“Dar nu mai bine faci tu ceva pentru tine? Ceva care să fie al tău…” De câte ori ați auzit acestă replică? Am auzit-o de multe ori, mai exact în rândul persoanelor care conduc proiecte mari, în acest ecosistem din România, mai ales cel de ONG-uri, cică ar fi nevoie să se oprească și să investească timp și în ei, să înceapă să producă pentru ei și să pună pe locul 2 proiectele pentru comunitate. Am o părere diferită aici când vine vorba despre responsabilitatea liderilor acestor organizații.
Consider că și în organizația noastră avem și am avut lideri care au dat tot ce au avut mai bun pentru ca rezultatul să fie util comunității. Cântărește mult la echilibrul punctelor karma din societate, reușești să schimbi și să promovezi un bine în societatea civilă, dar te trezești cu replici din sectorul privat sau al cercului de prieteni și familie: Dar nu mai bine faci tu ceva pentru tine?
Acest “mai bine” l-am întors pe toate părțile și nu mi-a ieșit decât: de ce trebuie să fie diferite valorile și interesele mele de cele ale proiectului în care sunt implicat? Dorința mea de multe ori e să producem schimbările pe care proiectul nostru le produce, deci de ce ar trebui să o fac pentru mine când deja o fac și pentru mine, dar și pentru societate?
În 1958 câștigătorul premiului Nobel în economie Milton Friedman transmitea că responsabilitatea socială a companiilor este să facă profit, nu cea financiară, ci cea socială.
Deci facerea de bine, nu, nu e replica faimoasă, ci facerea de bine poate fi în linie și cu productivitate economică. Nu e o balanță în care atunci când încerci să faci bine pierzi obligatoriu pe celălalt taler, pot fi în linie. Cred, în schimb, că lăcomia este un prag foarte important în universul nostru actual.
Lăcomia ne scoate uneori de pe drumul nostru, la început bine intenționat, pentru că ai putea face mai mult pentru tine. Cele două se pot exclude, poți face mai multe pentru tine, dar asta nu înseamnă că trebuie să faci mai puțin sau să faci rău în societate. Deja mulți au ales să le fie lor bine, iar capra vecinului să rămână un haștag cool la fiecare două luni când rupe câte o campanie cu cafea pe billboards.
Cred că lăcomia este puțin mai mult decât suficientă. Imaginați-vă ce s-ar fi întâmplat dacă în ultimii 20 de ani, am fi spus cu toții “suficient” de mai multe ori. Dar păturile societății și interacțiunile dintre nivelurile diferite la bere sau la un gelatto, în stația de metrou sau la conferința anuală de mașini de epocă, ne tot aruncă replica asta: Dar nu mai bine faci tu ceva pentru tine?
Nu uita că dacă te naști bogat, ai putea fi și un prost și tot ai șanse să mori bogat, dar dacă te naști sărac, din păcate și dacă ai fi un geniu ai putea muri tot sărac.
Așa că, înainte să tragi concluzii că nu faci ceva pentru tine, treci un pic prin exercițiul de mai jos, și aplică-l pe unul din proiectele în care ești implicat, sunt curios unde bifezi:
Aleg să învăț din indicatorii pe care alții mi-i strecoară sub ochi pentru a mă convinge să fac ceva pentru mine, consider că învăt, pe zi ce trece din astfel de experiențe și sunt recunoscător că am un colectiv care m-ajută să rezolv o bună parte dintre ele și mă simt provocat de cele la care încă nu am exercițiu sau vreun răspuns, mă încarc cu voie bună și le aștept și pe cele mai noi.
Închei acest articol cu cele 7 lecții pe care le-am învățat anul acesta din comunitate și pe care aș vrea să le dau și eu mai departe, cine știe, poate ți se potrivesc.
Dacă acest articol te-a făcut să te gândești dacă faci ceva și pentru tine îți mulțumesc că l-ai citit și cu plăcere dacă te-a și ajutat!
Claudiu Butacu este președintele asociației EFdeN. Este absolvent al Institute of Energy Professionals în 2015 cu certificarea Professional Energy Manager și al Romanian Green Building Council în 2015 cu certificare Green Building Professional, Sustainability Manager.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…
Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…
Carrefour România a finalizat remodelarea hipermarketului Pantelimon, din Șos. Vergului 20, din cadrul Centrului Comercial Esplanada, București, ca urmare a…
Paradis Hotels & Resorts a preluat Hotel Zenith Conference & Spa din Mamaia crescând la 12 numărul unităților de cazare…
Cunoscut ca „nașul sustenabilității”, John Elkington este un pionier în domeniul sustenabilității și responsabilității corporative. Dezvoltator al conceptului de „Triple…