21 iun. 2022 7 min

CLAPART: Artă și blockchain

Reading Time: 7 minute

Este primul proiect românesc care aduce tehnologia blockchain și criptomonedele pe piața de media & entertainment, printr-un ecosistem descentralizat în care artiștii se vor putea adresa direct publicului larg pentru investiția în dezvoltarea și promovarea operei lor, iar fanii vor putea investi direct în proiectele artiștilor, în schimbul unor redevențe. Am aflat mai multe detalii de la Tudor Fornea, CEO, și Radu Fornea, COO CLAPART.      

CLAPART este primul proiect românesc care aduce tehnologia blockchain și criptomonedele pe piața de media & entertainment. Unde ați găsit inspirația și ce reprezintă pentru voi să fiți primii cu această poziționare?

Tudor Fornea: Mi-am găsit inspi­rația din experiențele generate de rolurile diferite pe care le am, ca fan, producător și artist, din nenumăratele discuții cu creatori talentați, din poveștile reale pe care le-am auzit direct de la creatori din toate formele de artă, ce țin de problemele pe care le întâmpinau în mediul lor.

Fiecare aspect în parte și toate la un loc m-au făcut să înțeleg unde este problema și să-mi dau seama că nici măcar nu ține de mediul creatorilor. Ideea de a uni fanii cu creatorii, cu idolii lor, vine din povești și nevoi reale. Am creat CLAPART, un ecosistem unic care reunește universul tuturor artelor. Îmi doresc ca ceea ce am creat noi să fie o oportunitate pentru toți artiștii, consacrați sau stele în devenire, dar și pentru fanii lor.

Tudor Fornea, CEO CLAPART

Cât de interesați credeți că sunt străinii de artiștii din România și cum îi va ajuta pe artiștii locali această deschidere?

Tudor Fornea: Chiar din prima zi, CLAPART a pornit la drum ca un proiect internațional adresat tuturor creatorilor de artă din lumea întreagă, iar România este doar punctul de start. Pentru că și nevoia de a sparge zidul acesta invizibil dintre fani și creatori este o nevoie universală, nu locală, iar tehnologia ajută la interconectare mai mult ca oricând.

Beneficiile pe care le vor avea artiștii români – ca fiind primii cu acces pe platforma noastră – ar fi deschiderea către un public/fanbase mai larg, interacțiunile sau chiar colaborările dintre creatori și accesul mai facil la creatori internaționali, la promovare și expunere pe piețe internaționale, la un nivel mult mai mare.

Care au fost criteriile pe baza cărora ați ales creatorii de conținut și ambasadorii pe care i-ați abordat?

Tudor Fornea: Nu gândim în criterii sau în șabloane, ne uităm mai degrabă la lucrurile care ne unesc. Dorim să fim locul în care se reunesc cei talentați cu cei care iubesc arta, vizionarii artistici și creatorii de artă cu investitorii și admiratori, mai ales că mulți dintre noi putem avea, rând pe rând, fiecare din aceste roluri. Mă bucur să văd că am atras din prima zi creatori și ambasadori foarte talentați, dar care sunt cu adevărat și iubitori de artă.

Tudor, spuneai ca ideea CLAPART a venit pe baza experienței tale de artist și producător, dar și ca fan al unor artiști extraordinari pe care îi apreciezi. Care sunt artiștii pe care îi apreciezi cel mai mult și sunt aceștia implicați în proiecte cu tehnologie blockchain, în NFTs?

Tudor Fornea: Ca iubitor de artă în toate formele ei, ca inițiator al unui proiect care se adresează artiștilor și creatorilor din orice domeniu, nu aș putea face această diferențiere. Apreciez în egală măsură pe toți creatorii și artiștii talentați care se manifestă în orice domeniu artistic. Privind însă relația dintre artiști și tehnologie blockchain sau fenomenul NFT, este evident că aceasta a devenit mult mai strânsă, mai ales în ultimii doi ani. Când se anulau și suspendau concerte și evenimente artistice cu spectatori, mulți artiști au fost forțați să devină creativi pentru a găsi noi modalități de a intra în legătură cu publicul lor.

Pentru unii, acest lucru s-a întâmplat prin utilizarea unor platforme sociale noi, pentru alții a însemnat proiectarea de noi produse, iar pentru cei mai agili – a însemnat utilizarea noilor tehnologii (precum NFT-urile). Indiferent dacă doar explorează pentru că vor să fie în trend sau deja sunt implicați în NFT cu proiecte proprii de dezvoltare, progresele tehnologice și contextul au generat schimbări semnificative asupra modului în care artiștii și creatorii interacționează cu fanii lor.

Tehnologia în general și blockchain-ul în special au devenit mai mult decât un cuvânt la modă pe limba investitorilor din lumea întreagă. Blockchain-ul este deja o verigă importantă în industriile creative și artistice.

Cât a durat de la idee până la găsirea de soluții și la implementare?

Tudor Fornea: Am început să mă gândesc la această platformă încă de acum 7 ani, chiar dacă la acel moment ideea era într-o formă mult mai brută și părea ceva total non la îndemână și greu de făcut. Și de multe ori, ajungem să amânăm în viețile noastre lucrurile care sunt mai greu de făcut până când se produce declicul. Ideea a devenit tot mai posibilă pe măsură ce internetul s-a schimbat, cu tot ceea ce însemnă metaverse, crypto, descentralizare, blockchain, web3 etc.

Această nouă eră face acest vis, această idee nu doar posibilă, ci și accesibilă. Au fost o grămadă de piese de puzzle pe care le-am aranjat și s-au potrivit ca să putem ajunge cu produsul unde suntem acum, inclusiv echipa atât de profesionistă și creativă. Împreună, sunt sigur că putem să facem imposibilul posibil de fiecare dată așa cum am reușit și până acum.

Care au fost cele mai mari pro­vocări ale acestui proiect până acum și cum le-ați depășit?

Tudor Fornea: Au fost destul de multe provocări și sunt convins că vor mai fi și altele – pentru că vrând-nevrând, ­cumva, provocările merg mână în mână cu inovația. Dac-ar fi să dau doar un ­exemplu clar îmi vine în minte întrebarea despre cum să facem posibil din punct de vedere tehnic transferul dintre creatori și fani. Însă și satisfacția este pe măsură când găsești o soluție nouă, care nu s-a mai făcut. În cazul CLAPART, așa a luat naștere protocolul RST (Royalty Share Token) care permite în mod automat și instant să se dea mai departe redevențele cuvenite celui care a achiziționat o parte din arta creatorului preferat.

Care a fost reacția pieței până în prezent?

Radu Fornea: Reacția pieței a fost spec­taculoasă. La momentul la care răspund acestei întrebări sunt peste 1.000 de ­creatori din 5 țări diferite care își ­doresc să vină alături de noi pe platformă. ­CLAPART este deja validat dincolo de granițele țării. Simt că oamenii au înțeles că asta este misiunea noastră și mă bucură enorm să văd că vin organic din ce în ce mai mulți creatori din toate domeniile alături de noi. Este fabulos.

Care sunt categoriile de public cel mai des­chise către a apela la tehno­logia oferită de voi?

Radu Fornea: Răspunsul la această întrebare ține de esența ideii de fan. Ce înseamnă, până la urmă, să fii un fan al cuiva? Nu tocmai să îl susții, să te bucuri de prezența acestuia în viața ta?! Cumva, cred că dintotdeauna fanii și-au dorit să nu existe acest zid între ei și idolii lor, creatorii lor preferați. Zidul care nu le dădea posibilitatea să se implice cu totul alături de vedetele lor prefe­rate. Să investească în ei și să câștige alături de ei.

Asta face CLAPART. Schimbă radical o paradigmă. Acum, ­fanii pot în mod real să fie asociații ­vedetelor lor preferate. Pot investi alături de ei în creațiilor lor și pot coparticipa la câștig. Este ca și cum ai avea o firmă împreună cu un creator. Și din acest motiv, consider că proiectul ­CLAPART se adresează oricui. Cred că toți admirăm pe ­cineva și ne dorim să fim parteneri cu succesul.

 Radu Fornea, COO CLAPART

Care sunt avantajele unui business antreprenorial de familie?

Radu Fornea: Fără pic de modestie, îți dă satisfacția deplină că ești un om împlinit. Cine nu și-ar dori să schimbe ceva în lumea asta alături de oamenii pe care îi iubește cel mai mult? Și mai este și acel sentiment de încredere și energia aceea creatoare pe care ți-o dau cei care îți sunt alături în fiecare zi.

Îmi place să spun că poate cel mai important lucru pe care mi l-a dat CLAPART este că sunt recompensat în moneda cea mai importantă de pe planeta noastră – respectiv timpul prețios pe care îl petrec și îl cheltuiesc alături de cei dragi schimbând lucrurile în bine. Înrudiți sau nu, la CLAPART chiar suntem toată echipa o mare familie și ne mândrim cu asta.

Ce vă doriți de la următoarele runde de finanțare?

Radu Fornea: Obiectivul principal este același ca până acum, respectiv să transmitem atâta încredere încât să-i aducem alături de noi pe cei care cred în ideea noastră. Trust și trust money sunt extrem de importante pentru noi ca afacere, pentru că vorbesc despre valoare. Vrem ca oamenii care investesc în noi să creadă în ideea noastră, să o susțină în mediul lor și să o îmbunătățim împreună.

Ce planuri aveți pentru 2022-2023?

Radu Fornea: Lansarea platformei și scalarea CLAPART la nivel global. Este cel mai important obiectiv pe care ne concentrăm întreaga atenție, iar milestone-urile sunt doar chei de verificare în vederea ­îndeplinirii acestui obiectiv. Ca pionieri în ceea ce facem, ne dorim să facem cât mai bine acest proiect pentru a putea fi adoptat organic, pentru ca ­CLAPART să devină în mod ­natural ceva ce trebuie să facă parte din viața lor.

A avut pandemia vreun rol în decizia lansării proiectului?

Radu Fornea: Fără niciun doar și poate! Un proiect de această anvergură este energofag și un mare consumator de timp. Iată că odată cu pandemia, alături de Tudor, artizanul și fondatorul CLPARAT, am găsit și timpul și mediul propice prin creșterea adopției web3 și a tehnologiei blockchain ca să punem în practică ideile acestea.

În plus, adopția în masă a remote work-ului a contat enorm și i-a ajutat pe oameni să conștientizeze că distanța nu contează și că te poți conecta și lucra cu oricine din orice parte a globului. Nouă ne-a permis să găsim această echipă și să ne sudăm ca echipă. Deci da, per ansamblu, pandemia a fost clar un catalizator și moment decisiv pentru CLAPART.

Extra info

CLAPART este platforma revoluționară descentralizată prin care fanii pot investi în lucrările artiștilor și creatorilor lor preferați, în schimbul unor redevențe. CLAPART a fost deja evaluat în primul trimestru al acestui an la 50 milioane de dolari prin încheierea cu succes a unei runde private de finanțare (seed round) la care au participat business angels din România și un fond de investiții internațional. Proiectul a lansat recent cea de-a doua rundă de finanțare, direct pe site-ul www.clapart.com.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 364 (16 iunie – 17 iulie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: