BizRemote by certSIGN

Colliers: Aproape 90% dintre chiriași și-au plătit la timp obligațiile către proprietarii clădirilor de birouri

Reading Time: 2 minute

Majoritatea chiriașilor și-au respectat la timp obligațiile contractuale față de proprietarii clădirilor de birouri administrate de Colliers International în prima jumătate din acest an, chiar dacă în unele cazuri spațiile au rămas neocupate o perioadă, pe fondul stării de urgență.

Ponderea chiriașilor care și-au plătit la timp datoriile a rămas, în medie, constantă comparativ cu aceeași perioadă din 2019, de aproape 90%, în ciuda efectelor pandemiei asupra activității lor, arată datelor diviziei de administrare a proprietăților din cadrul Colliers International.

„Chiriașii din clădirile de birouri de clasă A confirmă astfel bunele intenții și practici în raport cu obligațiile pe care și le-au asumat. Respectarea acestor obligații vine totodată și ca efect al globalizării, companiile care fac parte din grupuri internaționale putând continua fără probleme operațiunile locale câtă vreme companiile mamă au rezistat mai ușor efectelor pandemiei. Ca parte a planurilor de continuitate, multe companii au prevăzut bugete care să acopere anumite riscuri operaționale, astfel că majoritatea au putut opera cu impact minim asupra cheltuielilor deja contractate, cum sunt chiriile”, explică Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services în cadrul Colliers International.

Pe piața birourilor există semnale că obligațiile contractuale, care includ chiria, utilitățile și costurile cu serviciile, vor continua să fie respectate și achitate la termen de către chiriași în perioada următoare, chiar dacă există incertitudini privind acest sector și așteptări că va trece prin transformări importante în următorii ani, cel puțin din perspectiva balanței dintre lucrul de la birou și lucrul de acasă, arată reprezentanții Colliers.

Și chiriașii din spațiile industriale administrate de Colliers International au încercat în cea mai mare parte să-și plătească la timp obligațiile, deși există diferențe ușoare în ceea ce privește numărul de companii care au putut respecta toate obligațiile contractuale în prima jumătate din acest an comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Dacă în cazul anumitor proiecte au existat chiriași mai afectați de contextul actual, fiind nevoiți să întârzie obligațiile de plată (facilități de producție), la altele a fost înregistrată o rată chiar mai ridicată de companii care au plătit la timp (facilități de depozitare), comparativ cu anul trecut, sau chiar proiecte în care acest lucru s-a întâmplat în cazul tuturor chiriașilor.

Chiriașii spațiilor de retail aflate la parterul clădirilor de birouri de clasă A au fost, în mod explicabil, cei mai afectați în ultima perioadă. Acest fapt s-a tradus într-o scădere a numărului de retaileri care au putut să-și respecte obligațiile contractuale față de proprietarii spațiilor de birouri administrate de Colliers International.

„În acest caz, vorbim în special de spații care au fost închise în ultima perioadă, ceea ce a pus presiune pe chiriași și s-a reflectat asupra încasărilor din chirii ale proprietarilor. Pe măsură ce angajații revin la birou, e posibil ca și diferențele la nivelul numărului de chiriași de retail care reușesc să-și plătească obligațiile la timp să se atenueze semnificativ”, spune Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services în cadrul Colliers International.

Proprietarii de spații de birouri au fost însă deschiși să găsească soluții, împreună cu chiriașii de retail de la parterul clădirilor, astfel încât revenirea să fie cât mai rapidă. Printre acestea s-au numărat, în primă fază, amânări la plata chiriei, iar alte măsuri concrete ar putea fi stabilite în perioada următoare, odată ce evoluția pieței se mai clarifică.

Colliers International administrează un portofoliu total de peste 550.000 de metri pătrați de spații industriale și de birouri.

Oana Voinea

Recent Posts

PepsiCo România anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr – cu gust de lămâie

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…

6 ore ago

Universul Beetlejuice a prins viață cu Fanta The Afterlife Experience, cea mai nouă campanie semnată VML România

Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…

7 ore ago

Carnia sărbătorește împlinirea a 30 de ani ai brandului Ana și Cornel cu o campanie semnată FCB Bucharest

O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…

8 ore ago

Vinoteca Românească: Cum a salvat o investiție de 500.000 euro unele dintre cele mai vechi vinuri ale României

Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…

11 ore ago

Kostas Salvaras, noul Area Vice President South-East Europe Cluster al Philip Morris International

De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…

11 ore ago

Primul hub de longevitate din România s-a deschis la București, după o investiție de peste un milion de euro

Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…

13 ore ago