Cine vor fi primii operatori mobili virtuali din Romania?
Reading Time: 4 minutePe o piata de telecom deja matura, concurenta poate veni de unde nu te astepti. Retailerii mari, bancile sau furnizorii de utilitati ar putea fi maine operatori telecom in Romania. Iar pentru asta vor avea nevoie de ajutorul unor companii cum este Veridian, care ii are in echipa de management pe Gabriel Muresanu si Marian Velicu, doi manageri cu experienta in domeniul telecom.
Noii operatori nu-si vor construi propriile retele, ci le vor folosi pe cele ale operatorilor existenti si vor deveni operatori mobili virtuali (MVNO), iar Veridian este compania care le faciliteaza acest lucru. „Practic, noi ajutam marile lanturi de retail, marile banci sau furnizorii de utilitati sa furnizeze servicii de telefonie mobile sub brandul propriu intr-un mod diferit. Cheia succesului vine din impachetarea serviciilor lor de baza cu servicii noi de telefonie mobila”, a declarat pentru Biz Gabriel Muresanu, director de business development la Veridian. Acesta adauga ca, astfel, companiile au ocazia sa-si creasca gradul de fidelizare al clientilor, sa atraga noi clienti si sa genereze venituri suplimentare, in timp ce clientii finali vor avea mai multe beneficii de pe urma banilor cheltuiti. Nu in ultimul rand, castiga si operatorul de telefonie care gazduieste serviciile operatorului virtual, deoarece va avea mai multi utilizatori platitori in reteaua sa.
Modelul de business MVNO a aparut acum peste 10 ani de zile in Europa Occidentala, odata ce pietele au ajuns la maturitate. Reteaua este a operatorului traditional de telefonie mobila, platforma de billing si alte aplicatii de business management sunt furnizate de un Mobil Virtual Network Enabler (MVNE), cum este Veridian, urmand ca partea operationala de sales si marketing sa revina companiei ce isi doreste sa devina MVNO. Companiile care se preteaza bine la lansarea unui MVNO sunt cele care au brand puternic, retea de distributie extinsa si o baza mare de clienti existenti. „De obicei din retail, banking, utilitati, dar si online, mai ales catre segmente de clienti nedeservite suficient in piata respectiva, de obicei legate de varsta sau zona”, spune Gabriel Muresanu.
Veridian, care are o echipa de experti in industria de telecom cu experienta de peste 15 ani, are deja un parteneriat cu Telekom Romania, incheiat dupa negocieri de mai bine de 2 ani, timp in care Telekom a validat modelul de business si solutia tehnica propusa de Veridian. „Am avut nevoie sa ne asiguram contractual pe termen lung de niste conditii de acces retea ce pot sta la baza unui model de business stabil, flexibil ce poate oferi posibilitati de diferentiere pentru clientii sai”, spune Gabriel Muresanu. De cealalta parte, exista deja interes in Romania pentru zona de MVNO din partea lanturilor de retail, banci si utilitati, fiindca modelul de business este unul cu impact pe termen mediu si lung si presupune retea de distributie extinsa si o baza mare de clienti existenti. „Estimam un numar de 5-6 operatori de MVNO in primii 3 ani in Romania. Suntem in plin process de contactare si discutii cu principalele lanturile de retail, cu bancile din Romania cu o baza semnificativa de clienti, precum cu si furnizorii de utilitati (curent, gaze, apa) si cei ce ofera solutii de monitorizare si telemetrie M2M (Machine to Machine)”, arata Gabriel Muresanu. Va exista si aici avantajul primului venit, fiindca un astfel de model e greu sa fie copiat si replicat si, daca un mare retailer sau o banca il implementeaza, concurentava avea o intarziere de minim 2 ani de zile, dupa cum apreciaza fondatorul Veridian.
Modelul MVNO functioneaza cu succes, Tesco, Carrefour, Virgin, Posta Italiana fiind doar cateva exemple din Europa. Tesco, de exemplu, a lansat un MVNO in Cehia in 2013, alaturi de Telefonica, si a atras 300.000 de clienti de telefonie mobila in primul an. Tesco venea dupa experiente de succes in domeniu in Marea Britanie, Ungaria, Slovacia, Coreea de Sud si Irlanda.
De ce companii din alt domeniu se lanseaza in telefonia mobila? In primul rand, pentru ca e o sursa de diferentiere si venituri suplimentare noi. Apoi, au posibilitatea de integra serviciile de telefonie mobila in pachetele proprii de produse si servicii, au un nou canal de vanzare si de achizitie de noi clienti, noi metode de fidelizare a clientilor si stimulare a consumului, creste puterea brandului si calitatea relatiei cu clientii. In plus, se construieste in timp o baza de clienti mobili si o platforma complexe de comunicare, care poate fi folosita ca baza pentru efectuarea de campanii de promovare si vanzari pentru cresterea si optimizarea businessului de baza. „In banking, de exemplu, serviciile de mobile payment pot creste numarul de tranzactii. Daca un client merge la un retailer si stie ca, daca plateste cu cardul unei anume banci primeste minute gratis pe mobil sau pur si simplu stie ca la un anume retailer la fiecare cumparare primeste minute, nu mai are grija incarcarii cartelei prepaid. Consumatorii vor fi foarte multumiti si nici un operator mobil nu va putea replica acest model”, este de parere Gabriel Muresanu. Un alt avantaj este controlului direct al tarifelor de telefonie mobila, de exemplu prin stabilirea de preturi in lei, nu in euro cum sunt in piata si tarifare pe baza consumului.
In acelasi timp, operatorii telecom trebuie sa-si optimizeze costurile si cauta surse noi de venituri, iar valorificarea retelei in care au investit oricum prin intermediul unui MVNO este o solutie la indemana. Desigur, operatorii nu vor oferi unui MVNO posibilitatea de a concura direct prin preturi cu propriile produse si servicii, iar pentru ei operatorul virtual va fi, practic, un alt canal de distributie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz