Coca-Cola în România: 30 de ani de business cu impact pozitiv în comunitate
Reading Time: 6 minutePentru a marca aniversarea a 30 de ani în România, Coca-Cola invită românii să celebreze cel mai important succes al istoriei sale locale: optimismul cultivat și împărtășit cu aceștia. Am vorbit cu Jovan Radosavljevic, General Manager la Coca-Cola HBC România, și Paris Nikolopoulos, General Manager la Coca-Cola România, despre impactul companiei în economie, momente memorabile, investiții, sustenabilitate și viitor.
Care au fost momentele cele mai importante din evoluția Sistemului Coca-Cola în România în ultimii 30 de ani?
Jovan Radosavljevic: De la prima sticlă Coca-Cola made in Romania, îmbuteliată în 1991, la statutul de lider al industriei locale de băuturi, a fost o călătorie spre un mai bine comun, de-a lungul căreia am construit, împreună cu clienții, partenerii și consumatorii noștri motive să privim înainte cu încredere. România este o piață foarte importantă pentru Coca-Cola, este un hub regional de inovație și producție. Am investit constant în cele trei fabrici, pentru a extinde capacitatea de producție și depozitare, a crește performanța și eficiența. Am pus mereu accent pe dezvoltarea oamenilor din echipa noastră și pe o relație onestă și de durată cu clienții și furnizorii noștri. De asemenea, am dorit să fim mereu aproape de consumatorii noștri, să le ascultăm feedbackul, să le înțelegem nevoile pentru a le putea oferi produse de calitate, servicii excelente și experiențe memorabile. Am mizat permanent pe inovație și am demonstrat că suntem un partener de încredere – avem peste 93.000 de clienți și aproximativ 1.200 furnizori din care aproximativ 1.000 sunt locali.
Paris Nikolopoulos: Această călătorie spre mai bine se reflectă și în modul în care a evoluat portofoliul nostru de băuturi de-a lungul acestor ani: în pas cu nevoile și preferințele oamenilor. Așa cum menționa și Jovan, inovația a jucat un rol esențial în dezvoltarea locală a Coca-Cola în acești 30 de ani, fie că a fost vorba despre campanii de marketing care au avut ecou internațional, fie despre produse și ambalaje inedite, colaborări spectaculoase sau inițiative de sustenabilitate. Brățara de festival, Next Big Vlogger, primul album muzical lansat pe doze de Coca-Cola sunt doar câteva campanii care s-au remarcat pe piața locală și nu numai. Ne mândrim cu echipa noastră locală, formată din 1.500 de oameni, dintre care unii sunt în Coca-Cola încă de la început. Ei sunt ingredientul succesului Coca-Cola în România și nimic din ceea ce suntem azi nu ar arăta la fel fără pasiunea oamenilor din echipă.
Cu ce impact ați contribuit în plan socio-economic?
Jovan Radosavljevic: Credem cu tărie că a crește înseamnă a ne dezvolta alături de comunități și de toți partenerii noștri. Iar pentru a crește, este nevoie de investiții. Pe parcursul celor 30 de ani, am investit în operațiunile locale 384 de milioane de euro. Producem anual în România peste 1,2 miliarde de litri de băuturi iar activitatea noastră aduce valoare în economia locală. Cel mai recent studiu de impact socio-economic ne arată că, în 2020, valoarea adăugată de întregul lanț de valoare al Sistemului Coca-Cola în România este de 434 de milioane de euro. Impactul nostru se reflectă și pe piața muncii. Pe lângă cele 1.500 de locuri de muncă directe în cadrul Sistemului Coca-Cola, susținem pe întregul lanț de valoare alte 17.300 de locuri de muncă în România.
Ați făcut investiții importante în ultimii 2 ani. Cât de mult se asociază acestea cu sărbătorirea celor 30 de ani pe piața din România?
Jovan Radosavljevic: În ultimii doi ani, deși pandemia ne-a provocat, am continuat investițiile și aș vrea să subliniez ideea de continuitate. Investițiile au fost constante pe parcursul celor trei decenii, fără ele, nu putem progresa, iar angajamentul nostru local este unul extrem de puternic. În 2020, în fabrica din Ploiești au fost investiți de 4,5 milioane de euro pentru deschiderea unei noi linii pentru băuturi ambalate în sticlă. Tot în 2020, am investit 9,5 milioane de euro în fabrica din Timișoara. Anul acesta, am inaugurat linia ASEPTIC în fabrica din Ploiești, dedicată îmbutelierii FUZETEA, printr-o investiție de peste 19 de milioane de euro. Tot anul acesta, în aprilie, cu o investiție de 2 milioane de euro, am lansat, în premieră pe piața locală, tehnologia inovatoare Keel Clip: un ambalaj colectiv din carton biodegradabil și reciclabil pentru baxurile de doze, care ajută la reducerea cu aproximativ 200 de tone pe an a cantității de plastic din folii.
Cum vor influența acestea activitatea Coca-Cola pe plan local?
Paris Nikolopoulos: Investițiile recente ne consolidează poziția în piață și pregătesc terenul pentru dezvoltarea de noi oportunități, fie că este vorba de creșterea capacității de producție, crearea de noi locuri de muncă sau eficientizarea producției prin reducerea consumului de resurse. De pildă, linia ASEPTIC de la Ploiești este singura linie din Coca-Cola HBC România și a doua din grupul Coca-Cola HBC la nivel global care folosește DRY, o tehnologie inovatoare care reduce considerabil consumul de substanțe chimice, apă și energie în procesul de sterilizare a ambalajelor, iar prin tehnologia Keel Clip de la Timișoara suntem cu un pas mai aproape de viziunea pentru o economie circulară.
Cum arată politica de sustenabilitate a companiei dvs. în acest moment și ce planuri aveți în continuare din acest punct de vedere?
Jovan Radosavljevic: An de an, facem progrese și luăm decizii care să ne ajute în drumul către viziunea noastră globală pentru O lume fără deșeuri, al cărei obiectiv principal este colectarea a 100% din ambalajele pe care le punem pe piață. În România, ambalajele noastre sunt 100% reciclabile și, în prezent, pentru 20% din portofoliul de băuturi folosim ambalaje din plastic reciclat (rPET). În ultimii 3 ani, am redus emisiile de carbon cu 15,25%. 100% din energia electrică pe care o folosim provine din surse regenerabile și curate. Investim anual peste 1 milion de euro în proiecte dedicate comunităților. Prin platforma noastră de sustenabilitate, După Noi #NuNeOprimAici, derulăm proiecte care vizează patru piloni: protejarea mediului înconjurător; protejarea resurselor de apă; susținerea tinerilor și dezvoltarea comunităților. Continuăm să acționăm pentru un viitor mai sustenabil: recent, Coca-Cola HBC a anunțat angajamentul de a reduce emisiile până la zero net până în 2040.
Paris Nikolopoulos: Perseverăm cu ambiția de a deveni o companie pentru toți, cu un portofoliu diversificat și băuturi, potrivite pentru orice moment al zilei și stil de viață, cu accent pe reducerea aportului caloric din băuturile noastre. În 2007 lansam în România Coca-Cola Zero Zahăr – prima noastră băutură răcoritoare cu zero calorii. Anul trecut, peste 27% din vânzările noastre au constat în băuturi cu un conținut redus sau cu zero calorii (inclusiv apă). Portofoliul Coca-Cola este disponibil în 15 opțiuni diferite de ambalare care includ ambalaje mai mici, ce permit consumatorilor să-și controleze mai bine aportul de calorii.
Cum arată viitorul pentru Sistemul Coca-Cola în România?
Paris Nikolopoulos: Toate planurile noastre sunt încorporate în viziunea noastră globală: aceea de a reîmprospăta lumea contribuind, în același timp, la o schimbare în bine în jurul nostru. Iar asta pentru noi înseamnă să continuăm să oferim băuturi pe care oamenii și le doresc și pe care le apreciază, printr-un business responsabil, cu grija față de oameni și mediu, față de tot ceea ce lăsăm după noi. Vom continua așadar să investim și să inovăm la toate nivelurile businessului și rămânem dedicați angajamentului nostru de a ne dezvolta alături de parteneri și de comunitate deopotrivă.
Jovan Radosavljevic: Suntem optimiști și încrezători în viitor, pentru că avem o echipă puternică, avem parteneriate solide și obiective ambițioase. Vom continua să inovăm și să lucrăm alături de clienții și furnizorii noștri pentru a genera cât mai multă valoare în piață, pentru a contribui la dezvoltarea întregului lanț valoric dar și la dezvoltarea economiei și a bunăstării comunităților din care facem parte.
Care credeți că va fi impactul pe termen lung al pandemiei pentru Sistemul Coca-Cola, dar și pentru întreaga industrie?
Jovan Radosavljevic: Contextul provocat de pandemie ne-a învățat atât la nivel de companie, cât și la nivelul întregii industrii, lecția flexibilității. Am învățat că trebuie să ne adaptăm rapid și să ne ajustăm planurile din mers.
Paris Nikolopoulos: Ne așteptăm ca după ce pandemia se va încheia și lucrurile se vor liniști, să ieșim din această experiență mai puternici, păstrând doar părțile bune ale acestor aproape doi ani de încercări în care am învățat să ne adaptăm și să găsim soluții chiar și pentru cele mai imprevizibile provocări. Am reușit să facem acest lucru cu ajutorul echipei de oameni extraordinari, alături de care ne continuăm misiunea de a aduce optimismul mai aproape de români.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 358 (15 noiembrie – 15 decembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz