Interviuri Companii

Claudiu Ilian, Philip Morris România: Curajul de a vedea un viitor fără fum

19 dec. 2022 5 min

Claudiu Ilian, Philip Morris România: Curajul de a vedea un viitor fără fum

Reading Time: 5 minute

Philip Morris International este prima companie din industrie care s-a angajat în mod transparent să înlocuiască țigările cu alternative fără fum, mai puțin nocive, cât mai curând. Ce înseamnă asta din perspectiva operațiunilor comerciale am aflat de la Claudiu Ilian, Director Commercial Operations în cadrul Philip Morris România.

Primul pas către transformare este curajul. Cum arată curajul pentru o companie atât de mare precum este Philip Morris?

Ați fi crezut, în urmă cu 10-15 ani, că vom trăi ziua în care o companie din industria tutunului va declara că vrea să nu mai vândă țigări și va face pași importanți în această direcție? Oare nu este exact acest lucru definiția curajului? Ca o companie de tutun, precum Philip Morris International, să vorbească deschis despre pericolele pe care țigările și arderea tutunului le au asupra sănătății?

Philip Morris International este o companie care se transformă din temelii pentru a construi un viitor fără fum. Acest lucru era de neimaginat acum 10-15 ani, iar următorii ani ne vor surprinde și mai mult. Vom continua să inovăm și să dezvoltăm alternative mai bune pentru acei adulți care nu renunță să fumeze, deoarece suntem total angajați să înlocuim țigările cu alternative mai puțin dăunătoare, fundamentate științific, cât mai repede posibil. Facem progrese uriașe, așa că următorii ani vor fi plini de provocări pe care abia le așteptăm. Am convingerea că industria noastră nu e un domeniu pentru spiritele conservatoare, lipsite de curaj sau viziune.

Ce înseamnă această transformare la nivel de operațiuni comerciale?

PMI este prima companie din industrie care s-a angajat în mod transparent să înlocuiască țigările cu alternative fără fum, mai puțin nocive, cât mai curând posibil. De ce facem asta? Pentru că suntem convinși de misiunea noastră. Se estimează că în lume sunt peste un miliard de fumători, iar în România aproape 5 milioane. Acești oameni merită o abordare pragmatică și o soluție rațională care să îi facă să renunțe la țigări. Astăzi, această soluție există – produsele fără fum.

Continuăm să investim în îmbunătățirea experienței consumatorilor și să aducem pe piață inovații care să răspundă nevoilor lor. Investim în continuare, alte 100 de milioane de dolari în transformarea fabricii Philip Morris România din Otopeni până în 2023. De asemenea, investim în dezvoltarea oamenilor noștri, precum și în extinderea infrastructurii comerciale, deoarece ne-am propus ca până la finalul acestui an să facilităm accesul consumatorilor adulți la 100 de puncte de vânzare IQOS în care să aibă parte de experiențe personalizate.

Ne-am transformat dintr- o companie care era orientată spre brand și căuta să îmbunătățească metode și practici vechi de ani de zile într-una care pune consumatorul în centrul tuturor activităților și inovează permanent.

Și am reușit pentru că am ținut cont de ce ne-au spus consumatorii, i-am ascultat, am creat departamente noi care guvernează inițiativele și proiectele pe care le implementăm, și am schimbat chiar și practicile și canalele de comercializare care să corepundă nevoilor consumatorilor și tendințelor pieței. Toate acestea pentru a pune în mâinile consumatorilor adulți un produs relevant care să îi convingă să facă definitiv trecerea la o alternativă mai bună.

Spuneți că obiectivul final este o lume fără țigări. Care sunt pilonii pe care vă bazați în atingerea acestui obiectiv?

Trăim în era tehnologiei și a inovației și investim în știință și cercetare, pentru a accelera tranziția de la țigări la alternative fără fum, adică la produse mai puțin nocive, care să răspundă, în același timp, cât mai bine nevoilor fumătorilor adulți.

Dacă privim spre România, peste 400.000 de fumători români adulți au ales IQOS ca alternativă mai bună la continuarea fumatului și sperăm ca acest proces să continue. Suntem mândri de tot ce am reușit să realizăm până acum. Datorită produselor fără fum, a început o etapă nouă și pentru departamentul nostru de vânzări. Întreaga forță de vânzări a devenit mult mai participativă și autonomă. Ne transformăm cu toții pentru a construi un viitor fără fum, iar acest obiectiv și tot ceea ce facem pentru a-l îndeplini se vede în birouri, pe teren, în fabrică, peste tot.

Așadar, dacă ar fi să rezum, ne bazăm pe știință și inovație pentru a oferi un produs din ce în ce mai performant consumatorilor noștri. În plus, ne bazăm pe misiunea noastră care se reflectă în transformarea fabricii din Otopeni dintr-una producătoare de țigări într-una care produce consumabile pentru IQOS și alte alternative fără fum. Nu în ultimul rând, ne bazăm pe oameni, pe colegii mei, ei sunt cei care fac toate aceste schimbări posibile.

Care sunt investițiile PMI pentru a duce la bun sfârșit această viziune?

Impactul activității economice desfășurate de PMI în România este remarcabil. Dacă ne raportăm doar la anul 2020, impactul economic total al companiei este estimat la 4,4 miliarde de lei. Aceasta face ca PMI să fie al doilea cel mai mare jucător de pe piața FMCG din România, după cifra de afaceri. Iar aceste lucruri au devenit realitate datorită investițiilor de aproape 600 de milioane de dolari realizate la fabrica din Otopeni.

O investiție de asemenea anvergură nu este puțin lucru, iar transformarea fabricii noastre din Otopeni într-o unitate de producție de ultimă generație pentru consumabilele pentru IQOS și alte produse fără fum este dovada investițiilor serioase pe care le-am făcut în România. Rezultatul acestor investiții? Astăzi, peste 90% din producția fabricii PMI din Otopeni este exportată în 54 de țări de pe cinci continente.

Dacă țigările dispar, cum va arăta industria în care activați peste 10-15 ani?

În urmă cu un deceniu, lucram încă la cercetarea și dezvoltarea unor alternative mai bune la continuarea fumatului. Astăzi, știința și tehnologia pe care le-am dezvoltat ne oferă șansa de a ne reinventa în mod constant. Viziunea „ dincolo de nicotină” a PMI face parte dintr-o transformare mai amplă care plasează sănătatea, știința, tehnologia și sustenabilitatea în prim-plan. Dezvoltăm produse și soluții menite să îmbunătățească viețile oamenilor și să aibă un impact pozitiv asupra societății.

Pentru toate aceste lucruri, avem nevoie însă de o informare corectă a consumatorilor noștri. Cel mai recent sondaj publicat de firma de cercetare independentă Povaddo pentru Philip Morris International arată că 8 din 10 români consideră că fumătorii adulți ar trebui să primească informații corecte, fundamentate științific despre produsele fără fum, care sunt alternative mai puțin nocive comparative cu continuarea fumatului.

Pentru viitor este așadar necesară o gândire pragmatică care să genereze schimbări pozitive rapide, în beneficiul tuturor cetățenilor. Dar această transformare nu poate avea loc dacă nu ne informăm corect consumatorii.

Cum ai defini parcursul carierei tale la PMI?

Am avut șansa să parcurg un drum plin de provocări și împliniri, atât prin prisma pozițiilor ocupate, cât, mai ales, a evoluției acestei companii. Am rămas mereu alert și motivat să cresc, să vreau să mă dezvolt, să îmi doresc mai mult și să împărtășesc bucuros și altora experiența acumulată. Este o companie care prețuiește oamenii, cu atât mai mult pe cei care vin cu aportul propriu la evoluția și rezultatele sale.

Personal, simt că mi-a oferit foarte multe oportunități pe care m-am străduit întotdeauna să le răsplătesc pe măsură. Am avut, cred, 15 poziții în PMI în România, dar și în străinătate și simt că am lucrat pentru câteva companii diferite în cei peste 20 de ani împreună, tocmai pentru că PMI este o companie care se transformă continuu, ceea ce mi se potrivește perfect. Iar rezultatele pe care le avem demonstrează că viitorul fără fum este posibil!

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 369 (19 decembrie 2022 – 15 februarie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: