Cinematech
Reading Time: 13 minuteNoile tehnologii au un impact tot mai mare asupra felului in care se distreaza romanii. Ultima venita pe scena este tehnologia 4DX, care face spectatorii sa nu mai simta diferenta dintre sala si ceea ce se intampla pe ecran.
Eroul de pe ecran se apleaca peste pragul de stanca din fata lui si e udat de stropii cascadei care curge in vale. Spectatorii din sala simt in acelasi timp cum scaunele se apleaca inainte si stropi fini de apa le uda fata, ca si cum ar fi ei insisi in buza cascadei. Aceasta experienta cinematografica interactiva, care ofera inclusiv efecte de vant, fum, ceata, ba chiar si mirosuri, este posibila datorita noii tehnologii 4DX, care promite sa revolutioneze mersul la cinematograf. Iar din 15 mai este disponibila si in Romania, adusa de Cinema City in noul Mega Mall din Bucuresti.
“Oferta Cinema City este unica: avem IMAX, avem 3D, digital, vom avea pe 15 mai si 4DX. Este evident ca acestea sunt investitii serioase, dar pentru noi tehnologia inseamna sa tii pasul cu evolutia, publicul vine la cinema pentru ca isi doreste sa fie surprins si va continua sa vina daca aduci mereu ceva nou”, spune Ioana Ionescu, Marketing Manager la Cinema City Romania.
Compania detine in Romania 154 de ecrane, printre cele mai mari din Europa, in 17 locatii din toata tara si promoveaza permanent noile tehnologii in domeniu. Tocmai de aceea a adus in 2009 primul sistem IMAX din Romania, in AFI Palace Cotroceni, iar acum introduce 4DX pe piata locala. “Cinema City a crescut constant in fiecare an si acest succes se datoreaza unui cumul de factori: am deschis cinematografe noi, am fost atenti la selectia de filme si ne-a ajutat si publicul, care a devenit mai educat, mai deschis”, arata Ioana Ionescu.
Investitiile Cinema City au contribuit la relansarea pietei de cinema din Romania, care a trecut prin momente dificile. La finalul lui 2013, Romania avea un cinematograf la 260.000 de locuitori, un ecran la 75.000 de locuitori si un loc in cinema la 350 de locuitori, situandu-se pe ultimul loc intre statele Uniunii Europene. Industria de profil a avut de suferit din cauza inchiderii majoritatii cinematografelor din reteaua de stat in orasele din provincie. Dar in ultima vreme vestile sunt tot mai bune. Expansiunea mall-urilor, reluata in ultimii ani, incepe sa duca si la cresterea numarului de ecrane de cinema si al spectatorilor. Anul trecut a marcat un reviriment puternic pentru cinema, fiind pentru prima oara dupa anul 2000 cand s-a depasit cifra de 10 milioane de bilete vandute, in crestere cu 12,5% fata de 2013, potrivit Cinemagia. De remarcat faptul ca Cinema City detine peste jumatate din aceasta piata.
“Suntem si ne-am propus sa ramanem cel mai mare lant cinematografic din Romania. Vom continua sa ne extindem si cel mai important este ca, ori de cate ori o facem, pastram aceleasi standarde inalte – fie ca mergi la Bucuresti sau la Targu Jiu, regasesti aceleasi sali, decor, tehnologie de ultima generatie”, arata Ioana Ionescu.
Cele circa 185 de filme lansate in 2014 au adus incasari de 41,9 milioane de euro, fata de 36,5 milioane in 2013. A scazut puternic si numarul romanilor care declara ca nu merg niciodata la cinema, acesta ajungand anul trecut la 62,2%, potrivit Barometrului de Consum Cultural, ceea ce reprezinta un minim al ultimilor zece ani. Cinema City si alti jucatori in domeniu vad partea plina a paharului si pariaza pe potentialul de crestere al pietei, iar noile tehnologii reprezinta una dintre armele importante.
Momentul este propice, avand in vedere ca romanii incep sa iasa tot mai mult din casa in timpul liber si cauta mereu activitati noi si interesante pentru relaxare si socializare. “Ma atrag toate activitatile care implica dinamica in miscare, contact cu pamantul, aer curat si muzica. Iarna schiez, desi cu sportul asta am cam avut un fel de «love – hate relationship», dupa un mic incident in urma cu cativa ani”, spune Corina Coman, PR Director la FCB Bucharest. Weekendul este pentru oamenii activi perioada principala in care exista timp liber pentru iesiri de orice fel. Potrivit unei cercetari realizate de GfK Romania la nivel national, 10% dintre respondenti au declarat ca in weekend prefera sa mearga la cinema, teatru sau la concerte, dar o incidenta mult mai mare (38%) se remarca in randul Digital Natives, persoane tinere, care se simt in mediul digital ca pestele in apa. “Incerc sa ies cat mai mult. Mi-am facut obiceiul ca atunci cand exista chiar si o jumatate de zi de respiro (momente care sunt din ce in ce mai rare) sa ies, sa ma vad cu oameni, sa descopar locuri noi, sa ma bucur din plin de orele alea in care practic pot sa fac orice”, spune Catalin Anchidin, specialist de comunicare in industrii creative.
Adina Vlad, Managing Partner la Unlock Market Research, are si explicatia: criza i-a scos pe oameni din zona lor de confort, fiindca au inteles ca fericirea personala depinde in mare masura de alegerile pe care le fac ei, in linie cu ceea ce le place cu adevarat. De aici rezulta o mare diversitate de activitati de timp liber, comparativ cu anii precedenti, iar oamenii consuma divertisment cat mai variat. Au lasat in urma gratarul si lancezeala, si prefera sa desfasoare in timpul liber activitati care le aduc valoare si ii fac sa fie oameni mai buni nu doar in ochii lor, ci si ai celorlalti. “Traiesc in viteza, timpul liber e scurt si foarte valoros. Il consum doar pentru lucrurile despre care simt ca-mi aduc un beneficiu personal”, spune Corina Coman. Astazi romanii socializeaza, fac plimbari (cu bicicleta, la munte, prin parcuri), intreprind activitati noi si care ii ajuta sa se relaxeze (gradinarit, cursuri de dezvoltare personala, limbi straine, calatorii in locuri noi, hobby-uri). “Cea mai mare parte a timpului liber o petrec cu familia si prietenii. La film, la plimbare sau la un pahar de vorba. Imi place sa petrec cat mai mult timp in natura, de aceea evadez din Bucuresti cat de des pot”, explica Ruxandra Rau, Manager Comunicare Segment Business la Telekom Romania.
Este si sansa produselor inovatoare din zona de petrecere a timpului liber, fiindca acestea pot gasi un public relevant pentru orice tip de produs artistic sau de divertisment.
“Consecinta este aceea ca mainstream entertainment se transforma si asteptarile de la aceasta piata se schimba. E un fel de mainstream+. Adica nu mai e suficient sa faci un produs popular. Daca produsul popular nu are si o valoare, risca sa fie un foc de paie si sa fie uitat pe termen lung”, arata Adina Vlad.
Pentru unii, insa, zona de mainstream aduce beneficii tocmai din perspectiva petrecerii cu folos a timpului liber, fiindca deconectarea de la job nu este niciodata totala. “Uneori sunt atrasa de nou, dar nu ma feresc de mainstream in timpul liber, ba din contra, ma incapatanez de multe ori sa fiu acolo ca sa pot intelege cum functioneaza mentalul colectiv”, spune Corina Coman. Modalitatile alese pentru petrecerea timpului liber reflecta personalitatea si valorile fiecaruia, de aceea se cauta tot mai mult activitati interesante si care sa poata fi impartasite si povestite, devenind subiect placut de conversatie. “Daca in activitatea mea zilnica simt nevoia ca eu si echipa mea de la Freeman Entertainment sa ramanem trend setteri pentru piata distributiei de film din Romania, aceeasi dorinta isi pune amprenta si asupra timpului liber”, spune Raluca Moroianu, Head of Marketing and Communication la Freeman Entertainment, companie care distribuie filme. Ceva ce merita povestit va ajunge, inevitabil, pe retelele de socializare, foarte populare in randul tinerilor pana in 35 de ani. Facebook a depasit 8 milioane de conturi in Romania si tot mai multi utilizatori posteaza detalii despre felul in care isi petrec timpul liber. Internetul, mai ales social media, dar si recomandarile prietenilor sunt principalii factori care influenteaza alegerea activitatilor de timp liber. “Cumpar bilete la film pe mobil intotdeauna, urasc sa stau la coada, iar in ziua de azi, gratie tehnologiei, chiar nu mai trebuie sa pierdem timp. Aproape intotdeauna aleg un film pe baza review-urilor de pe IMDB, dar admit ca am si prieteni in parerea carora ma incred si stiu ca nu dau gres“, spune Anca Nuta, Identity & Communication Director la UniCredit Tiriac Bank.
Recent a intrat in scena si un alt actor – aplicatiile de mobil. Tinerii intre 18 si 25 de ani, dar nu numai ei, folosesc aplicatiile care fac recomandari de proximitate pe baza locului in care se afla utilizatorul la un moment dat. Motivul? Sunt o generatie spontana, care cauta mereu distractia alaturi de prieteni, oriunde s-ar afla, deci sunt deschisi permanent la sugestii si, mai ales, dornici sa incerce lucruri noi. “Mi-am facut obiceiul ca, atunci cand exista chiar si o jumatate de zi de respiro (momente care sunt din ce in ce mai rare), sa ies, sa ma vad cu oameni, sa descopar locuri noi, sa ma bucur din plin de orele alea in care practic pot sa fac orice”, arata Catalin Anchidin. Este o deschidere care se manifesta tot mai mult indiferent de categoria de varsta. “In general sunt manat de doua lucruri in alegerea unui fel de a evada in timpul liber: daca am mai facut sau nu chestia aia (evident, noutatea ma atrage in mod irefutabil) si daca are o lista de vinuri decenta”, spune Razvan Capanescu, Chief Creative Officer al grupului Leo Burnett. Apetitul pentru nou in zona de divertisment si timp liber este o caracteristica mai noua pentru romani, alimentata din mai multe surse. “Romanii sunt foarte dispusi sa incerce modalitati noi de petrecere a timpului liber. Exista o foame de divertisment nou. Cred ca pur si simplu se duc spre nou pentru ca au mult mai multe oferte in ziua de azi. Si pentru ca sunt foarte expusi la informatie si verifica si cat de populara e ideea”, arata Adina Vlad.Este si motivul pentru care Cinema City aduce 4DX in Romania, dupa ce a avut succes cu un alt format inovator, IMAX. “Ambele tehnologii sunt spectaculoase, dar foarte diferite si experienta vizionarii fiecareia este unica, genul de intamplare pe care ti-o amintesti si pe care simti nevoia sa o povestesti”, spune Ioana Ionescu, de la Cinema City. Pariul cu IMAX a fost clar castigator: daca ne uitam pe lista de box office din Romania in 2014, primele trei filme (“Hobbitul: Batalia celor cinci ostiri”, “Interstellar” si “300: Ascensiunea unui imperiu”) au fost disponibile in format IMAX. Calitatea imaginii in acest format (40% mai mult contrast si cu 60% mai multa luminozitate), ecranul mare, sunetul reconfigurat special si, mai ales, senzatia de imersiune totala in film aduc acel factor X care atrage spectatorii. Spre deosebire de publicul de cinema din alte tari, cel din Romania iubeste filmele 3D, dovada ca oamenii cauta mereu . “Imi plac mult filmele 3D, mai ales la IMAX. Pentru experienta noua pe care mi-o ofera, si nu neaparat pentru calitate, distributie, regizor sau orice alt motiv care m-ar putea convinge sa le vad”, spune Ruxandra Rau. Mersul la film la cinematograf trebuie sa ofere o diferenta semnificativa fata de vizionarea acasa, unde internetul si televizoarele tot mai plate si mai mari fac concurenta serioasa salilor de cinema. “Bucuria descoperirii este enorma la orice varsta, iar frumusetea filmului este completa doar la cinema. De aceea, ne dorim sa aducem in salile noastre cat mai multi oameni si sa convingem iubitorii de film sa plece din fata televizorului ca sa traiasca adevarata experienta cinematografica”, arata Ioana Ionescu.
Iar 4DX va aduce tocmai acest element de interactivitate si de imersiune in film, transformand o simpla iesire la cinema intr-o experienta unica. Sala 4DX va va stimula toate simturile, nu doar auzul si vazul – scaunul se misca, bate vantul sau chiar ploua daca e cazul, luminile se sincronizeaza cu actiunea de pe ecran, veti simti si mirosuri specifice unei anumite scene. Este ceva greu de reprodus acasa sau chiar si intr-o sala de cinema “normala”. Insa totul s-a schimbat cand grupul sud-coreean CJ 4DPlex a facut un pas indraznet spre viitorul cinematografiei, lansand in 2010 experienta 4DX, care a ajuns in peste 100 de sali din toata lumea. In 2014, numarul spectatorilor care au trait experienta 4DX a crescut exponential fata de anul precedent, iar in prezent peste 200 de titluri sunt disponibile in acest format. Miscarile scaunelor si celelalte efecte sunt perfect sincronizate cu actiunea de pe ecran, fiecare film 4DX fiind insotit de o coregrafie atenta cu miscare, vant, ploaie, miros si nu numai. Nu veti mai spune ca ati fost la film, ci ca ati fost in film.
Ploaie, ceata, vant si fulgere la cinema? Tehnologia 4DX va zgudui piata de film la propriu si la figurat, oferind o experienta imersiva unica in fata marelui ecran. Primul film 4DX care va rula in Romania la Cinema City este “Mad Max”. Iata la ce va puteti astepta:
Scaunele: Pentru a crea o atmosfera in care spectatorii chiar sa simta ca participa la actiunea filmului, scaunele 4DX se pot misca in toate directiile pentru a urma cat mai fidel ceea ce se intampla pe ecran la momentul potrivit.
Apa: Spectatorii sunt stropiti cu jeturi fine de apa, dar pot apasa un buton pentru a bloca aceasta functie, daca nu o doresc.
Ploaie: Sistemul poate simula orice tip de aversa, de la burnita la ploi serioase. Poate nu v-ar strica o pelerina de ploaie.
Fulgere: Exploziile de lumina se produc la cativa centimetri de spectatori si sunt insotite de tunete.
Fum: Fumul exploziilor de pe ecran apare direct printre spectatori, la fel si ceata.
Vant: Totul e posibil, de la adieri usoare la furtuni violente. Tineti-va bine de scaune!
Baloane de sapun: Pot crea o atmosfera magica in sala, mai ales pentru copii.
Mirosuri: Se poate recrea o gama larga de mirosuri, care se imprastie in sala la momentul oportun.
Este greu sa combini eleganta clasica si atmosfera glamour de la Hollywood cu tehnologia de ultima ora la aceleasi standarde indiferent de locatie. Cum reuseste Cinema City sa o faca?
Tehnologie: Este singurul lant cinematografic din Romania care ofera 3D, IMAX si, din 15 mai, 4DX. Acestea transforma vizionarea unui film intr-o experienta speciala.
Acoperire nationala: Cinema City aduce experienta cinematografica de top in toata tara – 154 de sali de cinema in 17 cinematografe din 13 orase din tara, la care se vor adauga alte 9 orase in perioada urmatoare.
Experienta VIP: O vizionare privata, pe ecrane ultra-largi, in sali de 27-31 de locuri. Fotoliile speciale sunt echipate cu spatar electronic si suport pentru picioare, iar in lobby e serviciul all-you-can-eat.
Evenimente: Sala de cinema poate fi o locatie perfecta si surprinzatoare pentru orice tip de eveniment – conferinta, training, lansare de produs, team building. Ecranele gigant si scaunele confortabile aduc un mare plus oricarui eveniment. Iar lobby-urile sunt locul perfect pentru receptii si catering.
Cadoul perfect: Ziua de nastere la cinema? Da. Cinema City VIP ofera nu doar locatia, ci si o echipa dedicata care va asista pe parcursul organizarii evenimentului.
Experienta cinematografica a fost regandita total pentru IMAX. De la filmul in sine, la tehnologia si proiectarea cinematografului, totul da spectatorului senzatia ca face parte din actiune.
Sala: Publicul este mai aproape de ecran, care se intinde de la podea la tavan si de la un perete la altul, avand si o forma diferita (e mai lat, mai inalt si mai curbat).
Filmul: Intr-un cinematograf IMAX urmariti un alt film, transformat complet. Camerele IMAX cu rezolutii foarte mari si serviciile de remasterizare digitala imbunatatesc sute de detalii din fiecare cadru.
Imaginea: Cum intr-un cinematograf IMAX stai mult mai aproape de ecran, imaginile trebuie sa fie foarte clare – au 40% mai mult contrast si cu 60% mai multa luminozitate decat la alte sisteme.
Sunetul: Echipa de sunet a IMAX lucreaza cu producatorii filmelor pentru a recrea o coloana sonora optimizata. Sistemul de difuzoare patentat ofera un sunet de 10 ori mai dinamic decat sistemele standard.
Altfel de 3D: Se folosesc doua proiectoare, care trimit imagini separate pentru ochiul stang si cel drept, spre un ecran acoperit cu vopsea argintie cu reflectivitate crescuta.
Intre business si timp liber
Am invitat la film sapte profesionisti cool, pentru a afla cum se relaxeaza si se deconecteaza ca sa faca fata cu zambetul pe buze provocarilor din joburile lor. Am descoperit astfel ce loc important ocupa timpul liber in viata unui om de business.
Anca Nuta, Identity & Communication Director, UniCredit Tiriac Bank
Timpul liber si-l imparte intre familie, citit, calatorii si, mai nou, scrisul pe blog (artdarling.eu), legat de pasiunea ei pentru arta contemporana. “Aproape intotdeauna aleg un film pe baza review-urilor de pe IMDB, dar admit ca am si prieteni in parerea carora ma incred si stiu ca nu dau gres. Popcorn-ul e nelipsit. Incurajez mersul la cinematograf mai ales pentru filmul romanesc, care are nevoie de sustinere si de spectatori.”
Catalin Anchidin, Specialist de comunicare in industrii creative
In ultimii ani, a ajuns sa traiasca mai mult de jumatate din timp in salile de cinema, prin prisma activitatii pe care o desfasoara – cel mai recent a fost PR Manager pentru filmul “Aferim!”. De altfel, de cele mai multe ori activitatile sale din timpul liber au legatura cu industriile creative. “Uneori prefer sa merg la film la pranz, atunci cand stiu ca nu e aglomerat, alteori merg in weekendul de premiera, ca sa vad reactiile publicului.”
Corina Coman, PR Director, FCB Bucharest
Este pasionata de cativa ani de alergare, face schi si o atrag activitatile care implica dinamica in miscare, contact cu pamantul, aer curat si muzica. Cand merge la film, are intotdeauna grija sa ajunga la timp. “De regula aleg filmul pe recomandari, ale prietenilor, colegilor sau mai cad victima cate unui review. De rezervari si logistica nu ma ocup eu”, ne-a marturisit Corina. Ultimul film care i-a placut mult a fost “The Theory of Everything”.
Ioana Ionescu Marketing Manager, Cinema City Romania
Adora diminetile cand se trezeste langa fetita si sotul ei, iar in weekend merge in gradina de la Coftale, unde se simte ca acasa. In timpul saptamanii, iubeste serile propuse de Pop Up Dinner. “Trebuie sa recunosc ca imi plac maratoanele de film – alaturi de prietenii mei, alegem o zi de weekend, un cinematograf Cinema City negresit si, incepand de la prima ora, pana la ultima, devoram undeva la 5-6 filme, unul dupa altul.”
Razvan Capanescu, Chief Creative Officer, Leo Burnett
Calatoreste mult, mai ales la Londra, catre sotie, cu care iese la film, la un musical sau intr-un local nou. Gatesc impreuna si se ocupa de planificarea urmatoarei vacante. “De cele mai multe ori, tinem sa vedem mai multe filme in aceeasi zi (ne place genul asta de maraton foarte mult). Bautura racoritoare trebuie sa fie light si telefonul pe silent. Intram intotdeauna mai devreme, pentru a prinde toate trailerele. Imi plac trailerele.”
Raluca Moroianu, Head of Marketing & Communication, Freeman Entertainment
Pentru ea, timpul liber este un mix al celor doua lumi care au cucerit-o: familia si filmul. Chiar si atunci cand e departe de lansarile cinematografice pe care le coordoneaza, o parte din ea ramane mereu conectata la lumea filmului. “Fiecare experienta cinematografica in sine incepe cu nelipsita portie de nachos si o apa plata, urmate de o «lupta» cu scaunul din sala, pentru gasirea pozitiei perfecte de vizionare”, spune Raluca.
Ruxandra Rau, Manager Comunicare Segment Business, Telekom Romania
Evadeaza din Bucuresti cat de des poate, fiindca ii place sa petreaca in natura cat mai mult timp. Cea mai mare parte a timpului liber o petrece cu familia si prietenii, la film, la plimbare sau la un pahar de vorba. “O seara reusita de cinema presupune obligatoriu bilete rezervate online, locuri alese fix in mijlocul salii, popcorn, cola. Si, nu in ultimul rand, oamenii bucurosi ca ne petrecem timpul impreuna”, ne-a spus Ruxandra.
Fotografii: Vali Mirea
Tehnologia amplifica totul – interviu cu Moshe (Mooky) Greidinger, CEO al Cineworld
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz