Via Transilvanica Interviuri

Cosmetice cu ingrediente din Banatul Montan

13 dec. 2022 7 min

Cosmetice cu ingrediente din Banatul Montan

Reading Time: 7 minute

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.

Dacă Crăciunul este despre împlinirea dorințelor și urări de ani tot mai buni„Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” tocmai despre asta vorbește! Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali adună într-o serie editorială specială, în Biz,  fiecare poveste de antreprenoriat care vorbește despre sperantă și determinare pe Via.  Până aproape de Ajun, trecem prin toate ținuturile unite de cărare, în căutarea unor povești antreprenoriale de succes care să-i inspire și pe alții.

Din Terra Banatica, Oana Frențiu spune povestea Doda Natural, producător artizanal de produse pentru îngrijirea pielii, bazate doar pe ingrediente naturale, plante și flori medicinale culese din Banatul Montan.

Oana Frentiu Doda Natural
Oana Frențiu, creatoarea Doda Natural, în gradina casei sale unde a creat și atelierul pentru fabricarea cosmeticelor

Ce presupune afacerea pe care o aveți?

Doda Natural se definește prin produse cosmetice naturale, mai precis, produse de îngrijire naturală a pielii. Aceste sunt produse simple, oneste destinate aceluia care caută imperfecțiunea naturii și nu perfecțiunea mașinăriilor.

De la ce vis a pornit afacerea?

Doda Natural este un concept născut din nevoia de sens.

Doda Natural spune povestea unui om care își găsește echilibrul prin lucru manual și natură. E o aventură autodidactă ghidată de valori precum onestitate, integritate, corectitudine, creativitate având credința că prin respect față de ceilalți și față de natură putem crea o lume nouă. 

Cum a pornit afacerea și ce a fost cel mai greu în primele luni de existență?

Totul a pornit de la un săpun. Într-o zi am căutat o variantă de a înlocui clasicul gel de duș în recipient de plastic. Mă infiora cantitatea de plastic de la mine din baie. Mi-am propus să mă documentez să văd cum se face un săpun turnat la rece și nu prin fierbere cum făceau în trecut toate buniciile și mamele noastre. Bucuria micii mele afaceri este că ea nu am pornit cu ideea unui brand, ci s-a dezvoltat organic. Primul săpun a ieșit bine, al doilea și mai bine iar încet încet prietenele mele cărora le făceam cadou aceste săpunuri au început să îmi sugereze să le vând ba chiar mai mult au început să îmi recomande alte produse pe care le-ar folosi. Deodorantul natural, uleiul pentru masaj au fost printre primele recomandărI, mi-este foarte drag să pot spune că întreaga gama de produse Doda Natural a fost creată în colaborare cu o mână de oameni care mă susțin. Marile branduri au oameni plătiți pentru cercetare, co-creation și testare. În cazul Doda Natural tot ajutorul a fost oferit cu mare drag de mica comunitate de oameni care mă urmăresc, mă susțin și împărtășesc aceleași valori cu mine.

Doda natural a început ca o pasiune care urmărea să creeze produse 100% naturale de îngrijire a pielii dar care în acelaș timp trebuiau să fie etice și sustenabile.

Momentul cel mai greu a fost trecerea de la pasiune la o afacere. Sunt multe momente de deznădejde, momente de incertitudine, de instabilitate financiară și fluctuații de cash-flow. Antreprenoriatul învățat din mers vine cu plusuri și minusuri. Pe de-o parte neavând un plan de afaceri bine stabilit nu a trebuit să lupt cu presiunea pe care un asemenea plan poate să o aducă cu el dar pe de altă parte inexistența unui plan de afaceri a dus la acele momente de incertitudine pe care le menționam mai devreme.

Ce produse oferiți și cum pot ajunge consumatorii la ele?

Produse de îngrijire naturală a pielii care pot fi achiziționate de pe www.dodanatural.ro.

Ce au ele unic?

Doda Natural susține o îngrijire curată a pielii bazată doar pe ingrediente naturale, plante și flori medicinale culese cu responsabilitate din Banatul Montan.

Produsele Doda Natural folosesc numai ingrediente derivate din natură, care te ajută să îți menții pielea sănătoasă, fără ingrediente toxice adăugate, cum ar fi coloranți chimici sau parfumuri.

Săpunurile Doda natural nu conțin ulei de palmier.

Întreaga linie de produse Doda Natural utilizează numai ambalaje durabile și reciclabile.

Produsele sunt testate doar de prieteni.

Întreaga linie cosmetică este realizată cu grijă și respect pentru natură.

Fiecare produs este fabricat de o singură persoană.

Loturile sunt mici, tăiate manual și etichetate manual.

Pentru că vorbim de manufactură și deși urmăresc de fiecare dată aceași rețetă,  fiecare lot este unic.

Nu în ultimul rând, fiecare produs conține cel puțin un ingredient care este produs de alți antreprenori locali. Îmi doresc să facilităm crearea de alianțe durabile pentru a crește rețeaua de producători la scară mică.

Care sunt principalele provocări întâlnite până acum?

Provocările afacerii mele sunt similare cu ale oricărei alte mici afaceri de producator la scară mică- constanța furnizorilor, serviciile de curierat, constanța vânzărilor și așa mai departe dar cred că cea mai mare provocare a unei afaceri mici este să reușească să supraviețuiască incertitudii lumii în care trăim.

Pandemia, războiul din Ucraina sunt cele mai recente evenimente și poate cele care au avut un impact semnificativ asupra tuturor. Orice incertitudine la nivel național sau global se regăsește imediat în comportamentul consumatorului, iar în orice moment de criză tindem să ne limităm la esențial, cosmeticele naturale fie ele și etice și sustenabile dispar din lista de priorități.

Cum ajută drumul care unește, Via Transilvanica, dezvoltarea afacerii? Ce speranțe aveți de la aportul adus de Via?

Întâlnirea mea cu Via Transilvanica este una pur întâmplătoare dar care primește semnificație cu o analiză mai atentă. Produsele mele sunt inspirate din natură și nu orice natură ci natura Banatului montan, zona unde am ales să trăiesc.  Am adoptat denumiri locale pentru unele din lumânările mele parfumate pentru că sunt locuri prin care eu îmi petrec zilele și generează idei creatoare dar și pentru că îmi doresc ca prin produsele mele să promovez Banatul Montan. Mi-aș dori ca tot mai mulți oameni să trăiască Banatul Montan așa cum il văd și trăiesc eu.

Așadar, devine evidentă intersecția dintre Via Transilvanica și Doda Natural, ne dorim ca tot mai mulți oameni să decopere Banatul.  Cred în alianțe durabile cu alți actori locali/naționali care împartășesc valori comune, sunt convinsă că orice țel măreț devine mai tangibil, împreună.

 Nu este oare Via Transilvanica drumul care unește?

Care a fost cea mai importantă realizare din 2022?

Fiecare pas făcut inainte este important. Fiecare schimbare în mai bine este o realizare importantă.

Pentru 2022, bucuria cea mai mare mi-a adus-o achiziționarea unor aparate care să mă ajute în eficientizarea unor procese și asigurarea aceluiași standard de calitate.

Ce v-ați dori să vi se întâmple în afacere, anul viitor?

Tind să visez cu ochii deschiși dar atunci când îmi propun încerc să îmi propun lucruri tangibile pentru a mă bucura de proces și de a-mi acorda timpul de acomodare cu schimbările pe care mi le propun. Afacerea mea este one woman show astfel orice schimbare cât de mică poate avea repercursiuni mari asupra întregului proces. Pe anul viitor, îmi propun maxim 15 colaborări cu magazine din țară care să îmi vândă produsele.

Dacă ați putea să o luați de la 0 cu această afacere, ce v-ar plăcea să știți și să faceți diferit în primele luni de activitate?

Antreprenoriatul în România este asociat adeseori cu un soi de curaj, fie că este ca în cazul meu o călătorie autodidactă fie că este pur și simplu o idee de afaceri, la noi trebuie să ai curaj.

Înțeleg perfect de ce este nevoie de acest curaj, dar nu îl găsesc firesc.

Antreprenoriatul este tabu în societatea noastră, este elefantul din cameră despre care vorbești doar dacă ai curaj. Mi-aș dori ca generațiile următoare să fie învățate că a avea o idee pe care o transpui intr-o mică afacere nu înseamnă numai faliment și pierdere de bani și timp. Educația antreprenorială este la fel de importantă ca și biologia și aritmetica.

Așadar, cred că mi-ar plăcea să fi știut mai multe despre lucuri practice entități juridice, contabilitate, cum gestionezi o afacere- de la rapoarte de producție, cost de producţie sau chiar mai mult calcularea ratei de profit pe fiecare produs în parte. Una din cele mai mari greşeli ale mele, pentru că vedeam acest lucru ca o pasiune, a fost să nu îmi calculez orele de muncă în costul de producţie.

Ce am învățat eu este că prin eșecuri înveți și că o poți lua oricând de la capăt și că niciodată nu este prea târziu să faci ce vrei să faci.

Aleg să văd tot timpul partea pozitivă dar nu pot să nu sancţionez societatea românească pentru lipsa de suport oferită producătorilor la scară mică.

Care sunt lecțiile de business învățate până acum și pe care le-ați transmite și altor antreprenori de pe Via Transilvanica?

Am în minte filmul „Touching the Void” (Pe culmile neantului) care este descris de New York Post așa- „După escaladarea pentru prima dată a muntelui Siula Grande, de 6300 m, alpiniştii Joe Simpson şi Simon Yates s-au confruntat cu cea mai mare provocare de până atunci: coborârea muntelui. Dar când Simpson îşi fracturează piciorul în urma unei căzături cumplite, şi cei doi prieteni sunt separaţi de o serie de ghinioane, călătoriile lor individuale devin “o incursiune în experienţele extreme pe care nu trebuie să o ratezi”. Chiar dacă este un spoiler pentru cei care nu au văzut filmul pentru mine supraviețuirea lui Joe Simpson este similară de cum văd eu business-ul în România.

Joe, este singur în munte cu un picior fracturat cu șanse aproape nule de supraviețuire și ce face el cu situația în care se află?

Nu își pierde cumpătul gândindu-se la țelul final care este departe de a fi realizabil ci împarte drumul pe care știe că îl are de parcurs în bucăți mai mici, tangibile. Are un ceas și multe țeluri mai mici, în acea călătorie are parte de succese dar și de dezamăgiri cumplite, trăiește un rollercoster emoțional dar în niciun moment nu se gândește să abandoneze. El supraviețuiește ca prin miracol în vreme ce nimeni altcineva înafară de el nu credea posibil.

Ce alte mici afaceri de pe Via Transilvanica mai cunoașteți și le recomandați?

RoMountainBike, veţi zice că îi recomand pentru că sunt bănățeni de ai mei dar recomandarea mea este una reală. Multe din locurile incredibile ale Banatului Montan nu le-as fi descoperit singură, împreună cu băieții de la RoMountainBike am călătorit pe bicicletă în Banat simțindu-mă în altă țară. Ei au abilitatea de a-ți arată ce se ascunde chiar în fața ochilor noștri facând orice călătorie o experiență. Tururile lor cu bicicletele electrice nu sunt numai despre biciclit sunt despre a descoperi varietatea peisajului în Banatul de munte, diversitatea culturală, lingvistică și de ce nu culinară.

Antreprenorii de pe Via Transilvanica. Un altfel de colind

„Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” este proiectul Cronicari Digitali dedicat poveștilor antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee, și pe care, acum oamenii simt că își pot pune mai bine, în practică, propriile aspirații. 

Până la Crăciun, în Biz, veți putea citi poveștile din toate ținuturile: Terra Dacica, Terra Romana, Terra Banatica, Terra Siculorum, Terra Saxonum, Ținutul de Sus și Bucovina.

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.
Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: