Opinii Sustenabilitate

Claudiu Butacu & George Constantin: Și acum că știm, ce facem cu ce știm?

3 iun. 2024 5 min

Claudiu Butacu & George Constantin: Și acum că știm, ce facem cu ce știm?

Reading Time: 5 minute

Am discutat mult în articolele anterioare din serie despre realitatea dură din educație și sustenabilitate, despre provocările prezentului și ale viitorului, despre potențialul din oameni și organizații, precum și despre abordarea noastră din EFdeN pe care ne dorim să o replicăm pe scară largă pentru a avea impact. Azi facem pasul următor.

de Claudiu Butacu & George Constantin

N-am putut să nu mă gândesc la experiența personală din școala de coaching pe care am urmat-o în 2023, unde una din întrebările majore cu care am rămas fiind „Și acum că știu, ce fac cu ce știu?”. Iar asta pentru că ne aflăm în paradigma în care ne pregătim de concepte precum învățarea pe tot parcursul vieții (lifelong learning) sau educația bazată pe abilități (skills-based education) în timp ce mare parte din învățare și educație încă se petrece în sala de clasă, la tablă, după dictare, cu scopul final de a învăța pentru a ști. Ajungem inevitabil să ne întrebăm: „Și acum că știm, ce facem cu ce știm?”.

Care este punctul de start?

Un context cu mult greenwashing, lipsă de specialiști în numeroase domenii, un sistem universitar în afara top 1.000 la nivel mondial (pe baza testelor PISA), un spor demografic negativ, un exod al „creierelor” în afara țării și o abordare mai degrabă reactivă, bazată pe conformitate și raportare și foarte puțină ambiție de pionierat național.

Unde ne dorim să ajungem?

Dacă până în prezent nu am regăsit o viziune integrată pentru România, ne-am permis să o creionăm sub forma viziunii EFdeN – credem în comunități sustenabile, cu oameni educați și un grad ridicat de calitate a vieții. Mai mulți (împreună), mai buni (pentru noi), mai bine (pentru cei din jur și societate).

Cât de mare este decalajul dintre cele două?

Facem în prezent primii pași. Barometrul României Responsabile, studiu de piață realizat la nivel național de Cult Research și GRF+ în parteneriat cu EFdeN pe parcursul anului 2023, ne arată că pornim la drum cu 36% din populație în rolul de avangardiști ai sustenabilității. Aceștia sunt români care pot și vor să contribuie în societate, sunt satisfăcuți cu stilul de viață și interesați de ecologie şi au un comportament social elevat. Începem să vorbim în spațiul public din ce în ce mai des despre comunități, de energie și nu numai, trend regional al UE ce capătă tracțiune și la nivel local. Și observăm foarte multe inițiative complementare sau alternative sistemului formal de educație și învățare, o masă critică atât de necesară pentru formarea viitoarelor generații.

Ce opțiuni avem pentru a ne atinge obiectivul?

Să ne plângem de lucrurile care nu se întâmplă? Să așteptăm să ne fie rezolvate problemele de către vreo autoritate cu putere de decizie? Să se dea o lege minune și să fie aplicată de mâine de toată lumea? Am învățat tot în școala de coaching că obiectivul este întotdeauna pozitiv („să fie bine”, nu „să nu fie rău”), despre noi și ceea ce ține de noi, astfel încât să avansăm concret către „ceva” în loc să fugim de „altceva”.

Așadar, ce alegem să facem?

Alegem în primul rând să credem. Să credem că cei peste 10 ani de experiență din EFdeN în formarea viitorilor lideri și profesioniști au condus către 1.000 de oameni mai buni pentru mai bine, ambasadori ai sustenabilității în România și peste hotare. Să credem că putem să construim mai departe pe această experiență pentru o nouă experiență: de învățare experiențială, multi și interdisciplinară, care să răspundă atât nevoilor viitorilor profesioniști sau lideri, cât și ale businessului.

Să ne uităm în trecutul nostru

Iar aici considerăm că o experiență completă de învățare pentru viitorii profesioniști și lideri în sustenabilitate ia în calcul cum am pornit în prima clasă din școală, adică de la abecedar.

  • A, de la academic – cum luăm contact cu piața: studii sau cercetări de piață cu aplicabilitate în viața reală și potențial impact în toate acțiunile noastre de zi cu zi.
  • B, de la business – cum schimbăm piața: start-up-uri create sau afaceri existente transformate pentru a răspunde provocărilor viitoare.
  • C, de la consultanță sau consiliere – cum ajutăm și susținem piața: lideri, organizații și culturi pregătite pentru viitor.

Și există un „dar”. Putem începe transformarea cu grupuri mici, dar nu putem face transformarea numai cu avangardiști și lideri. Numim meseriile viitorului în acest fel pentru că au nevoie de „meseriașii viitorului”, cu viziune, pragmatism, competențe, pasiune, creiere și mâini în același timp. Iar despre asta discutăm pe larg în articolul viitor.

Recent, gândindu-ne la modalitățile de a aduce schimbări semnificative în educație și sustenabilitate, am realizat că provocările sunt doar oportunități deghizate. Haideți să explorăm cum putem transforma aceste oportunități în realități palpabile!

Mobilizarea comunităților prin educație deschisă și colaborativă

Ce-ar fi să începem prin a redeschide dialogul despre cum educația nu trebuie să fie limitată la pereții unei săli de clasă? EFdeN se poziționează ca un catalizator pentru această nouă paradigmă. Imaginați-vă spații de învățare deschise unde comunitățile pot interacționa, schimba idei și construi soluții sustenabile împreună. Aceste huburi ar putea funcționa ca niște incubatoare de inovație, unde fiecare sugestie este valorizată și fiecare efort este direcționat către progresul sustenabil.

Inovarea prin diversitate și incluziune

Haideți să recunoaștem și să eliminăm barierele care împiedică diversitatea în domeniul sustenabilității. Nu este doar o chestiune de etică, ci și una de eficiență în a inova. Echipele diversificate aduc o gamă variată de perspective, care sunt esențiale pentru soluționarea problemelor complexe ale sustenabilității. Organizațiile pot juca un rol crucial în formarea unor lideri din diverse medii, garantând că fiecare voce să fie auzită și valorizată.

Construirea de parteneriate strategice pentru impact

Și, cum ar fi să nu mai acționăm singuri? Colaborarea între universități, companii, ONG-uri și guverne poate accelera aplicarea soluțiilor sustenabile. Prin construirea de parteneriate solide și focalizate, putem combina resursele și expertiza pentru a genera un impact mult mai mare decât sumele părților individuale.

Transformarea provocărilor în acțiuni concrete

Nu ne putem permite să stăm deoparte și să așteptăm soluții miraculoase. Fiecare dintre noi are puterea de a face diferența. Prin inițiative de tip „grassroots” până la campanii naționale, fiecare pas contează. De exemplu, instituții ca EFdeN pot juca un rol esențial în sensibilizarea și mobilizarea comunităților locale și naționale pentru a adopta practici sustenabile.

În încheiere, să ne amintim că fiecare dintre noi este parte din soluție. Fie că ești student, profesor, profesionist sau simplu cetățean interesat de viitorul planetei, vocea ta contează. Așa cum am învățat și din provocările anterioare, nicio bătălie pentru un bine mai mare nu este prea mică sau prea mare. Să ne alegem luptele cu înțelepciune și să lucrăm împreună pentru ce alegi să faci astăzi, pentru mâine…

Claudiu Butacu este inginer de profesie și ONG-ist la suflet, fiind motivat de sustenabilitate și de crearea de locuințe accesibile, bazate pe energie regenerabilă. Claudiu crede că educația este singurul factor ce poate genera schimbare. De aceea, prin colaborare atât cu sectorul privat, cât și cu cel public, acesta a reușit dezvoltarea de strategii-pilot de energie regenerabilă, precum și soluții de orașe inteligente pentru a combate provocările globale de mediu actuale.

George Constantin – Învățare & Dezvoltare, Oameni & Cultură Organizațională EfdeN – crede într-o lume în care ne atingem potențialul ca indivizi, ca organizații și ca societate și are misiunea să exploreze sensul prin necunoscut împreună cu viitori lideri, echipe și organizații. Cu iubire, încredere, sens, bucurie și prezență. Este profesionist cu peste 10 ani de experiență, a reprezentat România în cadrul World Energy Council, fiind selectat în 2020 printre cei 100 de viitori lideri în energie la nivel global (FEL100) și a îndeplinit roluri diverse în poziții de leadership & management, vânzări, consultanță, comunicare și tehnologie. Este pasionat de învățare și dezvoltare, leadership & cultură organizațională, public speaking, design thinking, futures thinking & foresight.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 383 (16 mai – 16 iunie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: