Finanțe

Codași la colectarea taxelor: România pierde 6,5 miliarde de euro din TVA

Reading Time: 3 minute

România se plasează din nou pe ultimul loc în ceea ce privește eficiența colectării TVA la nivelul UE, bugetul de stat continuând să piardă peste 6,5 miliarde de euro din TVA care ar fi trebuit colectată.

Comisia Europeană a publicat recent raportul privind deficitul de încasare a TVA („VAT gap”) înregistrat de statele membre în anul 2018. Potrivit studiului, țările din UE au pierdut aproximativ 140 miliarde de euro din TVA în 2018, cu aproape 1 miliard de euro mai puțin față de anul 2017.

Cifrele publicate indică totuși o îmbunătățire de colectare și în cazul României, care a înregistrat un deficit de încasare de 33,8%, cel mai scăzut din ultimii ani.

„În continuare sunt necesare eforturi punctuale împotriva fraudei și evaziunii în domeniul TVA, iar pandemia de COVID-19 poate îngreuna și mai mult această luptă. Comisia Europeană recomandă administrațiilor fiscale simplificarea procedurilor și îmbunătățirea cooperării transfortaliere, într-un context în care previziunile pentru anul 2020 indică o inversare a tendinței de reducere a deficitului de încasare TVA. Efectele pandemiei care se vor resimți în întreaga economie vor avea impact și asupra colectării TVA, studiul arătând că în anul 2020 ne putem aștepta la o creștere a VAT gap cu aproape 13,7%”, a menționat Alexandru Stanciu, Tax Manager, Mazars România.

Reforma și digitalizarea ANAF trebuie să devină prioritatea numărul 1 pentru România, în detrimentul unor modificări legislative multiple care, în general, nu au reușit să contribuie la creșterea colectării TVA, cele mai bune exemple fiind celebra declaraţie 088 privind înregistrarea în scopuri de TVA sau sistemul TVA split, măsuri care s-au dovedit ineficiente şi care, în cele din urmă, au fost abrogate.

„Nu există „rețeta salvatoare” împotriva fraudei și evaziunii fiscale, însă experiența altor țări în care deficitul TVA a scăzut semnficativ arată că o modernizare a administrației fiscale bazată pe digitalizare este una din cele mai bune practici. Accesul autorităților fiscale în timp real la tranzacțiile derulate de operatorii economici, controlul electronic de tipul e-audit sau dosarul standard de audit fiscal (SAF-T) sunt metode de conformare fiscală testate, care sunt benefice atât pentru contribuabili, cât și pentru autorități, controlul fiscal derulându-se mult mai eficient astfel. Cel mai bun exemplu în acest sens sunt chiar vecinii noștri din Ungaria care în anul 2018 au avut cea mai mare scădere a VAT gap înregistrată în UE, cu 5,1%, după ce au implementat raportarea în timp real a tranzacțiilor business to business”, a menționat Bianca Vlad, Partener, Tax Advisory, Mazars România.

Conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF, a cărei implementare a început să prindă contur în acest an poate fi, de asemenea, o altă soluție digitală ce ar mai putea contrabalansa din creșterea deficitului TVA generată de contextul pandemiei.

„Implementarea tehnologiei este esențială şi cu avantaje clare, mai ales atunci când vorbim de interacțiunea ANAF-contribuabil prin intermediul platformelor electronice, iar raportarea complet digitală a TVA este iminentă. Așteptăm cu interes și inițiativa Ministerului de Finanțe cu privire la implementarea SAF-T, propusă întâi în sistem pilot pentru marii contribuabili – o măsura prin care Polonia a reușit să scadă VAT gap-ul de la 24% în 2015 la 9,9% în 2018”, a menționat Miruna Cîrstea, Tax Senior Consultant, Mazars România.

Cu toate acestea, la nivelul Uniunii Europene, reforma vastă prin introducerea sistemului TVA definitiv, care ar urma să aibă loc în anul 2025 rămâne o prioritate, statele membre nemaiputând să își permită pierderi de miliarde de euro, ca urmare a fraudei TVA și a inconsecvenței sistemului actual. Până atunci, va fi interesant de urmărit și de evaluat impactul pachetului de remedii rapide („VAT quick fixes”), introdus începând cu data 1 ianuarie 2020, ca o soluție premergătoare, precum și pachetul nou de măsuri privind comerțul electronic a cărei implementare a fost momentan propusă pentru amânare până la data de 1 iulie 2021.

Oana Voinea

Recent Posts

De 25 de ani, revista Biz scrie istorie în presă și evenimentele de business

Acum 25 de ani se lansa în România prima revistă de business. O revistă care aducea culoare într-o lume gri,…

o oră ago

Festivalul de film BIFF aniversează 20 de ani

Cea de a XX-a ediție, aniversară, a Bucharest Internațional Film Festival (BIFF - www.biff.com.ro), singura competiție cinematografică internațională de film…

5 ore ago

Aproape o treime dintre cei care călătoresc cu autocarul sunt nemulțumiți de calitatea autogărilor

Cu ocazia Săptămânii Europeane a Mobilității și a Zilei Mondiale fără Mașini, FlixBus atrage atenția asupra importanței de a avea…

5 ore ago

Educarea și informarea, o prioritate strategică pentru MagnaPharm

MagnaPharm marchează 30 de ani de excelență în industria farmaceutică, fiind un jucător cheie în segmentul de marketing & sales…

7 ore ago

Beatrice Chiș, ETi: Performanță cu zâmbetul pe buze

Beatrice Chiș, International Executive Marketing Director la ETi, ne-a explicat cum reușesc campaniile globale de marketing ale companiei să aducă…

8 ore ago

Agenția Minio invită publicul să descopere echipa: no more catfishing

Minio, agenția de creație strategică integrată, lansează campania „No more catfishing”, prin care invită clienții și partenerii să descopere echipa…

9 ore ago