Business Interviuri

Cosmin Cârstea, DP World: Investiții strategice în infrastructura românească

23 iul. 2024 4 min

Cosmin Cârstea, DP World: Investiții strategice în infrastructura românească

Reading Time: 4 minute

La jumătatea lunii mai, DP World, unul dintre cei mai mari operatori portuari din lume, a inaugurat terminalul multimodal de la Aiud, marcând o extindere semnificativă a investițiilor sale în România. Noua facilitate a absorbit un buget de 21 de milioane de euro și se alătură unei serii de investiții strategice ale companiei printre care și cea de 65 de milioane de euro în două noi facilități din portul Constanța, tot din luna mai. Despre cele mai recente investiții și planurile companiei ne-a vorbit Cosmin Cârstea, CEO al DP World România.

DP World a făcut recent investiții importante în portul Constanța și la Aiud. Care este strategia din spatele acestora?

Am anunțat inaugurarea unui terminal de 5 hectare, dedicat mărfurilor agabaritice. Această facilitate
nu doar că extinde capacitățile noastre logistice, dar și deschide noi oportunități pentru manipularea eficientă a unor volume mari de mărfuri. De asemenea, am prezentat noul terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO), o infrastructură esențială pentru gestionarea vehiculelor. Capabil să proceseze până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf, acest terminal reprezintă un pas semnificativ în consolidarea portului Constanța ca un nod logistic crucial pentru Europa.

În cadrul aceluiași eveniment, am anunțat și demararea unui proiect de extindere cu o nouă platformă multimodală, o investiție suplimentară de 50 de milioane de euro, care urmează să fie finalizată până în 2025. Aceasta va îmbunătăți semnificativ conectivitatea între diferitele moduri de transport – maritim, feroviar, fluvial și rutier – facilitând fluxul de mărfuri între Europa continentală și regiunile Mării Negre, Mării Nordului și Mării Adriatice.

În ceea ce privește evenimentul de la Aiud, DP World a marcat un moment important prin inaugurarea noului terminal multimodal, o investiție semnificativă de 21 de milioane de euro. Acest terminal, întins pe o suprafață de 8,2 hectare, nu doar că sprijină regiunea, dar și îmbunătățește conectivitatea între portul Constanța și piețele din Europa Centrală și de Est. Legătura directă cu portul Constanța, facilitată de un serviciu de transport feroviar pe ruta Constanța – Aiud, asigură un flux rapid și eficient al mărfurilor.

Noile facilități sunt proiectate să mărească fluxurile de marfă din țară cu aproximativ 2 milioane de tone anual, oferind României un avantaj competitiv semnificativ în comerțul european. În tot acest context, este important de reținut faptul că orice port, pentru a fi eficient, are nevoie de piețe bine dezvoltate în spate, un hinterland economic solid. Dacă discutăm doar la Constanța, mai puțin de 1% dintre containerele care trec prin terminal rămân aici, majoritatea fiind tranzitate mai departe spre restul Europei. Acest context a stat la baza dezvoltării de noi proiecte de către DP World în România, precum terminalele intermodale regionale din Dornești (2022) și Aiud. Aceste terminale, situate strategic, acționează ca centre de greutate, atrăgând și distribuind mărfurile într-un mod mult mai eficient și sustenabil, folosind transportul feroviar. De asemenea, terminalele regionale din Dornești și Aiud, realizate din profitul reinvestit al operării terminalului din Constanța, sunt o dovadă a încrederii managementului companiei mamă în echipa din România și în inițiativele de dezvoltare locale.

DP World a împlinit 20 de ani pe piața din România. Care credeți că sunt cele mai importante momente ale companiei în tot acest timp?

Activitatea a început efectiv în 2004, când o mică echipă de pionieri a început să transforme un terminal gol într-un hub logistic vibrant. Primele containere au sosit în aprilie 2004, marcând începutul unei noi ere pentru DP World în România și în Europa, dar și pentru portul Constanța. În doar trei ani, echipa a atins și depășit obiectivele stabilite, utilizând 100% capacitatea terminalului și crescând semnificativ volumele operate. Între 2004 și 2007, traficul a crescut rapid, depășind 700.000 de containere manipulate. În 2008, terminalul din portul Constanța a fost desemnat cel mai performant terminal din rețea, stabilind un record de aproape 750.000 containere operate.

Acestea clar sunt acele momente cheie cu care ne mândrim și care au determinat echipa să fie mai agilă, mai implicată, dar și care au stat la baza deciziei de a se investi constant în România. Totuși, un punct de cotitură a fost anul 2008, care a adus cu sine criza economică globală. Dar, chiar dacă o lume întreagă trecea prin criza economică și încerca să facă față provocărilor de tot felul, investițiile DP World nu s-au oprit. Până în 2019, am investit în total peste 100 de milioane de dolari în infrastructură și echipamente. În același an, am prelungit contractul de concesiune cu statul român pentru încă 30 de ani, deschizând calea pentru un nou program investițional care va totaliza peste 250 de milioane de dolari până în 2025.

Ce investiții ați realizat în tot acest timp?

În cei 20 de ani de activitate pe piața din România, DP World a realizat investiții semnificative care au transformat infrastructura logistică a țării și au consolidat poziția sa ca lider în comerțul european. De la începuturile noastre în 2004, am investit constant în dezvoltarea terminalului din Constanța, dar și în proiecte noi, inovatoare, în diverse zone ale țării. Unul dintre cele mai recente și ambițioase proiecte este extinderea terminalului din Constanța. Începând din 2019, am alocat resurse considerabile pentru modernizarea și extinderea acestuia, însă luna aceasta am marcat inaugurarea a două noi facilități. Astfel, am adăugat 16 hectare de platformă dedicată activităților de RO-RO și Project Cargo, iar acum suntem în plină desfășurare a lucrărilor pentru extinderea cu încă 12 hectare destinate activităților logistice. Aceste investiții, care depășesc 120 de milioane de euro, nu doar că măresc capacitatea terminalului, dar aduc și tehnologie de ultimă generație, cum ar fi scanere avansate pentru gestionarea traficului de mărfuri.

Care sunt planurile pe care le are compania în continuare pentru piața din România?

Viitorul DP World în România este marcat de ambiție și inovație, cu scopul de a transforma țara într-un hub central pentru comerțul european, într-un turn de control al Europei. Investițiile noastre viitoare sunt axate pe extinderea și consolidarea infrastructurii logistice, atragerea de noi fluxuri de comerț și implementarea unor soluții sustenabile și eficiente.

Unul dintre obiectivele noastre principale este să continuăm extinderea rețelei de terminale multimodale. Ne dorim să creăm o rețea robustă care să ofere servicii de logistică integrate pentru importatorii și exportatorii din diverse regiuni ale țării. Studiem oportunități de dezvoltare în vestul, estul și sudul României, precum și pe Dunăre. Recent, am primit numeroase propuneri pentru dezvoltarea de noi terminale multimodale, dar luăm deciziile strategic, asigurându-ne că acestea răspund nevoilor clienților noștri și contribuie la economia României.

Un alt proiect major este deschiderea unui centru de excelență pentru servicii în zona Balcanilor. Acest centru va facilita comerțul nu doar pentru România, ci și pentru țările din jur. În plus, planificăm extinderea diviziei de freight forwarding, care va coordona operațiunile logistice în opt țări din jurul României, consolidând astfel poziția țării noastre ca un nod logistic vital.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 385 (16 iulie – 16 septembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: