Cine comandă jaluzelele?
Reading Time: 5 minuteUn business din zona Alpilor francezi cu motorașe pentru jaluzele și copertine s-a transformat într-o unitate de comandă pentru case inteligente de pe tot globul. Vlad Rovo, Country Manager la Somfy România și Republica Moldova, ne spune cum au ajuns și românii să fie clienți premium pentru piața smarthome.
Cluses este un orășel cu 20.000 de locuitori ignorat de ghidurile turistice, deși este poziționat într-o zonă montană, la mică distanță de Geneva. Panourile de la intrarea în localitate ne anunță că ne aflăm în capitala mecatronicii. Iar o clădire cilindric-tubulară, cu senzor meteo care pune în mișcare toate conexiunile de smart living, total autonome, ne arată că am ajuns la cartierul general al companiei Somfy. Sunt peste 1.700 de angajați aici (dintr-un total de 6.120, în 59 de țări), cu centre de producție, design și R&D, precum și management, parte a unui business global de 1,5 miliarde de euro.
La discuția cu oficialii producătorului francez asistă discret și o serie de ceasuri care ar stârni interesul celor de la Muzeul Ceasului din Ploiești. Nu sunt doar de decor sau din colecția patronatului, ci o amintire cu tâlc a faptului că, în vremurile în care siliciul și inovația asiatică nu declanșaseră o nouă revoluție industrială și socială, toată această zonă franco-elvețiană cuprindea mici și mari producători de ceasuri. Dar, pentru că adaptarea la mediu și reinventarea sunt condiții importante de supraviețurie, soluția câștigătoare a celor care au fondat Somfy, în 1969, a fost transpunerea expertizei din mecanica fină într-un motoraș care pune în mișcare rulouri, jaluzele venețiene exterioare, dar și draperii sau perdele. Într-o țară unde există această tradiție a accesoriilor de imobile (case și blocuri), detaliul tehnologic s-a împletit cu preferința pentru întuneric complet în locuință. Ziua sau noaptea. Un alt detaliu nu lipsit de importanță pentru evoluția rapidă a businessului a constituit și faptul că a doua filială externă a fost Suedia, acolo unde lunile de vară “ascund” întunericul, atât de necesar unui somn de calitate. De aici, în ultimii ani businessul a luat o nouă turnură, reorientându‑se spre zona de smart home.
Motivul este simplu. În țări ca Suedia, Franța sau Belgia, casele inteligente ajung la 60% din totalul segmentului rezidențial nou construit. În România, acest procent este situat deocamdată sub nivelul de 5%. Cu toate acestea, casele inteligente (smart home) sunt preferate de tot mai mulți români, creșterea acestui segment fiind de 30% pe an, spun jucătorii relevanți de pe piață. Vom vedea din ce în ce mai multe case conectate, cu servicii interoperabile, de diferite origini, dar pe deplin integrate, iar cel mai des întâlnite soluții implementate sunt controlul inteligent al iluminatului, al storurilor și al temperaturii, urmat de sonorizare și gestiunea energiei. “Cele mai multe vânzări, peste 50% din totalul afacerilor, provin din soluțiile de automatizare pentru sisteme de umbrire de exterior, care se mențin constant pe parcursul anului. Observăm o creștere și pe segmentul de acces rezidențial, uși de garaj și porți de acces, sisteme de umbrire de interior și smart home, care completează businessul în proporții egale. În funcţie de sezon, variază cererile pentru segmentul de copertine și pergole, produse pentru interior (perdele, jaluzele)”, spune Vlad Rovo, Country Manager la Somfy România și Republica Moldova. De asemenea, securitatea este o categorie care ia amploare pe piața locală, observându-se o creștere pe segmentul de videointerfoane și camere de supraveghere.
În ceea ce privește profilul clienților din România, cererea a evoluat spre zona premium, cumpărătorii își doresc confort acustic ridicat, sunt mai atenţi la designul produselor achiziţionate, caută soluţii interconectabile, deschise, și se informează din mai multe surse inainte de a face achiziţia, explică oficialul companiei franceze. În plus, dinamica vieţii moderne și atenţia la performanţa energetică a clădirilor au creat nevoia de a putea controla echipamentele prin intermediul telefonului mobil, de oriunde permite conexiunea la internet. Căci “punctul de control” presupune un cloud și o aplicație prin intermediul căreia accesăm diferitele funcții și accesorii. De asemenea, utilizatorii sunt din ce în ce mai informați cu privire la soluțiile de tip Internet of Things, ca urmare și cerințele lor au crescut și sunt mai exigenți, atât în comunicarea cu furnizorii de astfel de sisteme, cât și în alegerea soluției care să le satisfacă așteptările. Punct în care, o eventuală achiziție în domeniu se poate conecta (wireless și verbal) cu ecosisteme precum Amazon Echo sau Google Home.
Concurență și platforme comune
Pe piața din România, Somfy a înregistrat o cifră de afaceri de 2 milioane de euro în 2018, iar pentru anul acesta estimările vizează o creștere de 20%. Filiala locală are în prezent o echipă de 12 angajați, un depozit logistic la Brașov și un birou central în București, dar și o rețea de dealeri și reprezentanţi teritoriali. Printre competitori, pe segmente diverse de produse și servicii, se află nume precum Legrand, Velux, Hitachi, Honeywell sau Schneider.
În același timp, o serie de protocoale și platforme comune au fost dezvoltate pentru interoperabilitate între diferitele produse de pe piață. Așa se face că unitatea de comandă Tahoma poate gestiona nu numai produsele Somfy, ci și echipamente de la mărci compatibile ale partenerilor. Un alt exemplu este dispozitivul Connexoon, care poate controla și produse de umbrire de la Velux. Ambele soluții, Connexoon și TaHoma, pot fi comandate prin intermediul asistenților vocali Google Assistant și Amazon Alexa și sunt compatibile cu sistemul IFTT (If This Then That), serviciu gratuit care permite integrarea a peste 500 de furnizori de produse și servicii în scenarii personalizate.
O Directivă energetică
Până în martie 2020, și România trebuie să transpună în legislația locală Directiva UE 844/2018 privind eficiența energetică a clădirilor. Aceste noi reglementări stabilesc exigențe tot mai mari pentru industria construcțiilor și instituie necesitatea instalării unui sistem de umbrire automatizat.” Provocarea rămâne găsirea soluției
optime care să asigure atât eficiența energetică, cât și confortul locatarilor și accesul la lumină naturală. Indiferent de fluctuaţia condiţiilor climatice exterioare, care variază în mod continuu, condițiile de viață și de lucru din interior trebuie să rămână stabile și să răspundă nevoilor și preferințelor personale ale locuitorilor din acea clădire, contribuind, în același timp, la performanța energetică a clădirii”, arată Vlad Rovo, Country Manager Somfy România și Republica Moldova. Iar aici intră în ecuație și sistemul de umbrire solară dinamică. Un astfel de sistem oferă flexibilitate continuă în raport cu condiţiile climatice din exteriorul și interiorul clădirii în contextul în care vitrajele actuale nu pot atinge în mod independent aceste ţinte și lucrează în tandem cu sistemele de iluminat și de climatizare pentru a reduce la minimum funcționarea acestora, generând astfel economii semnificative de energie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz