CO2later: Ajutor în raportarea ESG pentru IMM-uri
Reading Time: 4 minuteÎntr-o perioadă în care marile companii au nevoie de transparență de-a lungul lanțului valoric, iar IMM-urile sunt puse în fața unor cerințe de sustenabilitate din ce în ce mai complexe, platforma românească CO2Later, fondată de Cristina Bălan (Chief Sustainability Officer), George Dumitrașcu (Chief Executive Officer) și Adrian Tudoran (Chief Technology Officer), vine pe piață cu soluții intuitive și ușor de integrat. George Dumitrașcu a povestit despre noutățile pe care le aduce CO2later pe piața locală.
Cum a luat naștere platforma CO2Later și cum funcționează?
Platforma CO2Later s-a născut grație nevoilor identificate de firme, atât de cele mari, dar mai ales de cele mici și mijlocii, cu peste 100 de angajați și o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane de euro. Conform celor mai recente date ale Comisiei Europene, 99,8% dintre firmele de pe piața din România au mai puțin de 249 de angajați, iar 68,5% dintre angajații din mediul privat se regăsesc în aceste firme, care acoperă 55,9% din valoarea creată în țară.
IMM-urile sunt prezente în tot spectrul unui lanț valoric. Sunt entitățile de la care marile companii au nevoie de informații valide, pentru că ele, companiile mari, au obligativitatea de a face publice date despre riscurile și impacturile generate în amonte și în aval. În acest moment, IMM-urile sunt ușor bulversate: nu înțeleg de ce trebuie să facă un efort care, pentru ele, nu este obligatoriu, în sensul unei cerințe legale. Cu toate acestea, este obligatoriu, pentru că, în caz contrar, riscă să piardă contracte cu cei mai importanți clienți ai lor. Pentru a veni în sprijinul acestor firme, dar nu numai al IMM-urilor și al companiilor din România, s-a născut CO2Later.
Cu ce vine nou pe piață platforma CO2Later?
Din interacțiunile avute în ultimii ani, am descoperit că în domeniul sustenabilității există mult interes din partea celor cu experiență în IT, programare și volume de date. Ceea ce este foarte bine, până la urmă ei știu să construiască structuri, știu cel mai bine să scrie cod, să pună cap la cap seturi de date și să le lege între ele. Doar că nefiind în contact direct cu potențialii utilizatori, nu înțeleg în ce mediu urmează să fie folosite aplicațiile sau softurile respective, care sunt limitările sau cu ce probleme se confruntă managerii de sustenabilitate sau antreprenorii. Nu orice produs creat rapid în laborator poate fi integrat la fel de ușor în mediul natural.
Noi am început să construim pornind de la simbioză. Unul dintre lucrurile care ne diferențiază este componența echipei. Suntem printre puținele platforme care au pornit la drum având în echipă un om cu experiență în standardizare, care e și practician în raportarea de sustenabilitate. Am văzut această abordare la platformele mari, ca Persefoni, Sphera sau WaterShed. Din perspectiva tehnică, de developeri, avem șansa de a lucra alături de niște colegi excepționali pe segmentele de securitate, automatizare și inteligență artificială, unii dintre ei având și experiența de a lucra într-un startup.
Care este stadiul actual al dezvoltării platformei?
În prezent, prioritizăm lansarea primului nostru serviciu, PEF (product environmental footprint). Am trecut de prima fază de testare și îl îmbunătățim ținând cont de nevoile suplimentare exprimate de clienți, Astfel, PEF va deveni primul serviciu prin care vom ajuta IMM-urile să își creeze pașaportul digital pe care să îl pună la dispoziția clienților mari sau consumatorilor. Analizăm și integrarea unei tehnologii de tip blockchain, pentru a asigura trasabilitatea și verificabilitatea datelor pe tot lanțul de producție, ceea ce va aduce un plus de credibilitate în relația cu marile companii.
Ce analize AI oferă platforma și cum ajută acestea companiile să își atingă obiectivele de sustenabilitate?
În acest moment, ne uităm la AI, în special din perspectiva bazelor de date existente și a modului în care acestea pot fi integrate în platformă. Inteligența artificială își face treaba bine dacă are ce date să prelucreze. Odată ce numărul firmelor care vor folosi platforma va crește, vom putea vorbi și despre benchmarking, dar și despre analize sectoriale.
Ce tipuri de rezultate palpabile vă așteptați să aducă pentru companii utilizarea platformei?
Ușurarea muncii. Încercăm să facem totul cât mai intuitiv posibil, astfel încât, prin selectarea unor funcții dintr-un mediu prestabilit, care depinde de tipul de abonament accesat, oamenii să își poată crea un cadru în care să introducă setul minimal de date cerut de lege.
Cei care vor dori un serviciu mai complex și, implicit, un abonament mai scump vor putea adăuga seturi de date pe care să înceapă să le colecteze, astfel încât acestea să poată fi corelate cu indicatorii financiari, iar apoi integrate în operațiuni.
De la un punct încolo, acționarul sau acționarii unei firme vor putea vedea în timp real ce linie de buget consumă cele mai multe resurse, ce resurse sau procese vin la pachet cu cele mai mari taxe pe carbon, ce procese pot fi reorganizate astfel încât, printr-o simplă realocare de resurse (umane, materiale, timpi), să se poată eficientiza procesul respectiv.
Companiile, în general, și IMM-urile, în special, se confruntă cu o lipsă acută de personal. Departamentul de sustenabilitate înseamnă, în cele mai multe cazuri, o persoană care se ocupă de contabilitate, resurse umane, marketing și sustenabilitate. Sau de calitate, sisteme de management, ERP și sustenabilitate. Sau orice alte combinații de funcții, cărora li se mai pune în brațe și sustenabilitatea.
Cum vedeți evoluția tehnologiilor AI în domeniul sustenabilității?
Tehnologia AI va deveni un diferențiator puternic pentru companiile care vor alege să o folosească, atât timp cât datele pe care aceasta le prelucrează sunt corecte, reale (nu estimate), au trasabilitate și pot fi supuse unui audit. Dacă aceste condiții nu sunt îndeplinite, tehnologia AI poate chiar dăuna. Există cazuri în care aceasta „halucinează”.
Care sunt planurile de dezvoltare?
În momentul de față, avem clienți pentru care am implementat platforma și care o folosesc intens pentru a genera rapoarte pe care le transmit clienților lor pentru fiecare produs sau serviciu pe care îl comercializează. În continuare, lucrăm intens la abstractizarea conceptelor de sustenabilitate și prezentarea lor în fața clienților într-un mod cât mai facil, atât ca înțeles, dar și ca utilizare.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 387 (16 octombrie – 16 noiembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz