Finanțe Stiri

Codul de Procedura fiscala aduce noi provocari pentru contribuabili

19 oct. 2015 3 min

Codul de Procedura fiscala aduce noi provocari pentru contribuabili

Reading Time: 3 minute

La capatul unui lung proces de consultari care a inceput in vara anului 2013 in cadrul grupului de lucru special constituit la nivelul Ministrului de Finante si ulterior in Parlament in cadrul comisiilor de specialitate a rezultat o noua versiune a Codului de Procedura Fiscala ce urmeaza sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016. Este cea mai substantiala modificare efectuata asupra acestui cod dupa 12 ani de la intrarea sa in vigoare la 1 ianuarie 2004.

In ceea ce priveste impactul noilor modificari aduse Codului de procedura fiscala, efectele asupra contribuabililor sunt atat pozitive cat si negative.

Inspectia fiscala

O modificare pozitiva o reprezinta incetarea inspectiei fiscale in situatia in care aceasta depaseste dublul duratei legale de desfasurare. Totusi, in cazul marilor contribuabili, o inspectie fiscala nu va putea depasi 1 an si sase luni, avand in vedere posibilitatea de suspendare a inspectiei doar pe o perioada de maxim 6 luni.

Penalitatea de nedeclarare

Pe de alta parte, un impact negativ il reprezinta introducerea penalitatii de nedeclarare, neexistand o diferentiere intre nedeclarare si sub-declarare. Astfel, nivelul accesoriilor pentru stabilirea de sume suplimentare la plata prin decizie de impunere ajunge din nou la 0,1% pe zi de intarziere (i.e. 36% pe an).

Rambursarea TVA

„Termenul legal in care urmeaza sa se efectueze rambursarea TVA a fost majorat de la 45 de zile la 90 de zile in situatia solutionarii unui decont de TVA cu control anticipat. Mai mult, termenul de 90 de zile poate fi prelungit la randul sau cu inca 6 luni in situatia in care este necesara verificarea declaratiilor efectuate in sistemul VIES sau sunt necesare informatii de la autoritatile fiscale din alte state. Se ajunge astfel la un termen legal de 9 luni in care se poate solutiona o cerere de rambursare a TVA, fara posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobanzi pentru rambursarea cu intarziere a TVA”, precizeaza Emanuel Bancila, liderul practicii de dispute si litigii fiscale din cadrul Radu si Asociatii, casa de avocatura asociata EY in Romania.

Termenul de prescriptie

O noua modificare importanta priveste curgerea termenului de prescriptie a dreptului organului de inspectie fiscala de a stabili obligatiile fiscale. Astfel, daca pana acum termenul de 5 ani curgea de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala, existand diferente semnificative intre contribuabili si autoritatile fiscale in interpretarea momentului la care se considera ca s-a nascut creanta fiscala, prin modificarile aduse s-a dorit o clarificare a acestui moment, stabilindu-se ca data de inceput a termenului de prescriptie data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.

„Rezulta ca, pentru taxele si impozitele pentru care baza impozabila se stabileste anual (impozit pe venit, impozit pe profit), autoritatea fiscala va putea efectua inspectia fiscala si stabili obligatii fiscale intr-un interval de 5 ani si 6 luni de la stabilirea acesteia (incheierea exercitiului financiar), iar pentru taxe si impozite pentru care baza impozabila se stabileste lunar (TVA), termenul poate fi si de 6 ani si 4 luni de la data stabilirii bazei impozabile (de exemplu pentru taxa aferenta lunii ianuarie)”, a mentionat Lucian Tanase, Manager in cadrul Radu si Asociatii, casa de avocatura asociata EY in Romania.

Procedura de contestare

In ceea ce priveste procedura de contestare, modificarile aduse prin Noul Cod de procedura fiscala reusesc, in mare masura, sa rezolve o serie de probleme practice.

„In primul rand, contribuabilul va dispune de un termen de 45 de zile pentru formularea contestatiei fiscale – termen mai generos fata de actuala reglementare, care permite astfel o pregatire mai temeinica a argumentatiei fiscale si juridice precum si identificarea eventualelor probe noi ce ar putea fi folosite impotriva actului contestat. In al doilea rand, salutam introducerea unei prevederi ce permite contribuabilului sa solicite sa-si sustina verbal contestatia fiscala in fata organului de solutionare. Pe de alta parte insa, Noul Cod de procedura fiscala nu a mai preluat textul ce permitea contribuabilului sa conteste inclusiv „lipsa actului”, aspect ce poate genera interpretari contrare si viitoare dispute intre contribuabil si autoritati”, a explicat Alex Slujitoru, Manager in cadrul Radu si Asociatii, casa de avocatura asociata EY in Romania.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: