Claudiu Vrînceanu: Lecții de comunicare din patru momente din vremea războiului
Reading Time: 3 minuteDincolo de evoluțiile zilnice ale războiului din Ucraina, putem vedea la lucru în această perioadă dificilă comunicarea în caz de criză și felul în care liderii transmit mesajele lor către audiențele locale sau globale.
de Claudiu Vrînceanu
Comunicarea autentică pe social media, consecvența comunicării în interviuri la distanță, adaptarea discursurilor pentru fiecare public țintă și tradiția în marketing reprezintă câteva lecții din patru momente cheie din perspectiva media în contextul invaziei ruse din Ucraina.
Comunicarea autentică pe social media
În aceste săptămâni de război am remarcat consecvența președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski, în ceea ce privește utilizarea social media într-un mod autentic. Liderul ucrainean a utilizat cu precădere comunicarea prin creare de conținut video, iar strategia aleasă a bifat trei obiective simple de comunicare de care trebuie să știe orice lider de business sau om politic: autenticitatea mesajului, conectarea cu audiența și urgentarea mesajului principal.
„Suntem cu toții aici, soldații noștri sunt aici, cetățenii, societatea, suntem cu toții aici, pentru a ne apăra independența, statul nostru”, este un mesaj care va rămâne în istorie datorită naturaleții, mesaj de tip selfie video rostit din stradă de Zelenski, alături de câțiva alți oficiali ucraineni.
În ceea ce privește conectarea cu audiența, platformele social media amplifică vizibilitatea mesajului atunci când utilizatorii simt în mod personal conectarea cu conținutul creat, ceea ce în timpul războiului din Ucraina îi transformă în formatori de opinie prin simplul fapt că își împărtășesc ideile cu alți oameni sau prieteni din propria comunitate.
Un al treilea motiv pentru care videoclipurile din online au fost convingătoare este tocmai această urgență a mesajului dorită de Zelenski. Apelul lui Zelenski pentru ajutor a fost cât se poate de urgent, iar acest mod de comunicare a transformat în timp real milioane de utilizatori în “recruți” care au promovat cauza sa de a crește presiunea internațională pentru a-l ajuta să respingă invazia rusă.
Interviul luat de Christiane Amanpour lui Dmitri Peskov
Un moment important, în opinia mea, din perspectiva comunicării publice a fost interviul acordat CNN de către purtătorul de cuvânt al Kremlinului, în care a vorbit, în legatură cu situația din Ucraina, despre folosirea armelor nucleare „în cazul în care va fi pusă în pericol securitatea Rusiei”.
Interviul a avut loc într-un moment important nu doar din perspectiva noutății (primul interviu acordat de un oficial rus unei televiziuni occidentale), ci prin felul în care Dmitri Peskov a rămas consecvent mesajele principale într-un interviu pe Zoom cu Christiane Amanpour. Jurnalista de la CNN a trebuit să repete o întrebare cheie de trei ori (“Va folosi Putin arma nucleară?’’) până când a primit un răspuns concret. Şi asta pentru că purtătorul de cuvânt al Kremlinului tot evita să spună lucrurilor pe nume.
Cred că acest interviu poate fi urmărit de orice manager care vrea să progreseze pe partea de interviuri acordate presei.
Discursurile lui Volodimir Zelenski
Discursurile președintelui Zelenski, ținute de fiecare dată într-un tricou kaki simplu în fața parlamentelor lumii, vor rămâne în istoria comunicării publice.
Pentru fiecare public țintă (parlamentele în care a vorbit prin intermediul platformelor digitale) Zelenski a selectat un moment istoric de referință (discursul lui Winston Churchill pentru Marea Britanie, Pearl Harbor, Martin Luther King şi Muntele Rushmore pentru SUA, Zidul Berlinului pentru Germania).
Această tehnică înseamnă, în primul rând, perseverență și, în al doilea rând, că liderul reușește să vorbească fiecărui public folosind exact gândirea și simbolurile acestuia. Lecții utile oricărui manager care comunică unei audiențe străine: să folosești, de exemplu, elemente de discurs cu o semnificație puternică pentru comunitățile respective.
Consecvența lui Joe Biden
Un alt moment cheie din perspectiva comunicării a fost când președintele Joe Biden, aflat într-o vizită în Polonia, s-a întâlnit cu militarii Diviziei Aeriene 82 staționați în Polonia, cu care a mâncat pizza și a făcut selfie-uri. Aici totul e despre tradiție și consecvență în comunicare.
Americanii au o tradiție în comunicare, și noi putem învăța multe de la ei: de exemplu, să ai o strategie, să scoți din „sertarul” de marketing o „fișă” și să o adaptezi la context. Această tehnică a mai fost utilizată și de alți lideri politici americani. Barack Obama a fost „băiatul” care a servit pizza, de asemenea, și Bill Clinton. George Bush Jr. a folosit această tehnică ultima oară în 2019, când a livrat pizza angajaților neplătiți din Secret Service (pe vremea shutdown-ului guvernamental).
De asemenea, Joe Biden a mai mâncat pizza o dată în 2012, în Virginia, când a dus pizza la o echipă de campanie, și, de asemenea, pe când era vicepreședinte, și a transmis anumite mesaje cheie pe teme economice, alături de muncitori și proprietari de afaceri mici.
Da, totul e despre marketing, și noi asta trebuie să învățăm: rolul tradiției în comunicare este important și, la fel, e important să fim consecvenți în comunicare.
Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă de 15 ani în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale și multinaționale pe zona de PR, public affairs și investiții.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 362 (18 aprilie – 16 mai 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz