CONFIDEX: Indicele încrederii în economie rămâne stabil, în an electoral și context imprevizibil
Reading Time: 4 minuteIndicele CONFIDEX rămâne la o valoare similară cu cea din S1 2024, pe fondul unui an relativ stabil, fără evenimente majore care să afecteze considerabil economia României. Cu toate acestea, mediul de business manifestă o tendință de îngrijorare atât în ceea ce privește viitorul economiei locale, în contextul actual local și internațional, cât și raportat la evoluția propriilor companii.
Conform studiului CONFIDEX S2 2024, sustinut de fondurile de private equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, doar 29% dintre manageri se declară optimiști cu privire la perspectivele economiei românești, în scădere față de procentul de 34% înregistrat în semestrul anterior. În același timp, 34% dintre respondenți își exprimă îngrijorarea, marcând o creștere de 6 puncte procentuale comparativ cu S1 2024.
„La fiecare ediție a studiului CONFIDEX observăm o sezonalitate: încrederea mediului de business în economie este la un nivel mai ridicat primăvara, în timp ce, la final de an, managerii manifestă pesimism. La această a 11-a ediție a studiului însă, valoarea totală a indicelui a rămas aproape neschimbată față de valoarea măsurată în S1 2024, ceea ce ne poate indica reziliența antreprenorilor și managerilor români – rămânem relativ încrezători și navigăm, găsim soluții chiar și în perioade marcate de impredictibilitate. Deși, conform datelor colectate, viitorul îngrijorează respondenții, observăm că managerii români nu abordează contextual o atitudine fatalistă, ci sunt mai degrabă axați pe acțiune – caută variante de diversificare a produselor, de digitalizare și capătă tot mai multă încredere în investitori. Este o atitudine corectă, ce ne poate ajuta să devenim mai rezilienți si să susținem în mod activ dezvoltarea economiei românești și transformarea țării noastre într-un pilon de creștere și stabilitate în regiune”, a declarat Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului CONFIDEX.
Crește încrederea mediului de business în investitori
În contextul diversificării surselor de capital în piață, percepția pozitivă a antreprenorilor și managerilor față de investitori a crescut față de S1 2024, 81% dintre manageri având o părere bună sau foarte bună despre investitori.
„Tot mai mulți antreprenori și manageri realizează că pentru a crește și a-și consolida afacerile, pe termen lung, au nevoie de un partener care să aducă atât resurse financiare, cât și know-how, rețele de relații și suport strategic. CONFIDEX ne-a demonstrat, pe parcursul celor 4 ani de analiză, că mediul de afaceri românesc devine din ce în ce mai conștient de nevoia unui ecosistem robust, care să faciliteze atragerea de capital în sectoare strategice și să creeze condițiile necesare pentru ca investitorii să joace un rol activ în dezvoltarea economiei locale,” a explicat Andrei Cionca.
Managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (70%), gestionează eficient business-ul și consolidează managementul companiilor în care investesc (60%).
Prin comparație cu S1 2024, in S2 2024 antreprenorii au o atitudine precaută față de viitor – inflație în creștere și PIB în scădere, principalele perspective pentru 2025
Rezultatele ediției a 11-a a studiului CONFIDEX indică o tendință de precauție asupra contextului economic actual, marcat de incertitudini și potențiale riscuri, cum ar fi schimbările politice și variațiile de pe piață.
Majoritatea managerilor (56%) prognozează o accentuare a inflației, iar 1 din 3 se așteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. În plus, 49% dintre liderii de business estimează o creștere a ratei șomajului, iar 53% anticipează o depreciere a leului în raport cu euro, ceea ce adaugă un strat suplimentar de nesiguranță asupra stabilității financiare a companiilor.
Un aspect îngrijorător îl reprezintă percepția negativă a managerilor asupra evoluției propriilor afaceri: 1 din 3 manageri afirmă că situația companiei lor s-a înrăutățit, iar 50% dintre aceștia cred că situația se va deteriora și mai mult în următoarele 6 luni.
Potrivit CONFIDEX, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de încredere 52.7 la nivelul sectorului), urmate de cele din IT (52.9) și transporturi, distribuție și depozitare (52.3). La polul opus, cu o abordare mai precaută, se regăsesc afacerile din agricultură (45.7) și energie (49.3).
Profit în scădere pentru 46% dintre companii. Inovația, cheia competitivității
Managerii prognozează că numărul de angajați și costurile de finanțare vor rămâne stabile. În schimb, se așteaptă ca atât costurile de producție și funcționare, cât și prețurile de vânzare să continue să crească, exprimând îngrijorare cu privire la evoluția profiturilor în anul următor. Astfel, 46% dintre companii estimează valori ale profitului în scădere, iar 73% dintre manageri și antreprenori se așteaptă la creșterea cheltuielilor de producție și funcționare în următoarele 6 luni. 61% dintre respondenți intenționează să crească prețul produselor și serviciilor pe care le oferă și doar 42% dintre manageri iau în calcul investiții în propriile companii în următoarele 6 luni.
În contextul actual al pieței, prioritățile mediului de business sunt reprezentate de creșterea vânzărilor (49% dintre respondenți), retenția angajaților (27%), digitalizarea și automatizarea (27%), îmbunătățirea relației cu clienții (25%) și accesul la finanțare (21%).
Principalele oportunități pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt introducerea unor tehnologii inovatoare în activitățile companiilor lor (79% dintre participanții la studiul actual), explorarea de piețe noi și atragerea unor noi clienți (72%).
CONFIDEX, sustinut de fondurile de Private Equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței locale de insolvență și restructurare, este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie și descifrează provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediția cu numărul 11, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.
Studiul oferă, de 4 ani, o imagine clară asupra percepțiilor oamenilor de afaceri din România. Extrapolând tendințe, compania pune la dispoziția celor interesați un instrument care îi ajută să înțeleagă mai bine vremurile în care trăim și să ia decizii corecte și bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business și societății în general.
Mai bine de 4.500 de antreprenori și C-Level executives au contribuit, în 11 ediții CONFIDEX, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească, atât de valoroase în vremuri incerte, cum sunt cele pe care le traversăm în prezent. La această ediție a 11-a a studiului CONFIDEX au participat peste 700 de manageri și antreprenori din România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz