Claudiu Vrînceanu: 2021, an câștigat pentru antreprenori
Reading Time: 3 minute2021 a fost un an bun pentru mediul antreprenorial românesc. Trebuie doar să privim partea plină a paharului. Trei tendințe s-au conturat în rândul firmelor românești de tip scaleup: achiziția altor active deținute de antreprenori, internaționalizare și mai multe finanțări noi atrase pentru creștere.
de Claudiu Vrînceanu
Pe lângă clasicele tranzacții ale fondurilor de investiții care cumpără firme românești și mișcări ale investitorilor strategici care preiau companii antreprenoriale, am văzut tot mai mulți fondatori care au avut curaj anul acesta să cumpere active de la alți antreprenori români. Asta înseamnă de cele mai multe ori creștere și consolidare pentru antreprenori, într-un an în care valoarea totală a tranzacţiilor încheiate în România a crescut cu peste 50%, iar valoarea medie a unei tranzacţii încheiate în a fost de 15 milioane de dolari, în scădere cu 24% faţă de media anului trecut.
Un prim exemplu este tranzacția de 10 milioane de euro a grupului antreprenorial Scandia Food, care a cumpărat integral producătorul de mezeluri Agra’s din judeţul Alba de la fondatorii săi. Pentru Scandia, achiziţia reprezintă o mișcare strategică: dezvoltarea producţiei de mezeluri, dat fiind că grupul e deja activ în domeniu.
Un nou studiu de caz este preluarea pentru 2,2 milioane de lei de către Graphein, o companie antreprenorială românească specializată în proiecte de topografie inginerească, a diviziei de business Autodesk de la Dendrio Solutions, integrator IT&C.
Mai pot adăuga, de asemenea, o serie de tranzacții punctuale, cum ar fi preluarea activelor platformei Avicola de la Mihăileşti de către Agroland, cea mai mare reţea de magazine agricole din România, controlată de antreprenorul Horia Cardoș, sau tranzacțiile de consolidare din piața serviciilor medicale. În acest sens, reţeaua Dent Estet, parte a grupului MedLife, a cumpărat pachetul majoritar de 60% din acțiunile Stomestet Cluj, una dintre cele mai importante clinici stomatologice din Transilvania.
O strategie de dezvoltare a companiilor românești înseamnă consolidări și preluări de active, dar și creștere regională. Astfel, și în 2021 a crescut vocea antreprenorilor pe piețele externe. Pe lângă extinderea constantă a unor produse și servicii tech românești, ca UiPath, FintechOS, Bunnyshell, Druid, de asemenea, o parte dintre cele mai mari companii românești, și-au continuat dezvoltarea internațională.
Doar două exemple: după extinderea în Ungaria și Bulgaria din acest an, retailerul online eMAG vrea să intre în Grecia, unde pregătește lansarea în 2022, în timp ce Digi Communications, compania care deține operatorul telecom RCS&RDS, a participat la licitația 5G din Portugalia și a fost desemnată printre câștigători, într-o tranzacție de aproape 68 milioane euro.
Criza actuală este o criză globală și trebuie să protejăm exportatorii români, deoarece aceștia creează un echilibru extern pozitiv pentru România și pot influența în mod pozitiv cele mai importante sectoare de activitate în care lucrează sute de mii de români.
Exportatorii au potențial de creștere în noua normalitate, perioada definită ca fiind cea de revenire, post-Covid-19, și generează locuri de muncă bine plătite și prosperitate pentru firmele românești. Exporturile firmelor suferă foarte mult ca urmare a evoluției COVID-19. Doar că în contextul unei iminente crize economice, situația firmelor românești se va înrăutăți, iar exporturile vor deveni mai relevante ca niciodată.
Reducerea capacităților de producție, problemele legate de transport, lipsa materiilor prime din import şi anulările contractelor comerciale sunt principalele motive invocate de exportatorii români pentru contracția comerțului exterior.
Toate aceste proiecte de creștere – achizițiile de tip M&A și proiectele de internaționalizare – sunt posibile doar prin intermediul unor finanțări. Acestea au devenit mai numeroase în anul 2021. Nu doar că fondurile de private equity au revenit la cumpărare pe piața românească, dar într-un an de zile s-au finanțat prin bursa locală mai mulți antreprenori decât au făcut-o în ultimii șapte ani.
Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă de 15 ani în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale și multinaționale pe zona de PR, public affairs și investiții.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 358 (15 noiembrie – 15 decembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz