Companiile străine domină comerțul cu produse alimentare
Reading Time: 3 minuteProfitul obținut de companiile care activează în domeniul comerțului cu amănuntul preponderent cu produse alimentare este în creștere, iar cea mai mare pondere este generată de un număr limitat de companii, majoritatea cu capital majoritar străin, potrivit unui studiu realizat de Termene.ro.
Profitul raportat de companiile care activează în domeniul analizat a crescut continuu și a ajuns în ultimul exercițiu financiar încheiat (anul 2018) la aproximativ 2 miliarde de lei, o creștere cu 2,8% raportată la anul 2017 și de peste 65% comparativ cu anul 2015. Cu toate acestea, aproape două treimi din valoarea profitului raportat la nivel național este generat de cele câteva companii de top cu capital majoritar străin, situația fiind relativ similară și în cazul veniturilor înregistrate, unde 62% sunt generate de aceste companii, și doar 38% de restul, majoritatea cu capital românesc. Astfel, din 100 de lei cheltuiți pentru produsele alimentare, tutun sau băuturi, 62 de lei sunt cheltuiți în magazine cu capital majoritar străin, iar 38 de lei în magazine cu capital majoritar românesc.
“Investițiile străine sunt o sursă sănătoasă pe care se poate baza o economie, inclusiv la nivelul antreprenorilor locali. Un astfel de echilibru, între firme autohtone și companii străine, este dezirabil în toate sectoarele de activitate, inclusiv în retail. România are un apetit de consum ridicat în perioada de final de an, iar antreprenorii pot avea de câștigat pe lanțul de valoare atunci când marile lanțuri de retail își sporesc cifra de afaceri. Ca antreprenor, am înțeles cât de important este să creezi parteneriate cu marile companii străine, în care relația inter-umană este esențială pentru a dezvolta proiecte de business”, a declarat Adrian Dragomir, CEO Termene.ro
Companiile cu capital majoritar străin, de două ori mai performante decât cele cu capital majoritar românesc
Analiza companiilor din retail relevă că indicatorii de performanță sunt net superiori în favoarea firmelor cu capital majoritar străin Astfel, o companie cu capital străin are o marjă de profit de 2,8%, fiind mai profitabilă cu 0,3% peste una cu capital românesc, a cărei profitabilitate este de doar 2,5%.
În valori procentuale, diferența este mică, dar procentul trebuie aplicat la valoarea pe care un cumpărător o lasă în medie la o companie cu capital străin comparativ cu una cu capital românesc. Astfel, din 100 de lei cheltuiți pentru produse alimentare, băutură sau tutun, la primul sunt lăsați în medie 62 de lei, pe când la cel de-al doilea doar 38 de lei. Astfel, din 100 de lei cheltuiți pe produsele alimentare, băuturi si țigări, prima companie rămâne cu 1,7 lei, pe când cea de-a doua cu doar 90 de bani.
Performanța companiilor cu capital străin este vizibilă și prin comparația altor doi indicatori relevanți din acest punct de vedere și anume, viteza de rotație a stocurilor, respectiv cea de recuperare a creanțelor.
În cazul vitezei de rotație a stocurilor (timpul mediu în care marfa este integral reînnoită), o companie cu capital străin realizează o rotație completă în aproximativ 30 de zile pe când una cu capital românesc are nevoie de o durată de timp dublă, aproximativ 60 de zile. Astfel, o companie românească are dificultăți mai mari în a găsi balanța perfectă între cantitatea dintr-un produs pe care o achiziționează și timpul în care acesta expiră și devine pierdere.
Și în cazul încasării propriu-zise a banilor de la clienți situația este similară, companiile cu capital străin încasând în medie in 13 zile pe când una cu capital românesc în 24 de zile.
“În cazul companiilor românești, majoritatea restrânse la mici afaceri de cartier, se observă o reacție în lanț – nu am putere de negociere cu furnizorii, risc ca marfa să se învechească la raft și uneori accept și plata cu întârziere ”pe caiet”. Plecând de aici, apar dificultăți în a-mi plăti furnizorii, iar afacerea încet și sigur scade până când decid să pun lacătul sau să practic un business de subzistență,” a declarat Adrian Dragomir.
Toate companiile de top au capital majoritar străin
Comerțul cu amănuntul al produselor alimentare, tutunului și băuturilor este afacerea cel mai des întâlnită în România, la nivelul anului 2018 în România funcționând peste 80.000 de astfel de businessuri. Dintre acestea, mai puțin de 1% au capital majoritar străin, iar dintre acestea, alte 1% reprezintă companiile de top ale domeniului, cu venituri anuale ce depășesc 1 miliard de lei.
Cea mai importantă companie cu capital majoritar românesc se află pe locul 10 în clasamentul veniturilor anuale înregistrate, cu venituri de 5 ori mai mici comparativ cu societatea situată pe locul 9 și de 20 de ori mai mici decât cea aflată în poziția de lider, situație ce adâncește și mai mult falia care separă companiile de top de restul companiilor din domeniu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz