Constantin Chiriac: Scena Digitală ne-a deschis orizonturile către noi categorii de public
Reading Time: 7 minuteSălile de teatru sunt mai mult goale de mai bine de un an, dar nu din lipsă de interes din partea spectatorilor. O lume pentru care interacțiunea dintre oameni este esențială a trebuit să caute soluții pentru noua realitate adusă de pandemie.
Contextul dificil a dus la apariția unui proiect care aduce teatrul mare în era online: Scena Digitală, care în primele câteva luni de activitate adunase deja, anul trecut, peste 3 milioane de spectatori.
Am stat de vorbă cu Constantin Chiriac, președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) și director general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, cel care a coordonat echipa proiectului Scena Digitală, despre provocările actuale și viitoare ale teatrului și culturii.
Cum a apărut ideea de a realiza Scena Digitală?
Scena Digitală s-a născut dintr-o nevoie a vieții. La începutul pandemiei, anul trecut, aveam deja planificat Festivalul Internațional de Teatru, cu un program care însemna 585 de evenimente din 75 de țări. Aveam aproape totul planificat în acel moment. Însă brusc n-am mai jucat. Aveam multe din spectacolele Teatrului Național la care se vânduseră bilete până în august.
Din 14 până în 21 martie am încercat să înțelegem ce se întâmplă și ce implicații vor fi. Am realizat în clipa aceea că fenomenul ne va afecta pe termen lung, astfel că am decis să folosim bogăția uriașă a festivalului, dar și a Teatrului Național, care atunci avea 121 de spectacole în repertoriu.
N-am dorit să nu lăsăm la o parte niciunul din spectatorii care cumpăraseră bilete și care își doreau să vină la spectacole, astfel că am început să difuzăm câteva din conferințele speciale ale festivalului, am inventat Fotoliul cu Povești și Poezie. Am hotărât în vară că tot ce vom produce să aibă o dublă dimensiune: un spectacol fizic și o formulă de a avea un spectacol online făcut după toate rigorile unui film (sunet și filmare la calitate foarte bună și subtitrare).
Care sunt provocările unui astfel de demers? Cum au primit actorii și regizorii proiectul?
Actorii sunt fericiți când lucrează, chiar dacă au avut și ei o perioada inițială de acomodare. În clipa în care actorii s-au trezit închiși acasă au folosit telefonul sau un aparat de filmat și au încercat să își caute spectatorii imaginari. Orice mare artist, în clipa în care repetă sau visează la noile roluri, are ca punct de referință spectatorii imaginari. Noi trebuie să facem această punte sensibilă între spectatorul virtual și real.
Suntem activi momentan în nenumărate spații de joc: Fabrica de Cultură, sala principală a Teatrului Național, Sala Studio. Alți actori filmează în diverse locații sau își pregătesc spectacolele lectură, one man show-urile, lucrează cu studenții. Este foarte multă efervescență la noi în echipă.
Aplauzele sunt și răspunsurile pe care le primim pe Facebook și Instagram. Reacțiile din mediul sunt complementare aplauzelor de la spectacolele pe care le prezentăm în săli.
Din punct de vedere tehnic, ne prezentăm cu toată complexitatea noastră teatrală, atât fizic, cât și online. Permanent îmbogățim și îmbunătățim aparatura de streaming, felul în care transmitem evenimentele astfel încât să ne racordăm și la restricțiile platformelor de social media. Ne dorim să dăruim tot ceea ce construim artistic la Sibiu.
Care au fost rezultatele obținute de Scena Digitală?
Am început Scena Digitală încurajați foarte mult de public. Până în luna iunie când urma să aibă loc în mod tradițional festivalul, toate spectacolele și evenimentele artistice pe care le-am prezentat online au adunat peste 3 milioane și ceva de spectatori. Un impact incredibil, dacă raportăm la viața teatrală a României, dar și la activitatea de zi cu zi a unui teatru. Un teatru poate să aibă în zilele de spectacole, maxim 400-600 de spectatori în cazurile cele mai bune. Când ne-au venit rapoartele cu primele cifre pentru anumite spectacole (peste 60.000 de spectatori online), ne-a fost clar că suntem pe drumul cel bun.
Scena Digitală ne aduce venituri constante, dar aș vrea să precizez faptul că scopul unui teatru nu este de a produce încasări. Ne bucurăm mult când biletele sunt vândute și publicul ne iubește, ne caută, este curios în legătură cu ceea ce facem și vrea să vadă spectacolele aduse în festival. Dar scopul unei instituții de cultură nu este în primul rând venitul, ci educarea publicului, bucuria întâlnirii, posibilitatea de a sărbători împreună, sub semnul creației. Importantă este relația pe care o dezvoltăm cu audiența noastră și impactul se vede în generații, aceștia sunt principalii termeni în care ne măsurăm activitatea.
Sunt românii dispuși să urmărească teatru online? Se poate schimba radical modelul de business, cu accent pe digital?
Teatrul a trecut prin întâmplări mult mai grele de-a lungul istoriei. Teatrul este probabil cea mai intensă, dar și cea mai trecătoare formă de spectacol, care va rezista multor schimbări generaționale, sociale, economice. Nu va apune niciodată forma de spectacol în care întâlnirea cu publicul este live.
Suntem singurul teatru din România care a dezvoltat un astfel de produs, Scena Digitală. Și unul din puținele din lume. În același timp, Scena Digitală nu este un surogat, ci manifestarea unei nevoi a Teatrului, aceea de a ne pune în valoare actorii și de inventa formule noi de exprimare pentru ei, diferențiindu-ne de tot ce înseamnă avalanșa de improvizație din mediul digital.
Încercăm să lucrăm pornind de la categoriile de public. Lucrăm pentru copii, pentru liceeni, studenți, adulți, grupuri țintă cât mai versatile, chiar și pe dimensiunea populară. Dincolo de toate, calitatea, emoția și posibilitatea de a aduce o poveste mai aproape de spectatorii noștri au fost fațetele la care ne-am raportat astfel încât să putem avea un proiect care se va dezvolta la nivel de țară. Chiar și pentru publicul din orașele care nu au teatre; dacă numărăm, sunt 20-30 în România cu săli de spectacole, în rest nu există săli sau cinematografe.
Scena digitală este un program pe termen scurt, mediu și lung, care ne-a deschis orizonturile către noi categorii de public, dincolo de granițele fizice ale unui teatru fizic.
Care sunt planurile Teatrului Național Radu Stanca din Sibiu pentru 2021?
Chiar dacă am dezvoltat Scena Digitală, pe parcursul acestei perioade ne-am încăpățânat să jucăm cu o treime sau chiar jumătate de sală. Sunt convins că pe viitor, tot ce înseamnă esența teatrului (întâlnirea nemijlocită dintre actori și public) va continua.
Bineînțeles că trebuie să învățăm din aceste provocări ale vieții și să le întâmpinăm cu soluții pentru a putea duce teatrul nostru către cei care nu au șansa să vadă spectacole. Multe orașe din România cu mai mult de 5000 de locuitori nu au o sală de spectacole sau nu au șansa de a vedea spectacole internaționale de teatru, dans, muzică, circ. Darurile noastre le aducem publicului și prin Scena Digitală, dincolo de orice graniță fizică sau impusă de contextul dificil prin care trecem la nivel mondial.
Cu oferta noastră extrem de bogată acoperim uniform atât spațiul fizic (atunci când ni se permite), cât și cel digital. Ne vom adapta în permanentă în funcție de contextul legislativ, așa cum a făcut-o și publicul nostru, care ne-a bucurat cu prezenta și în mediul online.
Am experimentat mult în această perioadă cu oferta noastră culturală. Elevilor de liceu, care au o programa școlară clară, am încercat să le transpunem textele în spectacole lectură sau virtuale. Am plecat de la tradițiile religioase și laice fără de care omul în forma lui autentică nu poate exista și am creat Tradiții to Go. Încercăm să construim oferta Scenei Digitale ca pe cea a unui fenomen cultural creativ și să oferim lucruri de calitate.
Scena naționalului sibian se deschide chiar din acest weekend, cu premiera Bookpink a Secției Germane. În paralel, încercăm să construim noul teatru, noul Centru de Congrese și Institutul de Cercetări, ca pe un obiectiv major pe care Primăria Sibiului și l-a asumat, toți cei care reprezintă dimensiunea politică în această regiune și din această țară, și care va aduce schimbări majore așa cum cultura, începând din anul 2000, a produs schimbări majore în această comunitate.
Proiectul de prefezabilitate a noii case a Teatrului „Radu Stanca” va fi gata luna aceasta. Sunt alocați de la Guvern la Primăria din Sibiu bani pentru studiul de fezabilitate și pentru competiția soluției arhitecturale a noului spațiu. Urmare a studiului de prefezabilitate va fi consultarea publică și apoi această competiție atât de importantă. Sperăm la sprijinul în continuare al structurii care a făcut proiectul de prefezabilitate, ARUP, în așa fel încât să existe o continuitate, o siguranță, a profesioniștilor care vin și ni se alătură în tot ce înseamnă această mare aventură vizionară de a construi la Sibiu acest teatru nou, Centru de congrese și Institut de cercetare.
Cum va arăta ediția din acest an a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu?
Festivalul Internațional de Teatru va avea în acest an poate cea mai complexă formă de până acum. Vom construi speranța împreună cu spectatorii, actorii, artiștii invitați. Am mutat festivalul între 20-29 august, suprapunându-ne cu Festivalul de Teatru din Edinburgh. Am fost nevoiți să facem acest pas pentru că vrem să avem în mod cert o ediție fizică, să folosim spațiile tradiționale de joc, să jucăm în biserici, piețele mari și mici, la Fabrica de Cultură, pe marea pietonală, acolo unde publicul s-a simțit atât de bine pe parcursul celor 27 de ediții de până acum.
Vom avea astfel o formulă hibridă, în care spectacolele pe care le vom juca în săli vor fi retransmise online în spații adiționale în România și în lume, în direct. Vom avea alte spectacole în direct de la prietenii noștri care nu vor putea ajunge la Sibiu, dar vor juca special pentru noi în spațiile lor, la ore speciale, din Marea Britanie, Japonia, Franța, Germania, Statele Unite.
Toate celelalte evenimente FITS vor avea formulă hibridă: Bursa de Spectacole, unde vor fi atât participanți fizici, cât și invitații care se vor conecta digital. Și la Platforma doctorală sau Therme Forum, vom avea conferințe live, dar și online.
Foto deschidere: Alex Gâlmeanu
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz