COPERA – construcție de brand pentru proiecte frumoase aflate la început de drum
Reading Time: 6 minuteCOPERA Branding este un start-up dedicat și special gândit pentru mediul antreprenorial din România, un program de branding participativ adaptat și adresat antreprenorilor români care își doresc să participe în mod direct și activ la construirea brandurilor.
Programul este fondat de către Dana Nae Popa, antreprenor de 17 ani și cu 20 de ani de experiență în comunicare și Laura Iane, specialist în comunicare vizuală cu peste 18 ani experiență, cu care Biz a vorbit în detaliu despre detaliile proiectului, lansare, cum va funcționa, dar și despre mituri și putere și creativitate în antreprenoriat. Cele două rămân în continuare și la agenția Pastel, unde își păstrează funcțiile.
Ce v-a determinat sa lansați business-ul?
Laura Iane: Poți să spui multe lucruri negative despre România. Ar fi o conversație destul de lungă despre ce nu merge, despre ce nu s-a făcut, despre cât de rău stăm la x și y. Dar mă bucur că felul în care am crescut m-a obligat să mă uit la lucrurile bune și să mă agăț de ele în așa fel încât să rămân aici și să cresc în continuare.
Mi-am dorit tot timpul să construiesc ceva aici, cât pot eu de bine. Și nu doar singură. Împreună cu alți oameni. Pentru că România are niște oameni extraordinari. Parte din ei au făcut niște proiecte extraordinare. Proiectele lor merită mai mult decât un logo luat de pe o bancă de imagini sau făcut pe genunchi de cineva care știe nu știu ce aplicație. Merită un brand pe măsura lor.
Dana Nae Popa: În România zilelor noastre se deschid mai multe firme ca niciodată. Pe mine mă bucură foarte mult acest lucru și mi-aș dori să devină toate povești de succes.
Eu cred că antreprenoriatul va ajuta România să evolueze cu adevărat și mai cred că cei care aleg să rămână sau revin în țară și deschid business-uri, sunt cei care ajută la păstrarea cu demnitate a țării pe harta Europei moderne.
Lucrez în comunicare de aproape 20 de ani. Am lucrat cu și pentru zeci de branduri din domenii diverse. Locale sau internaționale. Mi-a plăcut să fiu aproape de românii care pornesc la drum cu zvâc, cu o idee, cu o poveste. M-a fascinat mereu să aflu cum au pornit antreprenorii cu care am lucrat o afacere, care a fost momentul în care s-au decis să facă asta și unde vor să ducă ideea lor. Și, cel mai important, mi-a plăcut și m-a onorat să fiu parte din aceste povești și să văd cum ajutorul oferit de mine împreună cu echipa mea era unul real pentru antreprenorii cu care am colaborat.
De ce această poziționare la COPERA?
Laura Iane: Tot ce înseamnă content pentru învățare a crescut enorm. Platformele de genul acesta sunt pline de specialiști care îți explică cum să gândești un nume, cum să îți construiești un logo, un brand. Dar alta este când stai la aceeași masă cu designer-ul și co-creezi. Ești acolo, în proces. Pui întrebări. Înțelegi limbajul vizual mai bine. Alegi în cunoștință de cauză. Și contribui pe bune la brandul tău.
Eu am visat ca antreprenorii să fie mai bine echipați pe bucata aceasta de branding. Să înțeleagă procesul – de la poziționarea brandului la tipul de literă ales.
De ce considerați că atunci a fost momentul propice?
Laura Iane: Într-o lume în care poți să îți faci un logo cu un prieten cu un buget super prietenos, cu A.I.-ul într-un timp super scurt sau cu o companie care cere un buget cât o garsonieră (în București), noi ne-am gândit că ar fi momentul să poți să îți construiești un brand ca la carte într-un proces de co-creație prin care să înțelegi fiecare pas și să iei deciziile corecte în toate etapele cheie ale proiectului. Și să fie 100% despre tine și ideea ta de business.
Cărui tip de antreprenor vă adresați și cum îl abordați?
Dana Nae Popa: Programul COPERA se potrivește pentru:
Antreprenorul de start-up. Are o idee și pentru ea este în stare să mute munții. Vrea să lucreze cu oameni care îi înțeleg visul și să pună la fel de multă pasiune.
Antreprenorul care vrea un rebranding. Simte cumva că piața a evoluat și că logo-ul și identitatea sa au rămas în urmă. Caută pe cineva care să înțeleagă ce a construit până acum și care să poată să păstreze ce e bun, dar într-o formă nouă.
Antreprenorul neobosit. Își dorește o linie nouă de business drept urmare vrea o declinare a actualei identități sau un logo complet nou pentru un produs/serviciu complet nou.
Ce înseamnă că este un proces colaborativ 100%?
Laura Iane:: Sunt conștientă că sunt două tabere aici. Sunt cei care le spun antreprenorilor că nu e bine să te bagi – că de aceea apelezi la un designer sau la o echipă de comunicare – că ei știu mai bine și sunt obiectivi, specialiști, și antreprenorul oricum nu are timp pentru asta, că are multe pe cap, ș.a.m.d. Dar noi vrem să invităm antreprenorii în proces. Pentru că sunt și cei care vor să fie acolo. Care își fac timp să fie acolo.
La fiecare pas. COPERA este pentru așa zișii „control freaks”. Pentru antreprenorii care vor să decidă tot. De la numele brandului, culoarea logo-ului, la ce pahare au în sala de conferințe. Pentru cei care vor să înțeleagă procesul, să învețe principii de comunicare, să se echipeze bine și să construiască brandul împreună cu specialiștii în comunicare.
Dana Nae Popa: De multe ori, de la idee la înființarea unei firme nu trece prea mult timp, iar antreprenorilor nu le place să piardă timpul. De aceea, procesul pe care noi l-am gândit și pregătit este unul adaptat și echilibrat atât cu viteza în care își doresc antreprenorii să se întâmple lucrurile, cât și cu realitatea de lucru.
Faptul că vom lucra împreună va transforma procesul într-unul suplu și eficient. Din discuțiile pe care le-am avut cu antreprenorii, un termen mediu rezonabil în care se așteaptă să se întâmple un astfel de proces nu ar trebui să fie mai mare de o lună. Astfel, am construit totul pornind de la o serie de 4 module, care se întind susținut, pe parcursul unei luni: strategie, nume și slogan, logo, manual de brand + branding personal.
Pentru fiecare modul, COPERA pregătește documente de lucru. Pe baza acestor documente, lucrăm cot la cot cu antreprenorii, în ședințe comune, de tip workshop, facilitate de noi.
Care sunt avantajele în a lucra cu antreprenori?
Laura Iane:: Eu cel mai mult apreciez capacitatea de a se decide rapid. Sunt asumați și se mobilizează foarte repede.
Dana Nae Popa: Sunt implicați, le place să viseze și să construiască, iar când faci parte din povestea lor simți un mare avânt de energie personală și profesională.
Care ați spune ca sunt principalele mituri in ceea ce privește colaborarea cu antreprenorii?
Laura Iane:: Se spune că oamenii care nu au studii în zona de creație, nu sunt creativi. Antreprenorii sunt extraordinar de creativi și au multe idei foarte bune. În procesul de lucru, ei învață de la mine, dar și eu de la ei.
Dana Nae Popa: Un mit destul de întâlnit despre antreprenori este că nu au răbdare, dar eu cred că adevărul este că ei nu au timp de pierdut. Se mai spune și că se răzgândesc repede și trec de la una la alta, dar cred că privirea de sus îi face să fie așa.
Care sunt principalele cerințe ale antreprenorilor, când este vorba de comunicare, din experiența voastră de până acum?
Laura Iane: Cred ca nevoia de a înțelege de ce fac ce fac e o cerință clară. De când lucrez în domeniu, oamenii care au vrut să înțeleagă ce primesc de la mine, cei care au cerut să înțeleagă un pic de strategie, niște noțiuni de design și comunicare, gândirea din spate, sunt cei care au luat decizii mai bune pentru business-ul lor. Căci despre asta e vorba. Cu cât înțelegi mai bine procesul, alegi mai bine, ești mai mulțumit de rezultat. În plus, știi să ceri mai bine.
Dana Nae Popa: Comunicarea însemnă o investiție pentru antreprenori, de aceea, inevitabil, una dintre principalele cerințe este legată de rezultatele pe care aceasta le produce în business.
De ce considerați că este atât de importantă această etapă de educare a antreprenorilor?
Laura Iane: Educația este baza oricărui demers. Indiferent în ce etapă a vieții te afli. Poate să facă diferența între o decizie bună și una care te ține pe loc. Între un proiect reușit și unul care nu a prins aripi. Poate să facă diferența între o greșeală utilă, și una care nu te-a învățat nimic.
Ce trebuie neapărat să știe daca vor să lucreze cu voi?
Dana Nae Popa: Că viitorul lor brand are nevoie de ei și de noi. Dar și că, la final, satisfacția de a fi participat la întreg procesul le va da siguranța că vor avea un brand pe măsura ideii lor de business.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz