dezvoltarea aproape a tuturor produselor digitale pe care le folosim și care a creat, de exemplu, piața produselor de tip SaaS. În același fel, mă aștept ca AI-ul să fie integrat în majoritatea produselor digitale pe care le vom folosi în următorii ani.

Se (mai) poate vorbi de un specific al startup-urilor în funcție de regiunea / țara de proveniență?

Cosmin Ochișor: GapMinder vizează același tip de companii indiferent de ţara de origine, respectiv companii cu produse de tip B2B sau enterprise bazate pe AI şi care au ambiții globale. În țările în care ne propunem să fim activi există (la fel ca și în România) o cultură tehnică puternică precum și experiența cu aceste tipuri de produse (e.g. Infobip din Croația).

Ce recomandări aveţi pentru un start-up la început de drum? Care sunt cele mai frecvente greșeli?

Cosmin Ochișor: Cred că cele mai importante vin din zona de timing și de echipă. În majoritatea cazurilor, partea de product-market fit durează mai mult decât se estima inițial, ceea ce influenţează foarte mult economia unui startup care are costuri semnificative de dezvoltare. În etapa ulterioară devine foarte importantă echipa, felul în care recrutezi primii oameni în afara țării și care de obicei vin din economii dezvoltate și cu costuri mari, plus partea de cultură organizațională, care și ea devine importantă la o anumită dimensiune a companiei.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 383 (16 mai – 16 iunie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Alex Rădescu

Recent Posts

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

4 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

5 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

5 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

5 ore ago

Delgaz Grid primește 200 de milioane de euro de la BEI pentru modernizarea rețelei

Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…

5 ore ago

Magda Costache, Sezamo: Supermarketul online al viitorului

Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…

5 ore ago