Cine sunt clienții băncilor pentru locuințe?
Reading Time: 3 minuteMajoritatea clienților Bauspar – sistemul de economisire-creditare în domeniul locativ, care au economisit o perioadă de cinci ani sunt la limita sărăciei și au venituri extrem de modeste, reiese dintr-un studiu realizat de IRSOP pentru Asociația Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR).
Studiul arată că 84% din totalul românilor care au intrat în sistemul de economisire-creditare în domeniul locativ au probleme cu locuința. Unul din trei clienți au răspuns că nu au apelat la credit până acum pentru că nu puteau face față ratelor, se mai arată în sondajul IRSOP, efectuat pe un eșantion de 1.040 de clienți ai celor două bănci de economisire-creditare, BCR Banca pentru Locuințe și Raiffeisen Banca pentru Locuințe, care au economisit timp de cinci ani.
78% din clienții care au economisit pe o perioadă de 5 ani au folosit fondurile economisite și prima de la stat pentru îmbunătățirea locuinței; acești clienți au avut același comportament ca și clienții Bauspar care au apelat la credit – au investit pentru a-și îmbunătăți condițiile de locuit.
Orice persoană care are probleme locative se află în condiții de risc social, iar 84% dintre respondenți au menționat că au probleme cu locuința proprie.
Cei mai mulți clienții chestionați sunt nemulțumiți de faptul că locuința este veche (42%), sau consideră că locuința are nevoie de reabilitare (29%). Cercetarea efectuată de IRSOP mai arată că, deși nu au luat încă un credit pentru locuință, 78% din clienți au folosit fondurile de economisire și prima de stat pentru îmbunătățirea condițiilor de locuit. Studiul mai arată și alte riscuri materiale cu care se confruntă clienții sistemului de economisire-creditare.
Aproape jumătate din totalul gospodăriilor în care trăiesc clienții băncilor pentru locuințe și aproape două treimi din persoanele care au peste 60 de ani trăiesc cu un venit total de sub 3.000 de lei, mai mic decât venitul mediu lunar al unei gospodării din România, de 3.085 de lei. Aproape jumătate (43%) dintre clienți trăiesc în zone rurale sau orașe mici, cu oportunități financiare și de locuri de muncă mai reduse. 54% dintre clienții sistemului Bauspar consideră că posibilitățile lor financiare sunt mai mici decât costurile de îmbunătățire a locuinței. Unul din trei clienți ai sistemului Bauspar crede că n-ar putea face față ratelor unui credit (29%).
Președintele IRSOP, Petre Datculescu, a declarat, în conferința de presă de prezentare a studiului, că 46% dintre respondeți au un venit de sub 3.000 de lei și că majoritatea clienților sistemului Bauspar provin din orașele mici și din mediul rural.
“Această populație este o populație necăjită care face parte dintr-o secțiune dezavantajă și are probleme locative foarte serioase si de aceea se află într-o situație de risc”, a spus Petre Datculescu.
“Economisirea este foarte importantă și la nivel individual și la nivel macro. O societate care economisește este o societate care prosperă”, a declarat Petre Datculescu, președintele IRSOP.
Studiul mai arată că 71% dintre respondenți au încredere mare în sistemul de economisire – creditare, iar 84% dintre clienți susțin că nu ar fi avut alte surse de finanțare decât acest sistem.
Potrivit jucătorilor din piață, sistemul românesc al băncilor pentru locuințe are în jur de 500.000 de clienți.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a declarat recent că băncile pentru locuințe sunt o soluție pentru dezvoltarea și îmunătățirea spațiului locatv din România.
Blocaj
Președintele executiv al Asociației Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR), Lucian Anghel, a declarat că activitatea băncilor pentru locuințe rămâne blocată până va fi aprobată legea care reglemenetază sistemul de economisire-creditare.
“Nu se semnează noi contracte, nu intră noi clienți în sistem. Nu se pot semna noi contracte fără astfel de clarificări legislative. Din punctul de vedere al activității, acordăm credite clienților existenți. Sperăm să se finalizeze acest demers legislativ cât se poate de repede și să avem clarificări pentru legea care reglemenetază acest sistem de economisire-creditare”, a afirmat președintele executiv al ABDLR.
Mecanismul de economisire – creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cunoscut pe plan internațional sub denumirea de Bauspar și implementat în multe țări europene prin intermediul băncilor pentru locuințe, reprezintă o alternativă pentru finanțarea sustenabilă a sistemului locativ, atât pentru construcția/achiziționarea de noi locuințe, cât și pentru modernizarea celor existente.
Produsele de economisire-creditare sunt produse care au un ciclu de viaţă lung. Clientul încheie un contract de economisire-creditare cu o valoare care reflectă intenţiile lui în domeniul locativ. Depune lunar (sau anual) o anumită sumă de bani în contul contractului său de economisire-creditare, până ajunge la suma economisită de 50% din suma contractata. Acest tip de abordare a asigurarii confortului locativ în viitor impune o planificare a resurselor financiare proprii şi o disciplină financiară individuală pe un timp îndelungat.
Statul încurajează efortul cetaţeanului prin acordarea primei în cuantum de 25% din economiile efectuate anual, nu mai mult de 250 EUR/an (echivalent lei). La finalizarea procesului de economisire şi în funcţie de îndeplinirea condiţiilor de repartizare, clientul dobândeşte dreptul de a accesa un credit cu valoarea de 50% din suma contractată. Atât pentru sumele economisite cât şi in cazul creditelor banca oferă dobânzi fixe.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz