Stiri

Copiii văd mai multe reclame de tip pop-up și sunt mai afectați decât adulții

Reading Time: 4 minute

În lumea digitală de astăzi, reclamele sunt practic inevitabile. De la reclame pop-up zilnice până la postări șirete ale afiliaților pe conturile dvs. de social media preferate, suntem bombardați în mod constant cu mesaje de marketing direcționate care promovează produse și servicii – iar copiii nu fac excepție.

În timp ce publicitatea poate fi un instrument puternic pentru afaceri, impactul ei asupra minții tinere este adesea subestimat și trecut cu vederea. Cercetările arată că, datorită raționamentului lor critic în curs de dezvoltare, tinerii sunt mai influențați de aceste reclame decât adulții. Și, când vă gândiți că un adolescent petrece, în medie, peste 8,5 ore pe zi uitându-se la ecrane, vă puteți imagina cum crește numărul de reclame pe care le vede.

Această expunere poate duce la mai multe probleme dacă nu este gestionată și discutată corect, giganții tehnologiei resimțind o presiune generală pentru a interzice în întregime reclamele care vizează copiii.

Dar care sunt riscurile asociate cu persoanele mai tinere care sunt expuse în mod regulat la acest tip de mesaj direcționat, indiferent dacă sunt conștienți de asta sau nu? Le explorăm mai jos.

Normalizarea comportamentelor inadecvate

Unul dintre cele mai evidente riscuri este expunerea copiilor la conținut, produse și servicii neadecvate. Fie că este vorba de material pentru adulți sau conținând scene de violență, expunerea la aceste tipuri de conținut promovat, chiar și la nivel subconștient, poate normaliza aceste comportamente și poate crea o percepție deformată asupra a ceea ce este sau nu adecvat.

Cercetările sugerează că expunerea prelungită la acest tip de material poate avea un impact asupra dezvoltării cortexului prefrontal al creierului și poate duce la o agresivitate crescută și un comportament inhibitor, care rămâne prezent pe tot parcursul vieții și, o dată manifestat, poate crea situații periculoase de-a lungul timpului.

Percepții distorsionate asupra realității

Mesajele din reclame, pe care copiii tind să le accepte ad litteram, le pot modela percepțiile despre lumea din jurul lor. Odată cu creșterea influencerilor de pe rețelele sociale și a conținutului online curatoriat, reclamele prezintă adesea o versiune idealizată a realității care poate să nu reflecte complexitățile vieții de zi cu zi. De exemplu, prin folosirea software-urilor de editare a imaginilor, AI și aplicarea de filtre din abundență, tinerii pot fi expuși în mod regulat la o idee distorsionată despre cum „ar trebui” să arate, cum „ar trebui să mănânce”, cum „ar trebui” să se comporte și ce ei „ar trebui” să distribuie online.

Această distorsiune poate duce la așteptări de neatins, la o stimă de sine scăzută și la o înțelegere deformată a normelor din societate. Toate aceste elemente contribuie la creșterea tulburărilor de alimentație sau la anxietate, insomnie și depresie în rândul tinerilor. Părinții sau adulții responsabili trebuie să-i ajute pe copii să evalueze critic mesajele media și să dezvolte o perspectivă echilibrată.

Încurajarea obiceiurilor nesănătoase

Când scopul reclamelor este de a stimula vânzările, natura produselor sau serviciilor promovate este importantă pentru a determina modul în care acestea pot afecta obiceiurile de consum ale tinerilor.

De exemplu, peste 85% dintre adolescenți sunt expuși reclamelor de mâncare fast food pe Instagram, Facebook și Twitter. În mod îngrijorător, studiile arată că expunerea crescută la acest lucru se corelează direct cu un consum crescut de alimente cu conținut ridicat de sare, zahăr și grăsimi. Și nu numai reclamele alimentare nesănătoase sunt o problemă: alcoolul și produsele din tutun promovate ascuns pe diverse platforme pot duce la dezvoltarea de obiceiuri proaste.

Achiziții în aplicații mobile și riscuri financiare

Capacitatea de a achiziționa noi jetoane, puncte, arme etc. în aplicațiile de jocuri mobile a deschis o nouă cale pentru agențiile de publicitate de a viza copiii. Deși aceste achiziții pot părea inofensive la început, ele se pot aduna rapid, ceea ce duce la taxe substanțiale pentru părinți sau oricine plătește factura.

Caracteristicile speciale ale jocului, modificările și monedele virtuale îi atrag pe copii să cheltuiască bani reali în aplicații, de multe ori fără să înțeleagă pe deplin implicațiile financiare. Au existat chiar și cazuri de cheltuieli extreme în care un copil a cheltuit 16.000 USD din banii părinților săi, fără ca aceștia să știe, pentru achiziții în aplicație. Indiferent de banii cheltuiți în aceste tărâmuri online, orice rezultat financiar suplimentar poate pune presiune pe bugetul familiei și chiar poate duce la tipare nesăbuite de cheltuieli mai târziu.

Riscuri de securitate și confidențialitate

Unele reclame la care pot fi expuși copiii pot prezenta riscuri semnificative de securitate și confidențialitate. Acest lucru se poate realiza prin anumite bannere, imagini sau microsite-uri, create de criminali cibernetici, care conțin programe malware sau facilitează escrocherii de tip phishing, punând în pericol dispozitivele copiilor și informațiile personale. Între timp, chiar și companiile de renume pot efectua urmărirea excesivă a anunțurilor care pot compromite confidențialitatea copiilor, ducând la colectarea de date sensibile fără consimțământul părinților.

Protecția împotriva acestor riscuri necesită măsuri solide de securitate cibernetică și supraveghere parentală. Instrumentele de control parental pot fi extrem de valoroase aici, dându-le părinților și tutorilor posibilitatea de a gestiona ce aplicații pot fi descărcate și ce site-uri web pot fi accesate.

Cum putem sprijini tinerii să perceapă reclamele într-un mod obiectiv și critic?
Deși riscurile pot părea descurajante, există multe lucruri pe care părinții și tutorii le pot face pentru a-i proteja pe copii de impactul negativ pe care îl poate avea expunerea la reclame. A fi proactiv în oferirea de sprijin și conștientizarea riscurilor în curs de desfășurare poate ajuta părinții și îngrijitorii să rămână cu un pas înaintea acestei părți inevitabile a vieții de zi cu zi.

Conversații deschise

Dialogul deschis și comunicarea joacă un rol crucial în dezvoltarea alfabetizării și rezilienței digitale. Discutarea potențialelor pericole ale reclamei poate oferi tinerilor posibilitatea de a face alegeri informate cu privire la modul în care primesc și interpretează reclamele. Cu această cunoaștere și înțelegere, tinerii pot fi mai pregătiți pentru a respinge realitatea distorsionată și comportamentele nesănătoase din reclamele pe care le văd.

Instrumente și resurse

Pe lângă dialogul deschis, software-ul de control parental poate servi ca un instrument valoros în gestionarea experiențelor online ale copiilor. Soluții precum ESET Control Parental pentru Android oferă blocarea aplicațiilor, filtrarea web și gestionarea timpului de utilizare, permițând părinților și tutorilor să adapteze mediul digital al copiilor la nevoile și preocupările lor specifice. Folosind aceste instrumente alături de comunicarea proactivă, părinții pot crea un mediu online mai sigur pentru copiii lor.

Influența reclamelor asupra bunăstării copiilor nu poate fi exagerată. De la promovarea conținutului îndoielnic până la prezentarea de riscuri financiare, de securitate și de confidențialitate, reclamele reprezintă multiple pericole pentru mințile tinere. Cu toate acestea, cu o supraveghere vigilentă a părinților, o comunicare deschisă și garanții tehnologice adecvate, părinții și tutorii pot contribui la atenuarea acestor riscuri și pot oferi copiilor lor puterea de a naviga în lumea digitală în siguranță și în mod responsabil.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Philips Avent lansează inițiativa „Share the Care”, prin care mamele să resimtă mai puțină presiune, după naștere

Philips Avent ia atitudine pentru a înlătura vechile mentalități, conform cărora mamele trebuie ”să facă totul” singure. Apelul vine ca…

2 zile ago

Samsung Galaxy Fold și  Samsung Galaxy Flip, seriile care redefinesc gândirea sustenabilă

Când ești lider într-un domeniu, mai ales cum este cel al telefoanelor mobile, provocările sunt pe măsură. Când pare că…

2 zile ago

Mirela Costiuc, Zentiva: Totul pentru oameni

În ultimul an, Zentiva a construit o strategie ambițioasă de resurse umane, redefinind misiunea, valorile și cultura companiei. Mirela Costiuc,…

2 zile ago

Transalpina Fest a ajuns la a șasea ediție

Pe 28 și 29 iunie, line-up-ul Transalpina Fest 2024 combină numele consacrate ale rockului, precum Compact, Kripton, Zdob și Zdub,…

2 zile ago

Caravana Metropolis revine la Tulcea cu cinema în aer liber, între 9 și 14 iulie

Cinematograful itinerant Caravana Metropolis – cinema în aer liber se oprește și în acest an la Tulcea, în spațiul de…

2 zile ago

Skanska măsoară gradul de satisfacție al rezidenților clădirii Equilibrium 1

Aflat la a patra ediție, sondajul “Office life experience” s-a derulat în clădirea Equilibrium 1 în luna mai 2024 și…

2 zile ago