Claudiu Vrînceanu: Conectarea la comunitățile internaționale, o șansă pentru România
Reading Time: 3 minuteAnul pe care l-am încheiat a adus în prim-plan tot mai mulți antreprenori români care își fac curaj și se dezvoltă regional. Conectarea la comunitățile și rețelele internaționale reprezintă o mare oportunitate care încă nu este speculată la maximum de către români.
de Claudiu Vrînceanu
Dacă există o lecție învățată în anul 2021 și care a dat sens activității mele profesionale, aceasta-i conectarea mea la mediul de business global. Și nu mă refer neapărat la clienți internaționali care au intrat în România, ci mai ales la manageri C-level care investesc în conținut și în brandul personal, dar care lucrează în alte țări, pe poziția de CEO, iar clienții și angajații lor activează în cu totul alte piețe, cu nevoi diferite decât cele de la noi. Pe scurt, am început să mă conectez și profesional, nu doar personal, la comunitățile internaționale.
Conectarea la comunitățile și rețelele internaționale reprezintă o mare oportunitate a românilor care încă nu este speculată la maximum, în opinia mea.
Ești student sau profesor? Încearcă să îți propui să ai cel puțin trei organizații studențești sau educaționale alături de care să înveți sau să implementezi proiecte educaționale. Viitorul studenților de astăzi este sută la sută global, astfel încât orice interacțiune internațională de astăzi va ajuta tinerii să își dezvolte cariera în viitor.
Lucrezi într-o instituție publică sau conduci una, spre exemplu, un minister? Ar fi sănătos că o săptămână să o dedici lunar conectării organizației tale la alte instituții publice internaționale în beneficiul contribuabilului român. Statul român are resursele să facă mai multe pentru cetățenii români printr-o simplă conectare la marile rețele regionale.
Spre exemplu, pe partea economică, diplomații români ar putea să se documenteze și să promoveze mai bine companiile româneşti și, de ce nu, găsească parteneri în alte ţări pentru firmele locale. Se impune un nou stil de a face branding de țară și diplomație economică.
Așa cum revista Biz organizează în această perioadă live-uri, Zoom-uri și conferințe online cu sute de șefi de companii, și reprezentanții autorităților publice trebuie să preia exemplul din mediul privat și promoveze România în Noua Normalitate: 100% digital. Funcționari publici, demnitari și diplomați, intrați pe Zoom și creșteți brandul Made in Romania!
Ești manager sau antreprenor într-un IMM? Chiar dacă exporturile și internaționalizarea nu reprezintă obiective ferme pe termen scurt sau mediu, tot este sănătos să te conectezi cu antreprenori din alte piețe, regionale sau mai îndepărtate. Chiar și o experiență de câteva zile într-o altă țară, într-un ecosistem de business nou, te poate dezvolta personal și profesional. Nu mai vorbesc despre diferite oportunități de business care pot apărea în viitor datorită “semințelor” plantate acum.
Firmele românești și-au făcut curaj în 2021 și s-au dezvoltat global
Partea bună este că și antreprenorii români au reușit în 2021 să se conecteze și ei la piețele internaționale, prin activități de export și de internaționalizare. Putem spune că 2021 este anul în care firmele românești au avut mai mult curaj pe piețele externe. Doar trei tipuri de exemple de la care avem de învățat.
eMAG, liderul pieţei locale de retail online şi unul dintre cei mai mari jucători din regiune, a inaugurat un nou showroom în Bulgaria, la Plovdiv, al doilea oraș în care este prezent în această țară, după Sofia. Compania tatonează intrarea pe piață din Grecia, după ce și-a consolidat prezența în Ungaria.
Grupul antreprenorial Bittnet Systems a preluat 20% din acțiunile unei companii de training în IT din Cehia, DataScript sro, de la Moore Academy. Este a doua tranzacție transfrontalieră din anul 2021, după ce a preluat 35% din acțiunile Servodata a.s., integrator de soluții IT&C din Cehia, membru în cadrul grupului Moore Cehia.
Și antreprenorii români din horeca și-au făcut curaj în 2021 și s-au dezvoltat internațional în 2021, ce-i drept cu pași timizi: 5togo în Franța, Dabo Doner în Marea Britanie și Spartan în Austria.
Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă de 15 ani în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale și multinaționale pe zona de PR, public affairs și investiții.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 359 (15 decembrie 2021 – 15 februarie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz