BizRemote by certSIGN

Cosmin Măgureanu, ialoc.ro: În criză, afacerile mici sunt cel mai puțin protejate

Reading Time: 3 minute

O perioadă de inactivitate poate scoate micile businessuri definitiv din piață, prin urmare, inițiative precum #SusținemAfacerileMici sunt o gură bună de oxigen. Am stat de vorbă cu Cosmin Măgureanu, CEO al platformei ialoc.ro, despre această inițiativă și motivele care i-au făcut să se implice în dezvoltarea acestui program.

Cum v-ați implicat în această perioadă în susținerea micilor afaceri?

Ne-am implicat din dorința de a contribui la supraviețuirea industriei din care facem parte, având în vedere că suntem legați direct de bunăstarea ei. Construim ialoc de mai bine de trei ani, timp în care am dezvoltat relații cu peste 1000 de restaurante din toată țara. La începuturile crizei am stat de vorbă cu o parte dintre restaurante și am încercat să înțelegem mai bine prin ce trec și care sunt măsurile pe care le adoptă, idei pe care le-am centralizat și le-am dat mai departe către colegii lor. În același timp, am aflat despre inițiativa #SustinemAfacerileMici pornită de cei de la Beans & Dots, prin care clienții fideli localurilor își pot susține afacerea preferată (restaurantul, cafeneaua, coaforul, etc) prin achiziția unui voucher pe care să-l folosească după ce redeschid. Ne-a plăcut foarte mult conceptul, așa că am decis să luăm legătura cu Anca Ungureanu pentru a ne alătura inițiativei cu soluția tehnică de emis vouchere cadou, iar în mai puțin de 24 de ore echipa de dezvoltare a reușit să transforme https://cadou.ialoc.ro/ într-o platformă de susținere a afacerilor mici. Am înțeles încă de la început cât de importante sunt lichiditățile pentru afacerile afectate, așa că am decis să reducem comisionul perceput până la minimul sustenabil în perioada COVID.

Cât de greu a fost să faceți ceea ce v-ați propus? Cine v-a ajutat și cu ce?

Misiunea noastră este să reprezentăm un impact de până la 30% în veniturile localurilor partenere. Avand în vedere situația dată, dacă ne păstrăm modelul de business intact, ne-am fi încălcat promisiunea de brand. Așa că am luat o decizie – ne respectăm misiunea. Asta a însemnat să nu monetizăm CardCadou pentru moment, dar transformarea dintr-o platformă de rezervări într-o platformă de susținere a afacerilor locale era o calea corectă dacă voiam să ne susținem partenerii. Au urmat câteva săptămâni intense pentru toată echipa ialoc, în care au fost definite procedurile de onboarding, contractare, fiscale etc. În mai puțin de o lună, am ajutat peste 130 de afaceri să se listeze pe CardCadou.

Echipa de vânzări, formată din Samuel Haret, Matei Bălan, Eduard Miclescu și Laurențiu Clenci, au petrecut câte 10 ore pe zi contactând afaceri locale pentru a-i ajuta în procesul de onboarding.

Încă de la început i-am avut alături pe cei de la Beans & Dots care ne-au susținut în efortul de comunicare, iar mai târziu, s-au alaturat cei de la Netopia Payments, care ne-au sprijinit pe partea de plăți online atat ca suport tehnic, cât și financiar. Pe partea de consultanță fiscală ne-au fost alături Accounting Hub, care ne-au ajutat să înțelegem procedurile contabile și fiscale aplicabile nouă și afacerilor partenere.

Cum vedeți reacția societății și mediului de business la situația actuală? Dar a autorităților?

Evolutia este încurajatoare momentan, afacerile se reinventează (de exemplu, restaurante de fine dining concep un meniu fix pe care să-l livreze la ușa clienților), iar oamenii sunt solidari cu producătorii locali.

Cât de importantă este solidaritatea în astfel de momente? Credeți că se va schimba din acest punct de vedere în România?

Este foarte important să rămânem solidari cu afacerile mici, locale. Toate au angajați și furnizori care la rândul lor au familii. Și toate pot fi nimicite de o perioadă de inactivitate. În perioade de criză, afacerile mici sunt cel mai puțin protejate. Un posibil scenariu post COVID este ca localurile să prefere să cumpere de la producători locali, trend deja existent în piață și care este posibil să accelereze.

Cum priviți viitorul, la nivel personal, dar și la nivelul societății, după această experiență?

Distanțarea socială va dispărea cel mai probabil în etape. Dacă acum suntem la o izolare de 100%, cred că este sensibil să vorbim despre ce se va întâmpla la o izolare de 50% (etapa 1), 25% (etapa 2) și 0% (etapa 3). Principala provocare în etapa 1 va fi reprezentată de costuri majorate, fără ca veniturile să crească proporțional. Livrările vor încetini și vor fi înlocuite de ieșirile în oraș (deși nu neapărat în restaurante / baruri). S-ar putea să existe un vârf al petrecerilor cu prietenii în timpul etapei 1. În etapa 2 ne așteptăm ca o mare parte a pieței să fie afectată de încetinirea creșterii economice. În timpul Marii Depresiuni din 1930, au apărut Penny Restaurants, localuri care câștigă prin volum și nu neapărat prin calitate. Etapa 3 nu va fi vizibilă pentru consumatori, dar mă aștept ca multe restaurante să facă exit către alți antreprenori sau lanțuri de restaurante.

 

Cosmin Măgureanu este co-fondator al platformei ialoc.ro, alături de Dragoș Badea, Emil Muthu și Marcel Preda. Proiectul a fost ințiat în urmă cu mai bine de trei ani și de atunci platforma dezvoltat relații cu peste 1000 de restaurante din toată țara.

Loredana Sandulescu

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

7 ore ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

7 ore ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

13 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

14 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

14 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

14 ore ago