PR

Cosmin Mareș, Total PR: Rezultate și parteneriate pe termen lung

Reading Time: 4 minute

După 15 ani de prezență pe piața de comunicare, Total PR își continuă expansiunea ca agenție independentă, numărând printre clienți atât multinaționale de top, cât și companii românești, inclusiv startup-uri aflate la început de drum. Cosmin Mareș, Owner Total PR, ne-a oferit detalii despre cum se diferențiază agenția, ce planuri de dezvoltare are, dar și ce presupune businessul de PR în 2024.

Ați fondat Total PR în 2009, ca agenție 100% independentă, iar businessul a rămas și astăzi unul independent. Ce va diferențiază în peisajul autohton de comunicare și care este secretul longevității Total PR?

Total PR este prezentă de peste 10 ani în topul agențiilor de comunicare din România, cu o creștere constantă de la an la an. Ne bazăm pe parteneriate solide pe termen lung, pe multă proactivitate, flexibilitate și pe senioritatea echipei. Acest feedback îl primim, de altfel, și de la clienții care vin la noi de la alte agenții, dezamăgiți de faptul că lucrau preponderent cu juniori. Iar acesta chiar este un punct nevralgic al industriei. Ca să poți comunica eficient este obligatorie o înțelegere în profunzime a businessului, diferențiatorilor, a pieței și a stakeholderilor clientului.

Un alt aspect care ne diferențiază este că, deși ne-am adaptat la schimbările pieței de comunicare, în care linia de demarcație între PR și ATL este extrem de fină, noi chiar credem în puterea reputației, care se bazează, în primul rând, pe earned media. Da, facem proiecte 360, înțelegem și recomandăm impactul proiectelor custom, care comportă bugete, însă curatoriem o relație eficientă cu presa, atât cea națională, cât și locală. Înțelegem informația, gândim ca niște jurnaliști și o transformăm în mesaje cheie relevante atât pentru clienți, cât și pentru media. Iar acest lucru este obligatoriu în comunicarea corporate. Din păcate, sunt din ce în ce mai multe agenții care au pierdut din vedere faptul că reputația se câștigă, nu se cumpără.

Totodată, în toți acești ani ne-am concentrat pe câteva industrii în care am acumulat know-how suficient de mare astfel încât să aducem reală plus valoare: tech, energy, retail, construcții – imobiliare, lifestyle.

Cum a fost 2023 pentru Total PR, din punct de vedere al performanței de business, clienți?

Încă din 2022 am depășit pragul de 1 milion euro cifră de afaceri, în condițiile în care businessul este axat majoritar pe serviciile pe care le oferim și mai puțin pe intermedieri de spații media sau influenceri, pachete de participare la evenimente sau materiale promoționale. 2023 a adus o ușoară creștere a cifrei de afaceri. Tot anul trecut am decis o extensie fizică către Brașov, prin deschiderea unui birou local, care deservește, printre alții, clienții cu birouri sau echipe de marketing zonale – VELUX România, CESAROM, SoftServe, Rottaprint.

Care au fost motoarele de creștere în 2023 și ce așteptări aveți pentru 2024?

Aș puncta continuarea proiectelor de comunicare 360° pentru clienții alături de care lucrăm continuu de peste 5 ani, printre care Auchan, Leroy Merlin, VELUX, SAP, Knauf Insulation, Atos. Ne-au bucurat noile parteneriate semnate cu Glovo și Universum (pentru comunicarea celor mai mari evenimente tech din regiune: GoTech și Bucharest Tech Week), alături de alți clienți noi. De asemenea, am continuat să avem proiecte venite din și în afara țării, prin agențiile partenere din regiune și prin partenerul nostru european Team Lewis.

Care au fost și sunt în continuare principalele dumneavoastră obiective pentru Total PR?

Total PR a avut și are două obiective majore: rezultate și parteneriate pe termen lung. Avem studii de caz de referință în industrie, clienți alături de care am crescut încă de la înființarea agenției și pentru care lucram în continuare, iar astăzi se bucura de o mare notorietate, iar aici as exemplifica cu mândrie Zitec.

Cum arată portofoliul de clienți al agenției astăzi și care sunt serviciile cele mai solicitate?

Avem deopotrivă în portofoliu multinaționale de top și companii românești pe care le sprijinim puternic să devină cunoscute pentru businessurile sănătoase pe care le desfășoară. Oferim servicii complete, dar pentru fiecare client oferim servicii dedicate profilului lor. Dacă pentru cei din B2B ne axăm pe media relations, content development, PR pentru lead generation, în cazul companiilor de retail sau lifestyle dezvoltăm proiecte complete: media relations, influencer management, SM, CSR, evenimente etc.

Un alt diferențiator la nivel de portofoliu, cu care ne mândrim încă de la începuturile businessului, este suportul oferit ecosistemului de startup-uri din România. De-a lungul timpului am pus umărul prin PR la notorietatea unor branduri precum Frisbo – azi cea mai mare platforma de e-fulfillment din regiune, Lifebox – primul serviciu de healty food delivery din România, NETOPIA – cel mai mare jucător din epayment-ul local, Floridelux – prima florărie online din România sau foodpanda, integrata ulterior în Glovo – brand pentru care comunicam în prezent.

Anul acesta împliniți 15 ani pe piața locala. Cum s-a schimbat PR-ul în ultimii 15 ani? Ce a rămas la fel și ce considerați ca s-a pierdut în contextul actual, dominat de mediile sociale?

Avem mult mai multe tool-uri de comunicare odată cu mediile sociale. Însă, din fericire, există în continuare o presa de business și de specialitate (pe anumite industrii) cu un readership semnificativ și pe care o sprijinim cu toata puterea.

Altfel, așa cum spuneam și mai devreme, agențiile de PR sunt din ce în ce mai puțin de PR și din ce în ce mai integrate. Se lucrează cu bugete acolo unde ar trebui să se lucreze cu expertiza seniorului. Se pune mult accentul pe creativitate în PR, ceea ce este admirabil, însă deficitar fără o strategie solidă. Seniorii din piață sunt puțini și sunt puși de multe ori în situația de a forma și coordona echipe de juniori, cu care nu poți livra calitate din T0.

Care sunt principalele provocări în acest moment la nivel în industrie?

Piața agențiilor de PR la care adăugăm și freelanceri este extrem de diversă. Dacă un client nu cere anumite livrabile, ci solicită să i se propună o strategie de PR, nu va primi două oferte similare din piață. Se propun, din păcate, din ce în ce mai mult serviciile “ușoare”, pe bugete mari, ce presupun doar intermediere (media buying, influenceri), îmbrăcate în slide-uri captivante. Din nou, este adevărat, seniorii în PR sunt puțini față de cât ar fi nevoie, iar specializarea unor juniori durează câțiva ani și păstrarea lor presupune costuri din ce în ce mai mari în ultimii ani, din păcate necorelate cu fee-urile care nu au crescut în același ritm.

Cum s-au schimbat clienții, ce își doresc azi de la consultantul în comunicare?

Sunt două categorii de clienți: cei care vor propuneri stufoase și prezentări rupte din Rai și cei pragmatici pentru care concretul, rezultatele și ROI-ul contează. Clienții noștri au fost mereu din a doua categorie. Experiența, proactivitatea, rezultate palpabile și costurile corecte primează în dorințele clienților noștri și în ceea ce le returnăm noi.

Gabriel Barliga

Recent Posts

Spațiu dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor, deschis în București

În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…

o oră ago

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

9 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

15 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

16 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

16 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

16 ore ago