Interviuri Business

Contribuția României la viitorul fără fum

22 nov. 2021 6 min

Contribuția României la viitorul fără fum

Reading Time: 6 minute

Philip Morris International (PMI) a anunțat investiții suplimentare de peste 100 de milioane de dolari în fabrica sa din România, în a cărei modernizare a investit deja 500 de milioane de dolari în ultimii cinci ani.

Am discutat cu Joao Brigido, noul Manufacturing Director al fabricii Philip Morris România, despre rolul pe care îl are România în cadrul strategiei globale a companiei de a înlocui țigările cu produse de risc redus și de a crea viitorul fără fum.

Care sunt prioritățile mandatului dvs. la conducerea fabricii Philip Morris din România?

România are un rol important în strategia Philip Morris International (PMI) de a construi un viitor fără fum și mă bucur că fac parte din această strategie în calitate de director al fabricii din Otopeni. Atât la nivel internațional, cât și local, suntem hotărâți să înlocuim țigările cu alternative mai puțin dăunătoare, fundamentate științific, într-un timp cât mai scurt, în benefi­ciul celor care fumează, al celor din jurul lor și al sănătății publice.

Începând din 2017, Philip Morris International (PMI) a investit aproape ­500 de milioane de dolari în unitatea de producție din Otopeni, ceea ce a transformat-o dintr-o fabrică de țigarete într-o fabrică de ultimă generație care produce consumabile pentru IQOS, dispozitivul care încălzește tutunul dezvoltat de PMI. Îmi propun să duc mai departe acest proiect. Investițiile în fabrică vor continua și în 2022-2023, când PMI va aloca suplimentar peste 100 de milioane de dolari, așa că una dintre responsabilitățile mele va fi implementarea planului asociat acestor investiții.

O altă prioritate este aceea de a deveni o fabrică neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2024. S-au făcut deja mulți pași foarte importanți în această direcție, dar mai sunt câteva măsuri de pus în aplicare. Voi menționa pe scurt câteva dintre lucrurile pe care le-am făcut: niciun deșeu generat de activitățile de producție din fabrica Otopeni nu ajunge la groapa de gunoi (70% din deșeuri sunt reciclate extern și 30% sunt utilizate pentru producerea de energie), avem două stații de epurare a apelor uzate – una are standardul NTPA 001 și suntem în proces de actualizare a standardului celei de-a doua stații de epurare a apelor uzate de la NTPA 002 la NTPA 001.

Ca urmare a acestor măsuri, în 2020, am primit certificarea Alliance for Water Stewardship (AWS) – această certificare este solicitată voluntar de către companie pentru a verifica respectarea celor mai înalte standarde privind utilizarea sustenabilă a apei. O altă măsură care urmează să fie pusă în aplicare în perioada următoare este utilizarea biomasei pentru producerea energiei necesare pentru funcționarea fabricii, iar până când acest proiect va fi finalizat, derulăm mai multe proiecte care au ca obiectiv specific reducerea consumului de energie utilizată în procesul de producție.

Ce stil de management preferați?

În cariera mea și în toate funcțiile pe care le-am ocupat până acum în toate țările în care am lucrat, am încercat să construiesc echipe diverse, incluzive, ambițioase, cărora le place să-și asume riscuri calculate și ținte curajoase. Cred cu tărie în puterea unui grup divers de oameni de a lua cele mai bune decizii. Stilul meu de management reflectă acest spirit și pasiunea care stă la baza a orice facem.

Vreau să insuflu o atitudine de nemulțumire constructivă auto-întreținută în rândul echipei, care s-o ajute să livreze rezultate relevante pentru consumatorii noștri. Nimeni nu a realizat vreodată ceva extraordinar dacă nu a riscat.

Cum a evoluat fabrica din Otopeni și unde ajung produsele fabricate aici?

Joao Brigido Philip Morris Romania fabrica
Joao Brigido, Manufacturing Director al fabricii Philip Morris România

O să fac un scurt istoric al fabricii din Otopeni pentru a înțelege mai bine transformarea despre care vorbim. În 1993, Philip Morris International (PMI) a înființat un afiliat local în România, iar în 1997 a început construcția de la zero a fabricii din Otopeni – aceasta a fost finalizată în anul 2000. Timp de 17 ani, fabrica a produs țigarete din portofoliul Philip Morris International (PMI) pentru piața locală și export.

În 2016, PMI și-a anunțat angajamentul de a trece de la țigări la produse fără fum, iar în 2017, ca parte a procesului de transformare, compania a început să investească în fabrica din România pentru a o converti ­într-o unitate de fabricație a produselor cu risc redus. După 5 ani și aproape 500 de milioane de dolari investiți în retehnologizarea fabricii și transformarea activității, avem o fabrică de ultimă generație care produce consumabile pentru IQOS. Sunt mândru că fabrica noastă este una dintre cele opt din lume care produc acest tip de consumabile și una dintre cele doar trei din Uniunea Europeană (România, Grecia și Italia).

În prezent, 92% din producția fabricii este exportată în 54 de piețe de pe cinci continente, iar 8% acoperă consumul intern, unde Philip Morris România deține o cotă de piață de aproximativ 80% din categoria produselor din tutun încălzit.

În România, consumabilele pentru IQOS reprezentau 3,4% din piața totală a țigaretelor și a produselor din tutun încălzit, la nivelul celui de-al treilea trimestru al anului 2021. Iar în 2020, exporturile de bunuri aparținând grupei de produse „Alte tutunuri și înlocuitori de tutun” au fost de 669 de milioane de euro. Această grupă este constituită preponderent din produse din tutun încălzit, iar exporturile au crescut de aproape 20 de ori de la începutul investiției în transformarea­ ­fabricii din Otopeni. Mai mult, această ­categorie de produse se situează în top 5 produse agroalimentare exportate din România, depășind în anul 2020 valoarea exporturilor de semințe de floarea-soarelui. Și asta în contextul în care România este cel mai mare producător de semințe de floarea-soarelui din UE.

În procesul de transformare a ­fabri­cii, au fost create 300 de locuri de muncă, iar astăzi numărul total al angajaților a ajuns la peste 950. Angajații din fabrică au trecut ­printr-un proces de formare profesională, iar numărul total de ore contabilizate ca formare și „capability building” a depășit 400.000 în acești cinci ani de când au început investițiile. Formarea profesională și dezvoltarea angajaților sunt o componentă importantă a politicii noastre de resurse umane și a modului prin care ne-am propus să ne transformăm și ca angajator.

Care este rolul fabricii în strategia companiei Philip Morris International (PMI) de a înlocui țigările cu produse de risc redus?

Investițiile făcute deja de PMI și impactul pe care acestea le au arată clar importanța pe care România o are în cadrul strategiei globale. În prezent, peste 1 miliard de oameni din întreaga lume fumează țigări și, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, vor continua să existe peste 1 miliard de fumători și în 2025.

Vrem să le oferim acelor fumători adulți care nu renunță la fumat opțiuni mai bune și un plan realist. În această realitate nu putem ignora pur și simplu dovezile științifice convingătoare: acum sunt disponibile produse mai puțin dăunătoare, fundamentate științific, pentru fumătorii adulți care altfel ar continua să fumeze. Aceste produse, deși nu sunt lipsite de riscuri, sunt o alegere mult mai bună decât continuarea fumatului.

Angajamentul nostru este rezultatul mai multor ani de investiție în știință. Din 2008, am investit mai mult de 8,1 miliarde de dolari în cercetarea și dezvoltarea de produse fără fum care sunt o alternativă mai bună pentru fumătorii adulți care altfel ar conti­nua să fumeze. Transformarea fabricii din România este parte din această investiție pe care PMI a făcut-o pentru a ne transforma din temelii și a ne îndepărta de businessul cu țigarete.

Aveți programate investiții în fabrica de la Otopeni?

Pe măsură ce transformarea companiei continuă, și investițiile în România vor continua. Astfel, în perioada 2022-2023, peste 100 de milioane de dolari vor fi investite cu scopul de a dezvolta și mai mult capacitatea de producție și de a extinde portofoliul de produse, care va include consumabile pentru IQOS ILUMA, dispozitivul de ultimă generație lansat recent de PMI în Japonia.

De asemenea, investițiile vizează ținte strategice din domeniul sustenabilității – așa cum am menționat deja, ne propunem ca ­fabrica să neutră din punctul de vedere al amprentei de carbon până în 2024.

Cum vedeți viitorul industriei în care activați?

PMI și-a asumat o misiune ambițioasă și dificilă pentru industria tutunului, misiune care înseamnă și însușirea unei noi culturi, una care să ducă la schimbări pozitive în societate. Pentru noi, viitorul este fără fum – și ne-am stabilit un obiectiv curajos pentru anii următori: cel puțin 40 de milioane din fumătorii adulți actuali să fi trecut la produsele noastre fără fum până în 2025. Dacă îi adăugăm și pe cei care renunță definitiv la tutun și nicotină, estimăm că numărul fumătorilor de țigarete produse de PMI s-ar reduce cu 55 de milioane de persoane în acest interval de timp. Cu alte cuvinte, intenționăm să reducem rata fumatului de aproape patru ori mai repede decât obiectivul stabilit de OMS.

Datorită inovațiilor în știință și tehnologie, produsele fără fum există astăzi, iar un viitor fără fum este posibil. Dacă vom beneficia de sprijin din partea societății civile și de o reglementare adecvată, credem că vânzările de țigarete ar putea să devină istorie în multe țări, în decurs de 10 până la 15 ani.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: