Sunt șanse mari ca smartphone-ul pe care-l folosești, televizorul la care te uiți, ecranul laptopului pe care îl folosești și șanse rezonabile ca mașina pe care o conduci să fie produse de o companie din Coreea de Sud.
Este incredibil cum o țară relativ mică are un impact global atât de mare, fiind pe locul 12 între economiile lumii și a treia din Asia, după giganții China și Japonia. Alături de Singapore, Hong Kong și Taiwan, Coreea de Sud a făcut parte din grupul celor patru tigri asiatici care, începând din anii ’60 și până în anii ’90 au trecut printr-o industralizare rapidă și au avut creșteri economice anuale de cel puțin 7%.
Vorbim despre miracole economice și tigri asiatici de parcă toate acestea s-ar fi întâmplat ca prin magie, dar uităm de multe ori munca, disciplina și perseverența din spatele acestora. Coreea de Sud venea după un război cu nordul comunist, dar a decis să profite din plin de pacea care a urmat pentru a construi o economie orientată spre modernizarea țării și spre piețele externe.
Am avut șansa să vizitez o dată Coreea de Sud, în 2008, și am fost fascinat de împletirea acestei modernizări și a tehnologiei de ultimă oră cu tradițiile seculare. Într-o casă tradițională în care am participat la ceremonia ceaiului și am gustat dulciuri simple din pastă de orez făcute chiar în fața noastră fără cea mai mică urmă de tehnologie trona un televizor plat uriaș – la acea vreme o plasmă, LCD-ul abia făcea primii pași.
Coreea de Sud este țara cu cea mai mare viteză de internet (da, mai mare chiar și decât în România), cu cea mai bună acoperire 4G din lume și unde cei mai buni jucători de e-sports sunt superstaruri. Dar tradițiile sale culinare sunt în centrul unei adevărate revoluții gastronomice pe plan global, în condițiile în care tot mai mulți chef-i sunt fermecați de ingredientele și rețetele coreene. Chiar eu am fost fascinat de kimchi, varza fermentată picantă omniprezentă în restaurante. Și mai uimitor era faptul că sud-coreenii aveau acasă frigidere speciale doar pentru kimchi – tehnologia venea în sprijinul tradiției.
Dincolo de tehnologie, mașini, nave și oțel, Coreea de Sud exportă cu tot mai mult succes cultură. În muzică, fenomenul K-Pop generează venituri uriașe, aducând în același timp beneficii imense de imagine statului asiatic. Cel mai popular grup, BTS, aduce în Coreea de Sud venituri anuale estimate la 5 miliarde de dolari, în timp ce doboară recorduri în topurile muzicale și pe YouTube. Filmele sud-coreene iau premii la marile festivaluri de profil, iar serialele au ajuns inclusiv pe micile ecrane de la noi. Toate acestea poartă și un nume – Hallyu (valul coreean). Iar statul coreean încurajează activ exporturile culturale pentru a proiecta așa numita „soft power” la nivel global.
Vom descoperi noi fațete ale acestei țări fascinante la sfârșitul lunii noiembrie, când echipa Biz se mută la Seul, pentru a zecea ediție a proiectului Biz World. Pregătiți-vă pentru interviuri și reportaje de la fața locului prin care vom explora impactul global al Coreei de Sud asupra lumii, dar și influențele sale asupra economiei României.
Biz Coreea este o ediție specială The Samsung Experience. Partenerii ediției sunt Samsung și Air France KLM.
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…