Claudiu Vrînceanu: Avem tot mai mulți experți în business. Ce facem cu ei?
Reading Time: 3 minuteNumărul experților din businessul românesc este în creștere, indiferent că ne ne uităm la managerii din corporații, antreprenori sau la specialiștii din servicii profesionale. Ce facem cu experții noi din organizațiile de afaceri?
de Claudiu Vrînceanu
Din perspectiva lor, oportunitatea este să vândă mai bine și să fie mai apreciați după ce devin Lideri de Gândire printr-o comunicare structurată a ideilor. Avem o piață a experților, însă piața și dialogul generalizat al ideilor în mediul de business română seamănă cu un prânz luat pe fugă din care nu înțelegi nimic.
În mediul de business românesc, există două tipologii de oameni care sunt deopotrivă admirați și recomandați: Experții și Liderii de Gândire (Thought Leaders). Ambele tipuri de lider de business au o cunoaștere foarte bună a domeniilor lor de activitate și, în același timp, au experiență în afaceri. Dar un Thought Leader încheie mai multe contracte, are oportunități de business mai numeroase și atrage mai ușor oameni și clienți din Audiența lor țintă. Pentru a înțelege mai ușor ce vrei să devii pe termen mediu – Expert sau Thought Leader -, ar trebui să te uiți și la o definire a celor două „pălării” pe care le pot purta managerii, specialiștii și antreprenorii români.
Expertul
Expertul este un specialist care a petrecut mai mulți ani într-un domeniu pe care l-a studiat și în care a lucrat ca manager, antreprenor sau în calitate de consultant, spre exemplu. Expertul cunoaște multe lucruri din domeniul lui de expertiză și oferă informații de încredere pentru a rezolva problemele clienților. Expertul este adesea contractat pentru capacitatea lui sau ei de a oferi soluții. Livrează rezultate și este respectat pentru cunoștințele de business din domeniul în care s-a specializat.
Liderul de gândire (Thought Leader)
Un Thought Leader, de cealaltă parte, are o viziune despre viitorul industriei în care activează. Este un gânditor pasionat care trece dincolo de domeniul expertizei și oferă perspective noi despre evoluția tendințelor actuale și viitoare. Un Thought Leader este respectat pentru capacitatea de a provoca gândirea convențională și de a-i inspira pe alții, clienți, angajați, colaboratori, să facă o diferență în industria în care activează.
Spre exemplu, un avocat expert în fuziuni și achiziții este un specialist care pregătește o structură pentru derularea tranzacției, alege jurisdicția, identifică problemele de natură juridică generate de fuziune. Un avocat Thought Leader este expert în aceste activități, dar reușește în același timp să comunice audienței și comunității de business încotro se duce piața de M&A în următorii ani. Este un specialist care reușește să descrie tendințele momentului în fuziuni și achiziții local și internațional, cu o abordare macro, dar și tactic, din perspectiva cumpărătorului și a vânzătorului, cele două părți implicate într-o tranzacție.
Așa a apărut disciplina Thought Leadership, o activitate de marketing și de creare de conținut care ajută să te poziționezi ca expert validat în industria ta, cu idei originale, perspective noi, plus cele mai concrete răspunsuri la întrebările și problemele publicului tău țintă. Pe scurt, un Lider de Gândire/Thought Leader este o autoritate într-o anumită nișă de la care oamenii (potențiali clienți, stakeholderi, parteneri, angajați) caută sfaturi, repere și o direcție clară din punctul de vedere al afacerilor. Iar companiile încep să conștientizeze potențialul implicării angajaților cheie în programe de Thought Leadership.
O trăsătură a oamenilor de business și a specialiștilor Thought Leaders ține de capacitatea lor de a-și transmite ideile din business, din industria în care compania este activă. Așa cum Jeff Bezos, fondatorul Amazon, afirma despre brandul tău că este ceea ce spun oamenii despre tine când nu ești în cameră, la fel putem defini și Thought Leadership-ul unei companii: este format din ideile pe care oamenii le spun despre firmă atunci când angajații acesteia nu sunt în aceeași încăpere. Da, oamenii vorbesc și despre ideile pe care noi le avem, nu doar despre calitățile noastre.
Expertiză vs. Viziune. Reputație vs. Brand
Pentru a înțelege mai bine noul marketing bazat pe Thought Leadership, ca om de business te poți uita la diferența dintre Expertiză și Viziune. Experții se concentrează pe furnizarea de informații corecte și de încredere în domeniul lor de expertiză, în timp ce liderii de gândire au o viziune pentru viitor și se concentrează pe crearea de noi oportunități.
La fel, antreprenorii care vor să vândă și să-și crească autoritatea prin comunicarea ideilor noi și a tendințelor din domeniilor de activitate pot analiza diferența dintre Informații și Perspectivă (Insights). Experții oferă informații valoroase în domeniul lor de expertiză, în timp ce liderii de gândire (Thought Leaders) lansează dezbateri și perspective noi care provoacă gândirea convențională.
„Meciul” dintre experți și lideri de gândire continuă pe terenul Reputație vs. Brand și în arena Cunoștințe tehnice vs. Gândire strategică. Experții sunt adesea cunoscuți pentru reputația dobândită în domeniul lor de activitate, în timp ce liderii de gândire sunt apreciați pentru brandul lor, dar mai ales pentru impactul pe care îl au în industria lor. La fel, dacă experții cunosc foarte bine detaliile tehnice și pot oferi soluții la probleme specifice, liderii de gândire folosesc gândirea strategică pentru a-și ghida industria către un viitor mai bun.
Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă de 15 ani în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale și multinaționale pe zona de PR, public affairs și investiții.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 372 (16 aprilie – 16 mai 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz